De 13 ani, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale pregătește profesorii pentru a folosi investigația în predarea științelor și foarte mulți dintre ei au înțeles cât de important este să folosești metode eficiente și interesante pentru a le dezvolta copiilor gândirea critică. Însă intervenția noastră reprezintă doar unul dintre pașii care trebuie făcuți pentru a crește calitatea educației și pentru a aduce starea de bine în școli. Nici elevii și nici profesorii nu se pot simți motivați dacă clădirile în care petrec atât de mult timp sunt într-o stare precară, iar în clase este prea cald sau prea frig. Niciun profesor de fizică sau de chimie nu poate face prea multe, dacă în cancelarie nu există un ecosistem bazat pe încredere, care să reprezinte baza unor transformări pozitive. Am simțit deseori nevoia unei abordări integrate, care să treacă dincolo de disciplinele aflate în centru proiectelor noastre.
Pregătirea printr-un program susținut a profesorilor pentru a utiliza investigația științifică în predarea fizicii are un impact pozitiv atât asupra competențelor cadrelor didactice, cât și asupra competențelor specifice ale elevilor, așa cum sunt ele definite de programa școlară, relevă un studiu realizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). Mai mult, arată cercetarea, învățarea prin investigație contribuie la o creștere a interesului manifestat de elevi față de fizică și are un impact pozitiv asupra nivelului de motivație a profesorilor.
În 2021, proiectul „Fizica Altfel”, care a generat o reformă a predării științelor în sistemul românesc de educație, a împlinit 10 ani. A fost un maraton, nu un sprint, în timpul căruia am reușit să facem schimbări ce păreau imposibile într-un sistem încremenit de educație. La un deceniu distanță de la momentul în care arătam cum poate fi folosită metoda investigației în școlile românești și invităm primii profesori să își asume provocarea de a preda „altfel”, continuăm să extindem și să consolidăm rețeaua schimbării, astfel încât progresele făcute să nu se piardă. Ci să fie multiplicate.
„În anul 2013, când am intrat în contact cu echipa proiectului „Fizica Altfel” nu știam nimic despre predarea prin investigație. Eram, însă, în căutarea unei metode de predare care să schimbe tiparul orelor pe care le desfășuram și care să revitalizeze interesul elevilor mei pentru studiul fizicii. Deși proiectul era încă la începuturile sale, am văzut în el o șansă care venea în întâmpinarea interesului meu de formare. Faptul că proiectul se născuse din dorința și din inițiativa unor profesori care, la fel ca și mine, erau în căutarea unei soluții pentru problemele observate în învățarea științelor, m-a făcut să îmi doresc să ader la echipa de proiect și să mă implic în problematica predării prin investigație”, povestește profesoara de fizică Gabriela Deliu, unul dintre oamenii care au contribuit semnificativ la evoluția proiectului „Fizica Altfel”.
„În urmă cu 10 ani, idea predării prin investigație părea o utopie. Profesorii nu aveau competențe în acest sens, programele de fizică erau mult prea încărcate, laboratoarele de fizică inexistente sau foarte prost dotate. Proiectul ”Fizica Altfel” era mai degrabă un vis frumos și îndepărtat, cu puține șanse de realizare”, spune profesoara Daniela Țepeș, unul dintre primii formatori în programul „Fizica Altfel” și unul din oamenii care au făcut „visul” posibil.
Read MoreÎn urmă cu 10 ani, Romanian American Foundation începea să susțină „Fizica Altfel” un proiect care avea să reformeze felul în care sunt predate științele în România. Susținerea constantă acordată de RAF Centrului de Evaluare și Analize Educaționale a pus în mișcare și alimentat un mecanism al schimbării în sistemul de educație.
Read MoreProiectul „Fizica Altfel”, care a reușit să pună în mișcare o reformă a predării științelor în România, împlinește 10 ani.
Read MoreCând am început proiectul „Fizica Altfel” și mai apoi proiectul „Chimia Altfel” care au introdus metoda investigației în școlile din România, am pus accent atât în cursurile de formare cât și în ghidurile metodologice pe experimentele ce puteau fi realizate cu materiale „la îndemână”.
Read MoreCentrul de Evaluare şi Analize Educaţionale anunță începerea procesului de selecție pentru ocuparea unui post de COORDONATOR FUNDRAISING.
În calitate de coordonator fundraising vei contribui la găsirea de finanțări atât pentru proiectele organizației aflate în implementare (de exemplu, derularea de cursuri de formare), cât și pentru dezvoltarea unor proiecte noi. Vei avea șansa de a lucra cu o echipă care se ocupă de unele dintre cele mai provocatoare și de impact proiecte din zona educației. Într-unul din acestea, Fizica altfel, au fost deja formați peste 2.300 de profesori să predea fizica în cu totul alt mod (peste jumătate din numărul total de profesori); mai multe detalii găsești aici și aici.
Trimite-ne candidatura ta până pe 31 martie, pe adresa contact@ceae.ro Află mai multe aici.
În urmă cu șapte ani, membrii echipei din cadrul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale au început să reformeze felul în care este predată fizică, considerată până atunci o materie „grea” și „plictisitoare” în școlile din România. Am introdus atunci o metodă nouă în țara noastră, învățarea prin investigație, care le permite copiilor să găsească singuri explicațiile pentru fenomene și le dezvoltă gândirea critică, atenția, capacitatea de a lua decizii, de a lucra în echipă, de a-și evalua singuri rezultatele muncii și de a le îmbunătăți. Am mers din județ în județ și din școală în școală și am reușit să formăm pentru a preda într-un nou stil aproximativ 1.900 de profesori de fizică din toată țara. Câţiva ani a fost implicată în acest demers şi Societatea Română de Fizică .
Cu fiecare profesor pregătit am deschis un univers nou de posibilități pentru mii și mii de elevi, care au șansa la o educație științifică mai bună pentru că dascălii știu cum să facă noțiunile atractive, cum să îi motiveze și încurajeze. Cu fiecare om la care am ajuns am construit o rețea a schimbării care este într-o continuă creștere și într-un continuu proces de îmbunătățire. Prin programul „Fizica Altfel”, inițiat cu sprijinul Romanian-American Foundation, ne-am propus să creăm comunități de profesori care să discute deschis despre provocările specifice pe care le întâmpină în procesul de predare, să caute soluții, să vorbească despre metode care și-au dovedit eficiența.