Când am început proiectul „Fizica Altfel” și mai apoi proiectul „Chimia Altfel” care au introdus metoda investigației în școlile din România, am pus accent atât în cursurile de formare cât și în ghidurile metodologice pe experimentele ce puteau fi realizate cu materiale „la îndemână”.
Nici fizica, nici chimia și nici biologia nu sunt materii care se pot învăța doar „din carte”, iar pentru a putea înțelege copiii au nevoie să vadă cu ochii lor fenomenele, să încerce, să testeze, să experimenteze. Niciuna nu poate fi predată și învățată cu adevărat fără experimente. Însă din școlile din România lipsesc tocmai trusele experimentale. Mai mult, după introducerea clasei pregătitoare, laboratoarele din multe școli au fost transformate în săli de clasă. Așadar expresia cu „materiale la îndemână” nu este o formulă magică, iar profesorul nu este un vrăjitor care poate să facă din nimic un experiment grandios. Ci mai degrabă reprezintă un efort de adaptare la o problemă pe care am constatat-o în școlile de la noi când am început proiectul ”Fizica Altfel”. Dacă n-am fi găsit soluția ca profesorii să facă experimente cu „materiale la îndemână”, era foarte probabil ca introducerea metodei investigației în școlile noastre să se împotmolească rapid. Lipsa truselor experimentale ne-a fost semnalată, iar și iar, de majoritatea covârșitoare a celor 3000 de profesori care au luat parte la programele noastre.
E adevărat că la fizică, chimie și biologie întreaga natură este laboratorul nostru, dar nu putem aduce toată natura în sala de clasă. E adevărat că o parte dintre experimente se pot face cu „materiale la îndemână”, dar subliniem: o parte. Pentru a avea lecții reușite, pentru ca practica experimentelor în sala de clasă să fie răspândită în toată țara și să respecte standardele de calitate, pentru a nu-i împovăra inutil pe profesorii nevoiți să dea din colț în colț să găsească resurse, este nevoie de truse atât pentru experimentale frontale, cât și pentru lucrul pe grupe al elevilor. Create special în scopuri didactice, acestea sunt esențiale în învățarea științelor.
De aceea, ne-a bucurat invitația secretarului de stat Corina Atanasiu, care a invitat Centrul de Evaluare și Analize Educaționale să ofere sprijin pentru elaborarea unei propuneri de estimare a necesarului și costurilor de truse experimentale, care să fie achiziționate la nivelul întregii țări prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Propunerea a fost susținută de la bun început de consilierul de stat Ligia Deca.
În elaborarea estimărilor de cost s-au implicat profesori veterani ai programelor „Fizica Altfel” și „Chimia Altfel”; Cristina Nicolaita, Maria Marinela, Laurențiu Badea, Daniela Berchez, Petru Crăciun, Rodica Racasanu, Daiana-Camelia Bălan, Aneta Mihalcsik. Fiecare din aceștia a colaborat, în acest scop, cu profesori din județele lor.
Truse de fizică, chimie și biologie vor ajunge în școlile din România prin PNRR, a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. „Nu ai cum să faci ore de chimie fără să intri fizic în laborator”, a declarat Cîmpeanu, potrivit Edupedu.
Foarte important este că vor fi achiziționate și truse pentru elevi care să le permită copiilor să lucreze pe grupe, ceea ce reprezintă o îmbunătățire majoră în procesul de predare a științelor exacte în România. Până acum școlile nu au mai fost dotate și cu truse care să le permită copiilor să experimenteze, aceștia neputând decât să asiste la demonstrația făcută de profesor. Iar ultima achiziție la nivel național de truse experimentale a fost făcută în anul 2008.
PNRR propune circa 4 miliarde de euro investiții în diferite reforme ale Educației, din totalul celor 30 miliarde de euro care-i revin României mecanismul european de redresare și reziliență, potrivit documentului oficial prezentat de Ministerul Fondurilor Europene. Draftul propus se află zilele acestea în negocieri cu specialiștii Comisiei Europene. România a mers la Bruxelles cu proiecte de 41 de miliarde de euro și va trebui să renunțe la o parte din ele pentru a se încadra în suma care i-a fost alocată. Însă, potrivit ministrului Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, negocierile pe partea de educație merg bine. „Va fi o linie de finanțare pentru laboratoare școlare, pentru partea tehnică, în care copilul trebuie să pună el mâna pe ceva, ca să înțeleagă un fenomen chimic, fizic”, a spus Cristian Ghinea într-un interviu pentru Republica.ro.
Achiziționarea truselor experimentale reprezintă un pas esențial pentru creșterea calității predării științelor exacte în România.