În urmă cu șapte ani, membrii echipei din cadrul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale au început să reformeze felul în care este predată fizică, considerată până atunci o materie „grea” și „plictisitoare” în școlile din România. Am introdus atunci o metodă nouă în țara noastră, învățarea prin investigație, care le permite copiilor să găsească singuri explicațiile pentru fenomene și le dezvoltă gândirea critică, atenția, capacitatea de a lua decizii, de a lucra în echipă, de a-și evalua singuri rezultatele muncii și de a le îmbunătăți. Am mers din județ în județ și din școală în școală și am reușit să formăm pentru a preda într-un nou stil aproximativ 1.900 de profesori de fizică din toată țara. Câţiva ani a fost implicată în acest demers şi Societatea Română de Fizică .
Cu fiecare profesor pregătit am deschis un univers nou de posibilități pentru mii și mii de elevi, care au șansa la o educație științifică mai bună pentru că dascălii știu cum să facă noțiunile atractive, cum să îi motiveze și încurajeze. Cu fiecare om la care am ajuns am construit o rețea a schimbării care este într-o continuă creștere și într-un continuu proces de îmbunătățire. Prin programul „Fizica Altfel”, inițiat cu sprijinul Romanian-American Foundation, ne-am propus să creăm comunități de profesori care să discute deschis despre provocările specifice pe care le întâmpină în procesul de predare, să caute soluții, să vorbească despre metode care și-au dovedit eficiența.
Toți profesorii de fizică din Bistrița Năsăud, formați să predea „altfel”
Nu există niciun județ din țară în care să nu fi format cel puțin trei profesori, însă schimbările se văd cel mai bine acolo numărul celor care au participat la cursurile „Fizica Altfel” este mare. În județul Bistrița Năsăud, am reușit să formăm toți cei 143 de profesori care predau astăzi fizica, iar în Arad procentul celor formați este de 91,75%.
Am realizat o hartă în care vă prezentăm procentul de profesori de fizică formați în fiecare județ. Este o hartă a schimbării, care arată cât de mult am avansat în ultimii ani, dar și ce drum mai avem în față. Am marcat cu verde închis județele în care am format între 75% și 100% din profesori, cu verde deschis județele în care am format între 50 și 75% din profesori, cu albastru pe cele în care procentul este între 25 și 50%, cu portocaliu pe cele în care procentul este între 10 și 25%, iar cu roșu județele în care am format sub 10% din profesorii de fizică. În șapte județe, Timișoara, Arad, Hunedoara, Olt, Călărași, Bistrița Năsăud și Neamț, procentul profesorilor care au urmat cursurile „Fizica Altfel” este de peste 75%. În alte cinci, Satu Mare, Botoșani, Sibiu, Dolj, Constanța, este între 50 și 75%. În nouă județe, Suceava, Mureș, Alba, Galați, Buzău, Dâmbovița, Iași, Vâlcea și București, acesta este între 25% și 50%, iar în cinci, Sălaj, Cluj, Brașov, Covasna și Tulcea, procentul de profesori de fizică formați este între 10 și 25%. Au rămas 16 județe, printre care și Ilfov, în care procentul profesorilor formați este de sub 10%.
Ne vom continua misiunea de a reforma predarea științelor în România, de a pregăti profesori, de a construi comunități didactice, de a crea resurse metodologice de calitate. Anul trecut am demarat programul „Chimia Altfel”, extinzând predarea prin metode inductive și la această materie. Până la sfârșitul anului vom mai pregăti 425 de profesori de științe, dintre care 375 de fizică și 50 de chimie.
Anul trecut, CEAE a reușit schimbarea programei de fizică pentru gimnaziu, introducând cu această ocazie în ea și conceptul de alfabetizare științifică, iar acum își propune schimbarea programelor de liceu pentru fizică, chimie și biologie.
Un pas important este însă crearea de comunități de sprijin profesional, astfel încât schimbările făcute în procesul de predare să devină permanente, iar profesorii să continue să își îmbunătățească abordarea la clasă.