„Ani la rând, în predarea științelor, elevilor li s-au arătat legi descoperite de oameni care nu mai sunt pe lume, li s-au scris definiții pe tablă și li s-a propus seducător să le învețe pe de rost. Doar că metoda asta nu mai funcționează la noile generații. O alternativă este învățarea prin investigație pe care un ONG românesc a adus-o în clase în ultimii 14 ani”, scrie Școala 9. Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale a fost invitatul Andreei Archip la podcastul „Rezolvat” by Școala 9. Una dintre temele discuției a fost cel mai recent proiect al CEAE, „Matematica Altfel”. Proiectul propune o utilizarea investigației în predarea acestei materii, astfel încât copiii să ajungă să o înțeleagă în profunzime și să își dezvolte capacitatea de a raționa.
În decembrie 2023, Cristian Hatu a fost invitatul dezbaterii „PISA 2022 – fața necosmetizată a școlii”, alături de Andreas Schleicher, director pentru Educație și Competențe al OECD, Mircea Miclea, Dacian Dolean și Daniel Funeriu. Dezbaterea online a fost organizată de Edupedu și World Vision, iar articolul despre intervenția CEAE poate fi citit aici: Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: Profesorii pot forma competențe care sunt verificate în testarea PISA, dar evaluarea de la noi nu măsoară așa ceva / Vin foarte puțini profesori de fizică noi în sistem, în 5 ani o să fie un colaps.
La ce îmi folosește matematica în viața de zi cu zi, aceasta este întrebarea pe care și-au pus-o mai multe generații de elevi în timpul și, mai ales, după terminarea școlii. Cristian Hatu, președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, oferă mai multe exemple concrete când matematica are o utilitate dincolo de formulele complicate pe care trebuie să le învățăm la școală. Citiți articolul integral în PressHub.
„„Fizica Altfel” este unul din cele mai ample si riguroase programe ale unui ONG romanesc care contribuie la imbunatatirea si transformarea sistemului educational romanesc. Programul a fost demarat in 2011 de Centrul de Evaluare si Analize Educationale (CEAE), al carui presedinte este Cristian Hatu (foto). Human Invest este partner al programului din 2013, implinindu-se in acest an 10 ani de colaborare. L-am invitat pe Cristian Hatu sa ne impartaseasca cu aceasta ocazie cum a fost posibil ca o echipa de 5 – 6 persoane sa reuseasca sa porneasca si sa sustina o astfel de miscare in educatie”, se arată în materialul publicat pe blogul Human Invest.
Un nou reportaj despre programul Fizica Altfel în cadrul emisiunii România, te iubesc!, de la ProTV. Aceasta a fost difuzată în octombrie 2023 și poate fi urmărită aici; reportajul despre Fizica Altfel începe de la min 29.
Au fost realizate 3 podcasturi cu membri ai echipei CEAE și cu colaboratori apropiați – este vorba despre Laurențiu Badea, Gabriela Deliu și Cristian Hatu. Ele țin de ”Podcasturi de fapte bune ”, susținute de Fundația Vodafone.
O nouă emisiune ProTV din seria România, te iubesc! a fost difuzat duminică, 16 mai. Emisiunea a fost precedată de o serie de reportaje difuzate în cadrul Știrilor ProTV. Ele au făcut parte din campania Pierduți în teleșcoală. Aici și aici pot fi văzute episoadele în care se explică de ce soluțiile oferite de programul Fizica Altfel au fost eficiente și în pandemie.
Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, a explicat pentru Școala 9 cum învățatul pe de rost la materii logice ne face ca adulți să nu mai credem în reguli și, prin urmare, să nu le mai respectăm, cum a fost în pandemie. Aici, articolul integral
La emisiunea ”În fața ta”, de la DIGI 24, s-a discutat nu doar despre cum a fost posibil ca programul ”Fizica Altfel” să ajungă în faza de scalare, ci și despre consecințele analfabetismului științific. Una dintre consecințele grave ale acestuia s-a putut vedea după ce a izbucnit pandemia de COVID-19 (este vorba despre felul cum reacționează o parte a populației la recomandările epidemiologilor).
După lansarea raportului Harta educației științifice bazate pe investigație în Europa, a fost acordat un interviu pentru Libertatea. S-a discutat, între altele, despre legătura între nivelul de alfabetizare științifică al oamenilor și modul în care ei se raportează la recomandările făcute de specialiști/ autorități în timpul pandemiei (cu scopul de a scădea amploarea acesteia).