Unde ar fi fost #visurile tale astăzi?
Un profesor predă câteva ore pe zi, dar efectul acelor ore, adunate zi de zi, generație de generație se întinde pe parcursul a nenumărate vieți.
Contrar dictonului care spune că vorba zboară, în timp ce scrisul rămâne, cuvintele pe care le rostește un dascăl în sala de clasă sunt cele care creează rezultate vii și durabile.
Cel mai probabil, nu mai ținem minte ce notă ne-a fost trecută în carnet într-o zi sau alta, ce am scris pe maculator în clasa a șaptea sau a noua la o anumită materie. Dar, cu siguranță, ne amintim cum ne-a făcut să ne simțim profesorul care a predat această materie în anii noștri de școală.
Mai mult ca sigur că putem auzi și astăzi cuvintele care ne-au înălțat sau care ne-au rănit. Ceea ce spune și face un profesor în sala de clasă contează și modelează destine. Poate fi cheia care îți deschide curiozitatea și pasiunea față de cunoaștere sau poate fi lacătul care închide drumuri înainte de a începe. Munca unui profesor bun are rezultate care dăinuie dincolo de limitele sălii de clasă și ale vieții sale pământene.
O valoare insuflată unui copil ajunge printr-un efect impresionant de multiplicare să atingă viețile multora dintre cei pe care îi întâlnește: ale prietenilor săi, ale celor cu care se intersectează în munca sa, ale propriilor săi copii, care vor avea, la un moment dat, propriii lor copii.
Un profesor bun aduce în lume un șuvoi greu de oprit al cunoașterii și binelui. Un profesor care eșuează în misiunea sa este un cineva care eșuează în întâlnirea cu propriul destin și cu destinul elevilor săi.
Școala nu este despre note și căsuțe bifate, școala este despre oameni. Nu informația brută este cea care creează pasiune și, mai apoi, inovația care stă la baza progresului unei societăți, ci felul în care știi să dai acelei informații brute un sens pe care să îl aduci aproape de un om în formare.
Ne-am întrebat unde ar fi fost visele noastre astăzi dacă, pe parcursul procesului în care am fost educați, nu am fi întâlnit acei dascăli care contează. Și ne-am decis să îi întrebăm același lucru pe o serie de oameni care sunt lideri în domeniile lor. I-am rugat să ne povestească despre profesorii înzestrați din viața lor care i-au ajutat să devină ceea ce sunt astăzi. Sau, dimpotrivă, despre profesorii care, prin maniera de predare, i-au făcut să se îndepărteze de un obiect sau altul, chiar dacă, mai târziu, aveau să descopere ei înșiși că au o înclinație înspre domeniul respectiv.
Astfel a apărut campania Unde ar fi fost #visurile tale astăzi?, în cadrul căreia veți citi, în următoarele săptămâni, mărturiile unor personalități care vorbesc despre oamenii care au contat în anii lor de școală.
Vrem să inițiem, în acest fel, o discuție despre valorile fundamentale care ar trebui să stea la baza procesului educațional din România.
Vă invităm să ne fiți alături și să ne trimiteți, într-un mesaj pe Facebook, propria poveste în care să ne vorbiți despre acei profesori care v-au ajutat să vă formați ca oameni sau care, dimpotrivă, v-au îndepărtat de școală.
Suntem într-un moment de cotitură pentru societatea românească, în care este vital ca profesorii să fie formați și sprijiniți pentru a pune viața elevilor lor pe acel traseu care îi va transforma în profesioniștii și cetățenii de care România are nevoie ca să se dezvolte în următorii ani.
De mai bine de șase ani, luptăm pentru a-i ajuta pe profesorii de fizică își ducă la îndeplinire această misiune, iar rezultatele se văd.
Am format, în cadrul proiectului „Fizica Altfel” 1.700 de profesori, iar mărturiile lor arată că rezultatele au început deja să se vadă. Prin muncă și implicare aceștia au reușit să îi facă până și pe elevii uitați din ultima bancă să vină cu soluții și să se străduiască să devină mai buni. Misiunea noastră este ca niciun elev din această țară să nu mai fie uitat de azi înainte.
Dar pentru acest lucru avem nevoie de profesori. Pregătiți, motivați, implicați, care pot să te ajute să îți atingi visul.