În urmă cu 10 ani, Romanian American Foundation începea să susțină „Fizica Altfel” un proiect care avea să reformeze felul în care sunt predate științele în România. Susținerea constantă acordată de RAF Centrului de Evaluare și Analize Educaționale a pus în mișcare și alimentat un mecanism al schimbării în sistemul de educație.
În timp, 2.500 de profesori au fost pregătiți să folosească metoda investigației în predarea fizicii, există o nouă programă școlară pentru fizica de gimnaziu, există manuale concepute pe baza metodei investigației. Teme relevante precum alfabetizarea științifică și combaterea analfabetismului funcțional au devenit subiecte de politici publice. Însă miza schimbării trece dincolo de sistemul de învățământ și vizează întreaga societate, crede Roxana Vitan, președinte al RAF.
De ce v-ați decis să vă implicați în reforma predării științelor în România și să susțineți proiectul „Fizica Altfel”?
Conform misiunii sale, RAF își dorește sprijinirea unei economii puternice în România. Pentru acest lucru este nevoie de știință și tehnologie, și, mergând pe firul logic, predarea științelor în școli într-un mod atractiv este esențială pentru formarea talentului de care societatea are nevoie. Programul Fizica Altfel ne-a propus două aspecte importante cu care am rezonat – să schimbe modul în care copiii învață științele și această reforma să infuzeze sistemul public de educație. Cristian Hatu ne-a convins atât prin ideile sale vizionare și ambițioase, cât și prin perseverența și leadership-ul său.
Având în vedere așteptările pe care le-ați avut la începutul proiectului, cum vedeți ceea ce s-a întâmplat în cei 10 ani?
Unul din lucrurile uimitoare este faptul că abordările noi aduse de program au ajuns la o comunitate foarte largă de profesori de fizică (peste 65% din profesorii din sistem) și au fost sprijinite de această comunitate. Mai mult, colaborarea îndeaproape încă de la început cu Ministerul Educației a dus la preluarea propunerilor programului în sistem și influențarea semnificativă a politicii publice educaționale pe tema pedagogiei științelor. Succesul pe termen lung va sta, credem noi, în continuarea implicării comunităților de profesori în rafinarea metodei și sprijinirea dezvoltării celor mai bune practici de predare la clasă, astfel încât metodele noi să poată ajunge prin comunitățile de practică în orice scoală interesată.
Care este, în opinia dvs., cea mai semnificativă schimbare în predarea științelor exacte, care a decurs din „Fizica Altfel”?
Probabil cea mai semnificativă schimbare este includerea acestor abordări în programa școlară. Profesorul are libertatea, mai mult chiar, este încurajat de programa școlară să predea altfel. Cum se declină această practică la nivelul elevilor și comunităților de profesori? Vom afla, sperăm, în anii următori. Așteptăm cu interes rezultatele studiului de impact care se va derula pe parcursul următorului an școlar, în parteneriat cu Leibnitz Institute for Pedagogy of Science and Mathematics Education (Germania).
Ce credeți că ar mai trebui făcut în perioada următoare în ceea ce privește predarea științelor exacte?
Pasul următor este decisiv și face diferența dintre o intenție bună (curriculum) și realitate (cum predă profesorul și cum învață elevul). Este nevoie de menținerea activă a comunităților de profesori astfel încât schimbarea să se răspândească la firul ierbii, la cât mai mulți profesori. În plus, asigurarea unui nivel cât mai bun de calitate în predare se poate face doar prin dezvoltare profesională constantă a profesorilor; și aici, credem noi, tot comunitățile active de profesori pot aduce valoare.