„Elevii obișnuiți sunt cei care vor face România să meargă înainte. Adevărata performanță a unui profesor este să îi lumineze pe ei”

By | Blog

„Profesia mea e o pasiune. Pur și simplu, am vrut să fiu profesoară de când mă știu”, spune zâmbind Daniela Berchez, care predă fizica din 1992. Profesoară la Colegiul Național  Emanuil Gojdu din Oradea, a căutat mereu căi prin care să le predea mai bine elevilor săi și să ofere la clasă nu doar informații, ci experiențe de învățare. Cu câțiva ani în urmă a aflat de Cursul Fizica Altfel, prin care Centrul de Evaluare și Analize Educaționale îi pregătește pe profesorii de fizică pentru a preda această materie prin metoda investigației. „A fost prima dată când am auzit de un curs care cu adevărat mi se părea că e de interes. Vreau să știu cât mai multe lucruri, ca să pot să mă dezvolt profesional mai mult decât pot eu să o fac pe cont propriu. Și atunci cursul Fizica Altfel a fost ceea ce mi se potrivea ca o mănușă”, povestește Daniela Berchez. 

Read More

Cu mult înainte de apariția computerelor moderne, un matematician genial proiecta primul dispozitiv programabil din lume

By | Blog

Cu mult înainte de apariția computerelor moderne, un matematician genial, pe nume Charles Babbage (1791 – 1871), proiecta mașinării capabile să ducă la bun sfârșit operații matematice complicate și inventa primul dispozitiv de calcul programabil din lume. În copilărie, Babbage era extrem de curios și de fiecare dată când primea o jucărie își întreba mama: „Ce se află în interiorul ei?”. Întotdeauna desfăcea lucrurile pentru a vedea cum funcționează, iar curiozitatea sa l-a făcut să înțeleagă, încă de la o vârstă fragedă, cum funcționează mecanismele și mașinăriile, scrie Jack Challoner în cartea ”Genius Inventions – The Stories Behind History’s Greatest Technological Breakthroughs”

Read More

Testele PISA 2018. Cum a crescut în doar trei ani decalajul la matematică pe care România îl are față de țările OECD

By | Blog

Rezultatele testelor PISA 2018 au tras un semnal de alarmă pentru România și au arătat starea îngrijorătoare a învățământului românesc. Media obținută de elevii români a scăzut semnificativ în comparație cu anul 2015, iar decalajul față de țările OECD, din care fac parte cele mai mari economii ale lumii, s-a mărit vizibil. Cea mai gravă situație se înregistrează la matematică, unde media este mai mică cu 14 puncte față de testarea PISA din 2015. Potrivit precizărilor PISA, scăderea la matematică este semnificativă statistic pentru populația de elevi și nu poate fi considerată un efect aleatoriu al eșantionării. Totodată, scorul României este mai mic cu 59 de puncte față de media înregistrată la matematică în țările OECD – (430, față de 489). 

Read More

Creșterea calității educației trebuie să devină o prioritate în România! Semnalul de alarmă tras de testele PISA

By | Blog

Rezultatele PISA 2018 surprind în cifre seci situația dezastruoasă a educației în România. Față de precedenta testare, cea din 2015, toate scorurile medii obținute de elevii români au scăzut – atât la matematică, cât și la științe și citire. În plus, testele PISA (Programme for International Student Assesment) au indicat o rată uriașă a analfabetismului funcțional în România, nu mai puțin de 44%.

Read More

Viorel Panaite, Human Invest: Profesorii au nevoie ca dintre ei să se ridice lideri noi care să le redea speranța

By | Blog

„Profesorii au, ca oameni, tot ceea ce au nevoie să aibă. Sunt la fel ca orice individ de pe planeta asta: au creativitate, au apetit pentru a-i dezvolta pe alții, au pasiune pentru ceea ce fac și vor să-și facă treabă cât mai bine. Factorii contextuali – cei care creează condițiile ca să ne exprimăm într-un fel sau altul, cultura și infrastructura națională – au în toate domeniile un impact esențial. Fiecare din noi evoluează atunci când găsește condițiile potrivite și stagnează sau regresează atunci când condițiile sunt nefavorabile. Majoritatea dintre noi nu suntem eroi să ne ridicăm deasupra condițiilor și să reușim în ciuda condițiilor nefavorabile (în plus, România nu este printre țările caracterizate de o cultură antreprenorială). Cei mai mulți dintre profesori vor să-și facă treaba bine, să fie mândri de evoluția elevilor lor, așa este în orice domeniu”, spune Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest.

Read More

„Poate că elevii vor uita formula ori definiția exactă, dar vor ține mereu minte că au făcut siguri o balanță dintr-un umeraș”

By | Blog

„Atunci când lucrezi singur, ai senzația că lucrezi în gol”, spune Cristina Nicolăiță, profesoară de fizică la Școala „Gh. Magheru” din Caracal. Firește că un profesor este singur atunci când le vorbește copiilor, când încearcă să găsească căile prin care să îi motiveze și să îi inspire. Însă ceea ce aduce în fața elevilor săi este mai valoros dacă profesorul are parte, după orele de la clasă, de o comunitate de cadre didactice cu care să poată discuta despre provocările apărute, cărora poate să le vorbească despre lecțiile reușite sau la care poate găsi el însuși inspirație. „Ai nevoie de cineva care să lucreze pe aceeași unitate cu tine și să îți dea o soluție dacă ai nevoie, dacă nu te descurci. Dar și să îți ofere o confirmare atunci când faci lucrurile bine”, spune Cristina Nicolăiță.

Read More

De ce toamna frunzele copacilor se îngălbenesc și cad

By | Blog

Rodica Răcășanu, profesoară de chimie la Liceul „I. L. Caragiale din Moreni”, obișnuiește să le arate atragă atenția elevilor că, sub aparenta nemișcare a copacilor se ascunde o activitate extrem de intensă, extrem de răspândită în natură? Care este aceasta? Așa începe discuția despre fotosinteză, din care fac parte alte și alte întrebări care stârnesc curiozitatea copiilor. De ce devin frunzele copacilor ruginii toamna? De ce cad? De ce coniferele au cetina mereu verde?

Read More

Cum sunt predate științele în Germania. Și două exemple de bune practici din România

By | Blog

Marea problemă a școlii românești este că de prea multe ori le pretinde elevilor să cunoască legi ale științei și formule fără să le arate înainte realitățile de la care acestea pornesc. Iar ca să faci acest lucru nu e nevoie eforturi supraomenești, ci adesea doar de câteva obiecte simple care pot fi aduse cu ușurință în fața elevilor, precum o ceașcă, o monedă și un recipient cu apă. Aceasta este recuzita cu ajutorul căreia elevilor din Germania le este predată refracția.

Read More

În anul școlar care a trecut, 500 de profesori de fizică și chimie au fost formați pentru a le preda „altfel” copiilor. Ce urmează

By | Blog

Anul școlar a început de curând, iar părinții care își trimit copiii la școală se gândesc la cum se vor descurca cei mici la lecții și la teste, la manuale și programele încărcate, la cât de pregătiți și motivați le vor fi profesorii, la cât de atractive sau, dimpotrivă, neatractive vor fi metodele folosite la ore.

Read More

Actorul Marius Manole: „Haideți să ajutăm la formarea unor profesori care să-și facă elevii să iubească școala!”

By | Blog

Cu toții am avut în școală un profesor care a știut să ne motiveze și să ne inspire și căruia i-am promis în gând că o să reușim, spune actorul Marius Manole. Iar copiii merită la catedră mai mulți oameni care să le trezească curiozitatea, să le dea încredere și să îi ajute să își dezvolte abilitățile. „Haideți să ajutăm la formarea unor profesori care să își iubească elevii, să îi înțeleagă și să-i facă să iubească școala”, îndeamnă Marius Manole într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Actorul a decis să își doneze ziua de naștere și să susțină demersul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale de îmbunătățire a calității educației din România.

Read More