Soluția pe care am găsit-o a fost aceea de a crea comunități în rândul profesorilor dintr-un județ care au urmat cursul de formare astfel încât ei să poată beneficia de sprijin atât pe verticală, cât și pe orizontală.

Inspirându-ne din bunele practici internaționale, am început din 2017 să construim contexte de învățare pentru profesori care să rezolve cele 3 probleme amintite mai sus. Principalele elemente ale ”mecanismului de sprijin” sunt întâlnirile din cadrul unor grupuri de lucru. Se întâlnesc periodic în aceste grupuri profesori cu provocări similare la clasă (au elevi care au cam același nivel). Obiectivele întâlnirilor sunt ca profesorii să facă schimb de bune practici despre aplicarea IBL la clasă, să discute pe marginea unor teme unde există neînțelegeri și să găsească împreună soluții.

Ce soluții încearcă să găsească profesorii de liceu la care ajung elevi care nici măcar nu știu să scrie. „Nu pot să mă joc de-a predarea, să scriu pe tablă și să consider că mi-am făcut datoria”

By | Blog, Mecanism de sprijin

O bună comunicare cu colegii care predau aceeași disciplină îi ajută pe dascăli să facă mai bine față provocărilor la clasă, o demonstrează experiența unor profesori de chimie din Dâmbovița. Dincolo de programele de formare, dincolo de relația cu inspectorii școlari, sunt importante inspirația și susținerea pe care le pot oferi cei care predau aceeași disciplină și se confruntă cu aceleași probleme. Unii profesori trec prin provocări mai mari decât alții, pentru că, de multe ori, este infinit mai greu să duci un copil de la nota 3 la nota 5, decât să ajuți un elev de 9 să ia bacalaureatul cu 10.

Read More

„Trebuie să scoți în față posibilitatea, nu dificultatea”. Cum au făcut echipă profesorii din mecanismul de sprijin pus la punct de CEAE

By | Blog, Mecanism de sprijin

Împreună suntem mai puternici. Este ce au reușit să demonstreze în ultimii doi ani mulți profesori de fizică și chimie din județele Râmnicu Vâlcea și Dâmbovița,  într-o perioadă în care mulți elevi și cadre didactice au suferit din cauza provocărilor fără precedent prin care au trecut sistemele de educație din toată lumea.

Read More

Viorel Panaite: „Oportunitatea de a colabora, bucuria de a depune efort colectiv pentru a-i pregăti mai bine pe elevi pentru viață a dat acestor profesori sentimentul că munca lor contează”. 10 ani de de „Fizica Altfel”

By | 10 ani Fizica Altfel, Mecanism de sprijin

Început în urmă cu 10 ani, programul „Fizica Altfel” a presupus o schimbare semnificativă de mentalitate din partea profesorilor, care, în ciuda reflexelor de predare dezvoltate în ani, au trebuit să își schimbe abordarea la clasă și să folosească metoda investigației în predarea fizicii. Pentru a putea face acest lucru, fiecare profesor a trecut printr-un proces de formare, în care un rol esențial l-a avut Viorel Panaite, managing partner al Human Invest și membru în Consiliul Director al CEAE

Read More

Pandemia nu i-a găsit pe profesorii de fizică din Vâlcea singuri. Resursa importantă pe care au avut-o la dispoziție

By | Blog, Mecanism de sprijin

În toamna lui 2019, profesorii vâlceni care au participat la programul „Fizica Altfel” au avut primele întâlniri în cadrul mecanismului de sprijin pus la punct de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale pentru a facilita schimbul de experiență profesională și găsirea de soluții la provocările comune. La început, au fost reticenți, își amintește profesorul Laurențiu Badea, directorul adjunct al Liceului Sanitar „Antim Ivireanul” din Vâlcea, cel care conduce mecanismul de sprijin în Vâlcea. 

Read More

Viorel Panaite, Human Invest: Profesorii au nevoie ca dintre ei să se ridice lideri noi care să le redea speranța

By | Blog, Mecanism de sprijin

„Profesorii au, ca oameni, tot ceea ce au nevoie să aibă. Sunt la fel ca orice individ de pe planeta asta: au creativitate, au apetit pentru a-i dezvolta pe alții, au pasiune pentru ceea ce fac și vor să-și facă treabă cât mai bine. Factorii contextuali – cei care creează condițiile ca să ne exprimăm într-un fel sau altul, cultura și infrastructura națională – au în toate domeniile un impact esențial. Fiecare din noi evoluează atunci când găsește condițiile potrivite și stagnează sau regresează atunci când condițiile sunt nefavorabile. Majoritatea dintre noi nu suntem eroi să ne ridicăm deasupra condițiilor și să reușim în ciuda condițiilor nefavorabile (în plus, România nu este printre țările caracterizate de o cultură antreprenorială). Cei mai mulți dintre profesori vor să-și facă treaba bine, să fie mândri de evoluția elevilor lor, așa este în orice domeniu”, spune Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest.

Read More

În anul școlar care a trecut, 500 de profesori de fizică și chimie au fost formați pentru a le preda „altfel” copiilor. Ce urmează

By | Blog, Mecanism de sprijin

Anul școlar a început de curând, iar părinții care își trimit copiii la școală se gândesc la cum se vor descurca cei mici la lecții și la teste, la manuale și programele încărcate, la cât de pregătiți și motivați le vor fi profesorii, la cât de atractive sau, dimpotrivă, neatractive vor fi metodele folosite la ore.

Read More