Soluția pe care am găsit-o a fost aceea de a crea comunități în rândul profesorilor dintr-un județ care au urmat cursul de formare astfel încât ei să poată beneficia de sprijin atât pe verticală, cât și pe orizontală.

Inspirându-ne din bunele practici internaționale, am început din 2017 să construim contexte de învățare pentru profesori care să rezolve cele 3 probleme amintite mai sus. Principalele elemente ale ”mecanismului de sprijin” sunt întâlnirile din cadrul unor grupuri de lucru. Se întâlnesc periodic în aceste grupuri profesori cu provocări similare la clasă (au elevi care au cam același nivel). Obiectivele întâlnirilor sunt ca profesorii să facă schimb de bune practici despre aplicarea IBL la clasă, să discute pe marginea unor teme unde există neînțelegeri și să găsească împreună soluții.

În anul școlar care a trecut, 500 de profesori de fizică și chimie au fost formați pentru a le preda „altfel” copiilor. Ce urmează

By | Blog, Mecanism de sprijin

Anul școlar a început de curând, iar părinții care își trimit copiii la școală se gândesc la cum se vor descurca cei mici la lecții și la teste, la manuale și programele încărcate, la cât de pregătiți și motivați le vor fi profesorii, la cât de atractive sau, dimpotrivă, neatractive vor fi metodele folosite la ore.

Read More

Viorel Panaite, Human Invest: Profesorii încep să prindă curaj să se expună în față elevilor folosind noile metode de predare. Fac pași de la „a spune” la „a întreba”

By | Blog, Mecanism de sprijin

De cinci ani, Viorel Panaite, fondatorul Human Invest, este implicat în pregătirea profesorilor din programele desfășurate de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, pe care le-a susținut inclusiv din postura de donator. De-a lungul timpului, a văzut cum și-au schimbat profesorii de științe din programele „Fizica Altfel” și „Chimia Altfel” abordarea atât în relația cu elevii, cât și în relația cu colegii de cancelarie. „Poate cea mai puternică schimbare pe care o întrezăresc – atât în conversațiile dintre profesori ei, cât și în sălile de clasă – este trecerea de la “a spune” la “a întreba”. Read More

De ce are nevoie un „profesor altfel”? Viorel Panaite: „Cel mai bun sprijin este cel dat de colegii care împărtășesc aceleași provocări”

By | Blog, Mecanism de sprijin

În ultimii ani, CEAE a format peste 1.900 de profesori pentru a preda fizica și chimia prin metode inductive, care transformă fiecare lecție într-un proces fascinant de descoperire. În timpul cursurilor de formare, profesorii s-au pus în locul elevilor, au încercat să își imagineze ce dificultăți au, ce întrebări le trezesc curiozitatea, ce le devine limpede după o lecție și ce le rămâne în continuare în ceață. Au început ei înșiși un proces de descoperire care să îi ajute să preschimbe pentru copii un anumit capitol din programă într-o călătorie palpitantă. Astfel, au reușit să îi transforme pe elevi din simpli receptori ai mesajului transmis de la catedră în arhitecți ai propriului proces de învățare.

Faptul că cineva devine actor în procesul de învățare este o forță uriașă, care îl duce înspre dezvoltarea de cunoștințe și abilități. Este una dintre marile schimbări aduse de programele „Fizica Altfel” și „Chimia Altfel”, prin intermediul căruia sunt formați profesorii de științe din România. Pentru ca schimbarea să devină ireversibilă, să ajungă la un număr tot mai mare de copii și să fie vizibilă la toate orele de fizică și de chimie predate de profesorii „altfel” este nevoie însă de mai mult.

Read More