Rodica Răcășanu: „Elevul român nu e obișnuit să primească feedback. El e obișnuit doar să fie notat”

By August 27, 2019Blog

Rodica Răcășanu, profesoară la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din Moreni, a vizitat recent Italia ca parte a unui program Erasmus destinat cadrelor didactice. A asistat la orele de chimie ținute la un liceu economic din regiunea Piemont și a aflat că în această țară metoda investigației este folosită la scară largă. Fiecare lecție de chimie pornește de la o întrebare care le stârnește elevilor curiozitatea.

Am constatat că au o programă și un manual extraordinar de bine puse la punct. Ei pleacă întotdeauna de la o povestioară. Întâi le pun elevilor întrebarea ca să se asigure că fac legătura între o problemă din viața reală și lecție. În manual găsești întrebarea de investigat. Au toate materialele necesare – pe lângă manualul pe hârtie au materialul video, în care le este prezentată  o lecție de laborator pe care pot efectiv să o lucreze. Au apoi o parte de video-laborator, pentru experimentele care nu se pot face în clasă, și teste de verificare. Mi s-a părut extraordinar că testele de verificare evaluează atât cunoștințele, cât și abilitățile pe care și le dezvoltă copiii. Sunt câte două teste după fiecare lecție”, povestește Rodica Răcășanu. 

O baterie din cartofi

La lecția despre Tabelul lui Mendeleev, elevii sunt întrebați de ce cred ei că se numește „periodic”. „La procese redox, procese cu transfer de electroni, acumulatori, baterii, copiii sunt întrebați care este legătura între procesul cu transfer de electroni și un cartof. Sau de câte lămâi ai nevoie ca să aprinzi un led”, povestește profesoara. Ideea că pot face o baterie dintr-un cartof li se pare fascinantă copiilor. „Toți elevii erau implicați la oră, toți lucrau și știau exact ce au de făcut”, a observat ea.

Rodica Răcășanu este unul dintre profesorii formați de CEAE în cadrul programului „Chimia Altfel” și unul dintre susținătorii entuziaști ai introducerii metodelor active în predarea științelor exacte. Atunci când elevii capătă reflexul de a pune întrebări, când nu se tem de greșeli, când cooperează cu ceilalți și când își argumentează ideile învață de fapt cum să învețe, o abilitate care le va folosi pe termen lung. 

„Copilului îi este teamă ca profesorul să nu vadă o eventuală greșeală”

Din păcate însă, școala românească nu încurajează munca în echipă. „Dacă dau un exercițiu și le cer să lucreze pe echipe, nu se poate ca în clasă să nu fie cel puțin un elev care să nu ridice mâna și să întrebe: Pot să lucrez singur?”, a văzut Rodica Răcășanu. O altă observație neliniștitoare este faptul că, speriați de note, mulți elevi nu știu cum să primească feedback.

„Elevul român nu e obișnuit să dea sau să primească feedback. El e obișnuit doar să fie notat. Dacă te plimbi printre bănci, vezi  cum elevii au tendința să pună mâna pe foaie… Copilului îi este teamă ca profesorul să nu vadă o eventuală greșeală. Sau, dimpotrivă, din prea multă nesiguranță, întreabă mereu dacă e bine”, crede Rodica Răcășanu.

După ce a luat parte la cursul de formare realizat de CEAE, Rodica Răcășanu a început să le predea elevilor săi chimia în alt fel. A fost un moment de cotitură în cariera ei profesională. „A fost pentru prima dată când am luat parte la un curs Wow! pe chimie. De foarte multe ori înainte de asta, spusesem că nu mai îmi place ceea ce fac. Dacă nu îmi schimbăm modul de predare nu știu cum aș fi putut rezolva această problemă”, povestește Rodica Răcășanu. Astăzi aplică metoda investigației, însoțită de alte metode active, la toate orele de gimnaziu și la aproximativ 80% dintre orele de liceu. Însă a trebuit să treacă printr-un efort de adaptare până să reușească să își schimbe tehnicile de predare. „ E la fel cum ai începe din nou să predai cu toate că ai mai utilizat aceste metode cu siguranță și înainte. Trebuie să ai puțină răbdare cu tine și în timp reușești să îți organizezi mai bine lecția, să rezolvi problema încadrării în timp”

În ultimii doi ani, elevii ei au învățat chimia prin metode inductive. „Chimia Altfel este pentru mine o ușă deschisă către o lume pe care o descoperi singur”, spunea unul dintre copii, în timp ce altul de simțea un fel de Sherlock Holmes gata să descopere cheia misterului. Copiii sunt încântați să primească șansa de a-și folosi abilitățile pentru a reface drumul făcut de un cercetător spre o descoperire.

Profesori care predau după tipare

Din păcate însă, nu toți profesorii sunt dispuși să le acorde această șansă. Rodica Răcășanu a fost corector la examenul de titularizare din acest an și a avut surprize neplăcute legate de rezolvarea subiectului de metodică. „Acolo s-au prezentat profesori care aveau, în mare parte, câțiva ani de experiență în învățământ. Li se cerea ceva și ei lucrau pe tiparul pe care îl aveau. Ei nu citeau cerința, ei încercau să adapteze temea respectivă tiparului pe care îl aveau. Dacă mai mulți profesori ar fi dispuși să iasă din zona de confort și să încerce și altceva, școala românească ar arăta cu totul altfel”, crede ea.

273 de profesori au fost formați până în prezent de CEAE în cadrul programului Chimia Altfel. Anul acesta, la Gala Oameni pentru Oameni, CEAE a primit premiul pentru Inovație, ca recunoaștere pentru programul „Chimia Altfel” și pentru schimbările pe care le-a adus în predarea științelor exacte în România.