
„Gândește-te la cum a decurs ziua ta de ieri și povestește când ai întâlnit în timpul ei energia cinetică, energia potențială și gravitația”. Sau „scrie-i o scrisoare colegului care a lipsit ieri și spune-i ce ai învățat ora trecută la fizică”. Acestea sunt două dintre cerințele pe care Mihaela Fulea, profesoară de fizică și de matematică la o școală gimnazială din Tuzla și la liceul Carmen Sylva din Eforie Sud, le dă drept teme elevilor săi. Dornică mereu să se perfecționeze, Mihaela Fulea a urmat recent cursul „Învățarea centrată pe competențe – de la proiectare la evaluare”, derulat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale cu sprijinul GTS.
Una dintre temele importante ale sesiunile de pregătire a fost învățarea prin investigație, cu care Mihaela Fulea a intrat pentru prima dată în contact în urmă cu 12 ani, tot prin intermediul unui curs organizat de CEAE. „Ni s-a sugerat să-i învățăm pe copii să se raporteze la mediul care trăiesc. Eu fac foarte multe referiri la viața lor, temele mele la fizică sunt axate pe ceea ce se întâmplă în jur, pe eseuri despre viața de zi cu zi”, povestește profesoara.
„Pornesc de la o întrebare, Ce se întâmplă dacă…?, și atunci copiii sunt interesați. Învățarea prin investigație a prins întotdeauna la clasă”, continuă profesoara, care aduce în discuție felul în care a fost reformată predarea fizicii, în urma proiectului „Fizica Altfel”. Prin acest proiect, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a reușit să introducă predarea prin investigație (n.r. Inquiry Based Learning sau, pe scurt, IBL) în sistemul public de educație din România, astăzi această abordare fiind inclusă în programa de fizică pentru gimnaziu.
„În România, predarea fizicii s-a schimbat la 360 de grade, la alte discipline nu știu să se fi întâmplat asta. La matematică în niciun caz, rămânem așa ca pe timpuri”, observă Mihaela Fulea.
Cursul „Învățarea centrată pe competențe – de la proiectare la evaluare” a fost susținut de doi formatori cu experiență în predarea prin investigație, Rodica Răcășanu, profesoară de chimie la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din Moreni, și Mihai Fârtat, profesor de fizică la Școala Gimnazială nr. 4 din Râmnicu Vâlcea.
„A fost un curs extraordinar de bun. În primul rând, formatorii au facilitat comunicarea între noi foarte mult și au creat o atmosferă în care să ne destăinuim și să spunem lucrurilor pe nume. Fiecare dintre noi a spus exact ce se întâmplă la ora lui de fizică sau de chimie și acest lucru a fost pentru mine foarte bun, pentru că, de obicei, ne ferim să vorbim despre probleme reale pe care le întâmpinăm fiecare dintre noi. Am putut astfel să învățăm unii de la alții foarte mult. Totodată, materialele primite au fost generoase. Pe lângă faptul că a existat o parte complexă de teorie, am primit și multe exemple concrete”, arată Mihaela Fulea.
E nevoie de altfel de examene
De câte ori predă o lecție prin investigație, se gândește la faptul că în alte țări, pe care le considerăm exemple în materie de educație, elevii învață într-un fel asemănător. Atunci se simte mândră de munca ei: „Chiar le spun copiilor: uitați, așa se predă și în alte țări din Europa”” Însă, în ciuda progreselor făcute, sunt și lucruri care au rămas neschimbate. Mihaela Fulea este de părere că decidenții din educație ar trebui să schimbe felul în care sunt evaluați copiii prin examenele naționale. „Avem „Fizica Altfel”, dar ar trebui să avem și examene altfel, în același spirit”, subliniază ea.
Formatoarea Rodica Răcășanu povestește că, în timpul cursului organizat de CEAE, „profesorii au descoperit ce înseamnă investigația și au înțeles că, dacă utilizează metoda investigației, chimia și fizica sunt mai atractive, noțiunile putând fi integrate cât mai mult în viața reală”.
Gabriela Nae, predă fizica la un Liceul Axiopolis Cernavodă și la o școală din Medgidia, și a văzut că metodele tradiționale de învățare sunt din ce în ce mai puțin atractive pentru copii. „Copiii nu prea mai sunt interesați de școală, iar învățarea prin investigație este un mod de a le stimula atenția și curiozitatea”, crede ea.
Adriana Popescu, profesoara de fizică la Colegiul Național „Moise Nicoară” din Arad, spune că a fost pentru prima dată când a avut ocazia să urmeze un astfel de curs pe specialitatea sa.
„Din punctul meu de vedere, e un curs pe care ar trebui să îl facă majoritatea colegilor mei, m-a ajutat să-mi deschid perspectivele și paleta de predare”, arată Adriana Popescu. Potrivit ei, învățarea prin investigație este „cea mai potrivită pentru științe”. „Punem copilul să gândească, să caute, să descopere. E mult, mult mai aplicativă și mult mai atractivă pentru copii”, explică profesoara.
Formatorul Mihai Fârtat a văzut că profesorii care au participat la curs au fost cu adevărat interesați de metode de predare eficiente. „Și-au dat seama că predarea prin investigație aduce beneficii pentru copii și au spus că vor continua să o aplice la clasă, chiar dacă pentru ei efortul de a pregăti lecția este mai mare. Au însă nevoie de sprijin pe parcurs”, spune Mihai Fârtat.
Cursul „Învățarea centrată pe competențe – de la proiectare la evaluare”, organizat de CEAE, s-a desfășurat online pe o perioadă de trei luni și a oferit profesorilor 25 de credite transferabile.