„Premiul” primit de o profesoară care a început să predea „altfel”. „Am redescoperit bucuria științei”

By June 30, 2017Blog

Într-o zi de sâmbătă, când vacanța începuse deja, peste 20 de profesori de fizică de pe tot cuprinsul județului Olt s-au adunat la Slatina pentru a vorbi despre felul în care încearcă să le trezească copiilor curiozitatea, și să îi ajute să deschidă ochii și să își pună mintea în mișcare atunci când au în față fenomene fizice. Începând de anul trecut, profesorii de fizică din Olt au fost incluși în programul „Fizica altfel”, derulat de CEAE, în cadrul căruia au învățat să aplice la clasă metoda învățării prin investigație. Rezultatele s-au văzut de la bun început, spune formatoarea Maria Corcoveanu, inspector judeţean de fizică.

O învățare durabilă

„Copiii sunt captivați, se simt valorizați, își dau seama că părerea lor contează, că pot să facă mai mult, nici ei nu-și dădeau seama înainte de câte lucruri pot să facă. În felul acesta îi atragi la disciplină, învață mai mult, mai bine, mai durabil. Nu uită după trei zile, își aduc aminte de experimente, de rezultatele de obținute. Folosesc ce au făcut la clasă și în alte situații, reușesc să transfere cunoștințe de la o disciplină la alta și să își explice fenomene din viața reală”, crede inspectoarea. În condițiile în care elevii nu mai au răbdarea să studieze acasă, adaugă ea, trebuie ajutați să plece de la clasă cu lecția învățată. Noua metodă este eficientă, iar profesorii au început să îi vadă valoarea. Există însă și provocări. „Profesorii își dau seama că metoda este foarte bună, dar le solicită mai mult timp. Trebuie să se pregătească, să facă înainte experimentele, să facă scenarii, pentru că nu știi cum vor răspunde copiii respectivi. În funcție de ce vor spune copiii să își construiască activitățile”, spune Maria Corcoveanu.

 

Copiii își dezvoltă toate inteligențele

Cristina Nicolăiță este, la rândul său, formator în cadrul programului „Fizica Altfel” și predă fizica la școala „Gheorghe Magheru” din Caracal. A văzut că lucrurile nu se pot întâmpla de pe o zi pe alta. Ca în cazul oricărei schimbări importante și în acest caz este nevoie de timp. Unii dintre profesori au fost la început neîncrezători. „Unii profesori s-au înscris la curs din curiozitate, alții pentru credite, alții pentru că chiar voiau să se schimbe. Și a trebuit să ne adaptăm stilului fiecăruia și să îi răspundem fiecăruia. Unii nu aveau încredere și a fost foarte bine că au avut o perioadă în care au putut să aplice la clasă, după care ne-am întâlnit din nou și am putut discuta problemele apărute. În ultima parte le-a fost mai ușor”, explică formatoarea. Ce i-a determinat să meargă înainte a fost felul în care au început să evolueze elevii încă de la primele lecții predate în noul stil. „Schimbarea în rândul copiilor e majoră. Sunt mult mai implicați, sunt dornici să vadă dacă pot, să-și măsoare forțele. Își dezvoltă gândirea critică, își dezvoltă toate inteligențele, inclusiv cele matematice, își cultivă și limbajul, au avantaje pe mai multe planuri care nu se rezumă doar la fizică”, argumentează Cristina Nicolăiță.

Un nou început după ani de rutină

În sala de la Casa Corpului Didactic din Slatina, profesorii discută, în cadrul unei sesiuni de evaluare, despre lucrurile care au mers bine la clasă, despre dificultățile întâlnite și despre ce au văzut că este altfel față de acum câteva luni când nu foloseau metoda investigației. Fiecare și-a ales o clasă sau două la care a început să aplice noul stil de predare. Florentina Bușcă este profesoară la Colegiul Național „Radu Greceanu” din Slatina și, pentru a preda fenomenele optice la clasa a VI-a, a realizat o cameră obscură și un periscop. Le-a cerut elevilor săi să facă același lucru.

„Eu am făcut un periscop la modul foarte serios. Ei au găsit un pahar din care se bea cafea, au lipit un scotch și au reușit să obțină o imagine mai clară decât a mea”, spune profesoara. Toți copiii s-au implicat, toți au fost curioși, dornici să experimenteze și să găsească soluții. La începutul lecției o așteptau de fiecare dată pregătiți, iar în timpul ei și copiii care tăceau de obicei au căpătat voce și și-au folosit-o pentru a-și spune opiniile și pentru a le argumenta. „Metoda s-a dovedit bună și pentru cei care de obicei tăceau, dar și pentru cei foarte, foarte buni. În clasa în care am aplicat, am avut doi elevi care au participat la Olimpiada Județeană și au luat premiile doi și trei. Unul dintre ei a studiat mai mult despre eclipsă și le-a explicat colegilor săi. Celălalt a studiat despre reflexia luminii și a venit cu multe, multe lucruri noi pe care nu i le spusesem”, povestește Florentina Bucșă.

 

I-a luat mai mult timp să își pregătească orele, însă la capătul efortului a avut parte de un premiu neașteptat. „Am fost nevoită să descopăr mai întâi eu, ca să îmi dau seama peste ce vor da elevii mei în timpul lecției. Astfel am redescoperit, odată cu ei, bucuria științei”, și-a dat seama ea. A fost ca un nou început după ani de rutină la catedră. A fost ca o nouă șansă pentru copii. „La final, le-am cerut să întocmească un jurnal, iar atunci și-au dat seama cât de multe au învățat”.

Profesorii din Olt au fost formați cu sprijinul KFC. Prin acest parteneriat, pe parcursul anului 2017 vor fi formați 150 de profesori de fizică din 6 județe.