„Poate că elevii vor uita formula ori definiția exactă, dar vor ține mereu minte că au făcut siguri o balanță dintr-un umeraș”

By October 29, 2019Blog

„Atunci când lucrezi singur, ai senzația că lucrezi în gol”, spune Cristina Nicolăiță, profesoară de fizică la Școala „Gh. Magheru” din Caracal. Firește că un profesor este singur atunci când le vorbește copiilor, când încearcă să găsească căile prin care să îi motiveze și să îi inspire. Însă ceea ce aduce în fața elevilor săi este mai valoros dacă profesorul are parte, după orele de la clasă, de o comunitate de cadre didactice cu care să poată discuta despre provocările apărute, cărora poate să le vorbească despre lecțiile reușite sau la care poate găsi el însuși inspirație. „Ai nevoie de cineva care să lucreze pe aceeași unitate cu tine și să îți dea o soluție dacă ai nevoie, dacă nu te descurci. Dar și să îți ofere o confirmare atunci când faci lucrurile bine”, spune Cristina Nicolăiță.

Cristina Nicolăiță se află printre profesorii de fizică din județul Olt care au avut curajul să transforme felul în care predau și s-au alăturat programului „Fizica Altfel”, derulat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). Alături de mulți dintre colegii săi care predau această materie folosește din ce în ce mai mult la clasă metoda investigației, care îi încurajează pe copii să descopere singuri. Cum niciun proces de schimbare nu este ușor, CEAE a început în Olt și în alte patru județe ale țării un program de sprijin, care constă în organizarea, în fiecare lună, de comisii metodice la care iau parte profesorii de fizică din tot județul. Pentru profesorii din Olt, acest lucru a reprezentat o mare schimbare. 

Dacă observăm o problemă dificilă la clasă, venim și o dezbatem împreună

De obicei ne întâlneam o dată pe semestru și nu aveam atâta timp să ne ascultăm unii pe alții și să vedem și calitățile pe care le avem, și încercările prin care treceam. Dar acum este o mai mare apropiere între noi. Dacă observăm o problemă dificilă la clasă, venim și o dezbatem împreună pentru a găsi o rezolvare mai potrivită pentru puterea de înțelegere a copiilor. Există foarte multe lecții care le scapă copiilor. Sunt anumite fenomene, anumite noțiuni pe care copiii nu le înțeleg foarte bine. Și unul dintre noi poate să vină cu o idee practică, din viața reală, care să îi ajute pe copii”, explică profesoara. 

Comisiile metodice au fost împărțite pe zone geografice, iar conducerea lor a fost asigurată prin rotație.

Una din misiunile pe care le-au avut cei peste 40 de profesori din Olt care iau parte la mecanismul de sprijin a fost să adapteze unitățile de învățare de la clasele a VII-a și a IX-a, astfel încât să fie ușor de înțeles de către toți copiii, chiar și cei care se descurcă mai greu la școală. „A trebuit să le adaptăm și elevilor cu dificultăți de învățare sau cu posibilități materiale reduse, care nu au la dispoziție un calculator, de pildă. Să găsim materiale la îndemână, metode mai ușor de înțeles de ei, în special la liceele tehnologice, unde ajung elevii cu medii destul de mici. Și aici se impuneau ajustări. Am luat esențialul. Fiecare lecție are o parte care e cumva obligatoriu de știut de toată lumea și ceva în plus. Am păstrat esențialul pe care orice elev care termină clasa a VII-a sau clasa a IX-a ar trebui să îl știe. Am adaptat modul de lucru, fișele de lucru, evaluarea, Am folosit metode moderne și colaborative, ca fiecare să aibă o anumită responsabilitate în echipă și să există un lider care să se asigure că fiecare se ocupă de sarcinile trasate”, explică Cristina Nicolăiță. 

În timpul comisiilor metodice, profesorii fac schimb de experiență și își împărtășesc unul altuia ideile de activități care au funcționat bine la ei la clasă. Atunci când copiii fac și descoperă singuri, gradul lor de implicare crește vizibil. „Elevilor mei le-a plăcut foarte mult să facă densiometre, pentru a măsura densitate, sau balanțe pentru a măsura masa. Copiii sunt foarte creativi, au descoperit că poți să faci o balanță dintr-un umeraș. Dacă le dai o sarcină pe care să o facă cu plăcere și-o vor aminti cu siguranță. Poate vor uita formula ori definiția exactă, dar vor ține mereu minte că au făcut siguri o balanță dintr-un umeraș. Și pe lângă aceasta își vor aminti și alte lucruri”, crede ea.

„Elevul nu trebuie să plece din clasă cu impresia că nu va înțelege niciodată”

Maria Corcoveanu este inspector de fizică la Inspectoratul Școlar Județean Olt și vorbește despre felul în care au adaptat profesorii materia la nivelul fiecărui elev. „Fiecare și-a ales o unitate de învățare și a proiectat-o în așa fel încât să fie mai accesibilă, și-a proiectat activitățile de învățare în așa fel încât să le formeze elevilor competențele specifice. A adaptat materia la nivelul clasei, la nivelul elevilor, cu materiale simple, cu observații simple din natură, astfel încât acestora să le fie ușor să înțeleagă. Mulți profesori au elevi care provin din medii dezavantajate, iar provocările lor sunt să vină copiii la școală, să nu lipsească, să aibă pe ce să scrie, să nu vină cu stomacul gol. Trebuie ca ora să fie mai atractivă și elevul nu trebuie să plece din clasă cu impresia că nu va înțelege niciodată, că nu va putea să facă niciodată”, explică inspectoarea. 

Însă în Olt, un județ în care CEAE a format un număr mare de profesori de fizică, există și elevi cu performanțe foarte bune. Anul acesta 14 elevi din județ s-au calificat la faza națională a olimpiadei de fizică.

Un progres în ceea ce privește colaborarea dintre profesori

Mecanismul de sprijin al profesorilor de fizică din Olt a început încă de anul trecut, iar Maria Corcoveanu a putut vedea deja efectele. „Cred că e un progres în ceea ce privește colaborarea dintre profesori, care se ajută acum unul pe celălalt. Noi am creat și un grup de Facebook, în care postăm lucrurile interesante pe care le facem”, spune ea.

Profesoara de fizică Mihaela Mincă predă la Școala Gimnazială „Ștefan Protopopescu” și spune că schimbarea este un proces pentru care e nevoie de efort și energie. „A-i lăsa pe copii să participe la investigație și îi lași să descopere singuri este foarte greu pentru că, în urma anilor de școală care i-au obișnuit așa, ei sunt obișnuiți doar să primească informația. Ne e și nouă foarte greu, trebuie să ne schimbăm și noi. La comisiile metodice, fiecare împărtășește ceea ce a găsit nou ca material didactic, ce a prezentat nou la clasă și a funcționat. S-a creat o legătură între profesori. Cred că este bună o astfel de experiență, nu doar din punct de vedere al schimbului metodic. Și interuman a fost benefic. Ai o punte de legătură. De fiecare dată când întâmpini o problemă, știi unde să cauți ajutor”, crede profesoara.

Virginia Ghira, care predă fizica la Liceul cu Program Sportiv din Slatina, spune același lucru. „Faptul că o dată pe lună ne vedeam, schimbăm impresii și fiecare arăta, fie printr-un filmuleț, fie prin fotografii, fie, pur și simplu, prin viu grai ce noi activități a mai făcut la clasă a ajutat. Noi nu aveam posibilitatea să ne întâlnim cu colegii, mai ales din alte orașe. Tot schimbând idei îți vin idei și construiești lecții mai interesante pentru copii”.