„Nu mai putem să îi ținem pe copii aliniați în bănci și să le basculăm informație în creier.” Profesorii care au ales să schimbe strategia

By June 30, 2019Blog

Pe parcursul lunilor mai și iunie, 50 de profesori de chimie au învățat, la Bistrița Năsăud și la Galați, cum să predea această materie într-un mod care să răspundă atât nevoilor elevilor de astăzi, cât și provocărilor pe care aceștia le vor avea de înfruntat atunci când vor termina școala. Realizate de CEAE cu sprijinul financiar al Orange, cursurile s-au axat pe folosirea metodelor inductive în predarea științelor. Acestea îi încurajează pe copii să gândească, să formuleze singuri ipoteze științifice, să le testeze și apoi să tragă propriile concluzii. 

„A gândi liber înseamnă să îți asumi un risc”

„Am vorbit cu profesorii despre metodele de strategie didactică, despre subtilitățile care apar, despre riscurile pe care trebuie să le iei în calcul, despre avantaje și dezavantaje. A gândi liber, de pildă, înseamnă să îți asumi un risc și trebuie să îl ajuți pe copil să își dezvolte acest reflex de a gândi și a-și exprima opinia. Acest lucru este o provocare, în contextul în care chiar și profesorii, după ce lucrau pe grupe, aveau reticențe în momentul în care trebuiau să prezinte rezultatele muncii. Se temeau ca nu cumva cineva să îi critice. Și acesta este un reflex pe care l-am avut și eu în formația mea, m-am luptat și eu cu el – de a-ți fi teamă să îți asumi consecințele gândirii tale libere. Fără să vrem, ne ducem cu această prejudecată în clasa de elevi și îi învățăm și pe ei această atitudine. Eu nu vorbesc aici despre a admite inconsistența conținuturilor științifice, departe de mine acest lucru, ci despre o atitudine față de învățare. Trebuie să îi ajutăm pe elevi să devină conștienți că din greșeli învățăm”, explică Aurora Sava, profesor metodist la Inspectoratul Școlar Județean Galați. Aurora Sava și Laura Onose, inspector școlar pentru fizică și educație permanentă la Inspectoratul Școlar Județean Galați, au fost formatoarele cursului prin care profesorii din Galați au învățat să predea chimia altfel

„Metoda aceasta învățat-memorizat-expus informația pe care ți-a spus-o profesorul poate să dea rezultate pe termen scurt, dar, pe termen lung, nu te ajută cu nimic”

Aurora Sava spune că s-a bucurat să vadă cât de deschiși față de schimbare au fost cei 25 de profesori prezenți. „Toți profesorii au recunoscut că nu mai putem să îi ținem pe copii aliniați în bănci, ochi-ceafă, că trebuie să facem ceva astfel încât să nu mai fie atât de plictisiți și să înțeleagă că științele sunt de viitor și că înseamnă integrarea lor socio-profesională. Ca să-i atragem de partea noastră trebuie să schimbăm strategia. Cu toții am ajuns la concluzia că, oricât efort ar necesita aceste metode, nu putem să mergem într-un continuum de copii aliniați, înregimentați, cărora să le basculăm informație în creier. Pentru că, au admis și profesorii, metoda aceasta învățat-memorizat-expus informația pe care ți-a spus-o profesorul poate să dea rezultate pe termen scurt, dar, pe termen lung, nu te ajută cu nimic. Învățarea aceea nu este durabilă”, arată Aurora Sava.

„O persoană care la început a fost foarte reticentă a putut să vadă lucrurile și altfel”

Atât ea, cât și Laura Onose au fost formatoare și în cadrul programului „Fizica Altfel”, derulat de CEAE. La cercurile metodice desfășurate periodic, Laura Onose amintea despre folosirea metodei investigației în predarea științelor. A găsit imediat interes la colega sa inspector de chimie, dar și la cadrele didactice de specialitate. Astfel se face că, la momentul începerii cursului, mulți dintre profesori au fost extrem de receptivi, iar numărul celor înscriși l-a depășit pe cel al locurilor disponibile. Inspectoarea își amintește de cazul unui cadru didactic, care preda și fizica, și chimia și care, în urmă cu ceva timp, când s-a făcut o formare similară pentru fizică, a fost reticent față de metodele inductive în predarea științelor. „A spus: Mie nu-mi place așa ceva, eu sunt făcut în alt fel. Și am spus: Ok, nu e nimeni obligat să facă lucrurile așa. Înainte de noua sesiune de formare, am avut surpriza să descopăr că persoana respectivă s-a înscris pentru cursul de chimie. Evident, am sunat și am zis: Știți, este vorba despre acea abordare de la fizică, despre care ați spus că nu vi se potrivește. Dar, dacă dvs. spuneți că vreți să veniți, veniți. A aplicat cu foarte mult drag ceea ce a făcut la curs, a participat, s-a documentat, a venit cu materiale, a prezentat ceea ce a făcut cu poze. O persoană care la început a fost foarte reticentă a putut să vadă lucrurile și altfel și a avut deschiderea aceasta de a face și altfel lucrurile față de cum le-a făcut toată viața. Cred că e un lucru bun. Mie, personal, lucrul ăsta mi-a dat speranță”, povestește Laura Onose.

„O fetiță a spus că i-a plăcut foarte mult ora, dar a întrebat cu îngrijorare dacă atunci când o să ajungă la liceu o să mai aibă astfel de lecții”

Într-un sistem de învățământ care încurajează concurența și individualismul, inspectoarea a remarcat cât de mare este în realitatea nevoia copiilor de a lucra în echipă. A fost unul dintre lucrurile care le-au plăcut elevilor cel mai mult la noua abordare, a remarcat ea. „La o școală bună din Galați, o fetiță a făcut un eseu de cinci minute, în care a spus că i-a plăcut foarte mult ora, dar a întrebat cu îngrijorare dacă atunci când o să ajungă la liceu o să mai aibă astfel de lecții sau o să se termine totul odată cu gimnaziul”, spune Laura Onose.

Printre beneficiarii cursului de formare s-a aflat și Silvia Noapteș, o profesoară de chimie aflată în al doilea an de învățământ. Școala gimnazială numărul 1 din comuna Grivița, la care predă Silvia Noapteș, este una dintre unitățile de învățământ din mediul rural incluse în programul educațional DIGITALIADA al Fundației Orange. Programul pune la dispoziția unităților de învățământ de la sate laboratoare digitale complet echipate, conținut educațional digital și materiale suport ce își propun să îmbunătățească performanțele elevilor la orele de matematică și TIC. Pe lângă acestea, elevii din Grivița vor putea beneficia de acum și de ore „altfel” de chimie, fapt ce le crește gradul de expunere la metode noi de învățare și potențează beneficiile acestora.

„Am învățat metode noi de predare și am primit sfaturi de la colegii cu experiență. Copiii au fost foarte încântați și au spus că mai vor să învețe jucându-se”, a spus Silvia Noapteș.

„Cred că acesta este viitorul în predare științelor, nu credeam însă că vom ajunge atât de repede la el și în România”

La aproape 500 de kilometri distanță, formatoarea Daiana-Camelia Bălan, profesor la Colegiul Național Andrei Mureșanu, din Bistrița Năsăud, citește foile pe care profesorii de chimie au scris impresiile despre curs. 

Pe una dintre ele, un dascăl a așternut o frază care rezumă concluzia sa: „Ieșirea din zona de confort e dificilă, dar face bine”. Bistrița-Năsăud este un județ în care profesorii au avut un interes extrem de ridicat în ceea ce privește predarea științelor, explică ea. În acest județ, toți profesorii de fizică au fost formați în cadrul programului Centrului de Evaluare și Analize Educaționale pentru a preda fizica prin metoda investigației și foarte mulți dintre ei o aplică cu consecvență la clasă. „Dintre aceștia, unii aveau dublă specializare și tot întrebau când se va face o grupă de formare la chimie. S-a reușit în luna octombrie, pentru profesorii de liceu, iar profesorii de gimnaziu solicitau insistent o formare și pentru ei”, arată Daiana-Camelia Bălan cât de așteptat a fost cursul de Chimia Altfel, realizat în perioada mai-iunie de CEAE cu sprijinul Orange.

Acum, și profesorii de biologie din județ își doresc să aplice metodele moderne de predare la clasă, spune formatoarea. Într-o lume în continuă schimbare, care are nevoie de cetățeni capabili să gândească critic și să ia decizii, acest stil de predare reprezintă cea mai bună opțiune, spune ea. „Cred că acesta este viitorul în predare științelor, nu credeam însă că vom ajunge atât de repede la el și în România”, este de părere Daiana-Camelia Bălan. „M-a bucurat implicare profesorilor, sinceritatea lor, modul deschis în care am putut vorbi. Nu am avut nicio persoană refractară”, adaugă formatoarea, care crede că acest stil de predare ar trebui extins la discipline precum matematica. 

„Nu puteți să vă închipuiți cât de fascinați sunt în momentul în care toarnă două lichide în eprubete și iese o altă culoare”

De formare a beneficiat și Rodica Șerban, profesoară de fizică și chimie la Școala Gimnazială Sîncraiu de Mureș, județul Mureș, inclusă de Fundația Orange în programul DIGITALIADA.

Reacția copiilor la noile metode de predare este uimitoare. „Nu puteți să vă închipuiți cât de fascinați sunt în momentul în care toarnă două lichide în eprubete și iese o altă culoare sau încep să iasă vapori sau gaze. Cei de clasa a VII-a au înțeles reacțiile jucându-se cu plastilina. Am folosit plastilina și am făcut fiecare element dintr-o anumită culoare. Apoi au făcut reacțiile și au văzut că elementele care intră în reacții trebuie să iasă într-o altă combinație. Ceea ce altădată era mai greu de explicat a devenit acum ușor de înțeles. Și faptul că am început prin a pune o întrebare la începutul unității și pe parcurs am găsit răspunsul le-a plăcut foarte mult. Nu pot să vă spun ce încântați au fost când am jucat Bingo. Aveau un test cu reacții și, separat, un talon precum cel de Bingo, unde aveau, pe linii și coloane, diferite informații – o substanță, o proprietate care reprezenta răspunsul la cerințe. Și ei parcurgând testul, trăgeau cu ochiul la tabelul respectiv și, când găseau noțiunea o înconjurau, iar în momentul în care făceau o linie completă sau o coloană strigau Bingo! Au participat cu mult entuziasm, dar, dacă le-aș fi dat un test, pur și simplu, li s-ar fi părut plictisitor”, explică profesoara.