Lucian Ciolan: Pedagogia fizicii înseamnă înțelegerea întregului proces prin care trece cineva de la stadiul de novice până când devine fizician. E un proces de construcție identitară

By februarie 3, 2023Blog

Disciplinele nu sunt doar niște domenii de studiu, ci niște organisme vii, care ne influențează identitatea. Iar un profesor de fizică este un expert, capabil să-i conducă pe novici într-un proces de formare, crede Lucian Ciolan, profesor la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei și prorector al Universității din Bucureşti.

Invitat la conferința organizată de CEAE cu ocazia prezentării rezultatelor studiului de impact pentru „Fizica Altfel”, Lucian Ciolan a vorbit despre necesitatea de a dezvolta un cadru de competențe pentru profesori, gândit într-un continuum: formarea inițială, formarea continuă și dezvoltarea în carieră. Potrivit lui Lucian Ciolan, competențele trebuie definite în două arii, din care prima este cea de conținut. „În ceea ce privește competențele de conținut, m-aș aventura să spun că nu stăm neapărat rău, m-aș aventura să spun că în general profesorii de știință din România știu ceea ce trebuie să predea, își cunosc materia, iar skill-ul lor legat de conținut este absolut rezonabil”, explică Lucian Ciolan. 

A doua arie este cea a competențelor metodologice, care are, în opinia sa, cel puțin trei componente.

„Disciplinele sunt nu doar niște domenii de studiu, ci niște organisme vii, care ne influențează identitatea”

„E vorba de ceea ce literatura științifică numește signature pedagogy – îmi cer scuze, nu există încă o traducere acceptată în limba română  a acestui termen. E vorba de o pedagogie a domeniului. Nu înseamnă didactica specialității, cum suntem noi obișnuiți. Pedagogia fizicii nu înseamnă didactica predării fizicii sau metodica predării fizicii. Pedagogia fizicii înseamnă înțelegerea întregului proces prin care trece cineva de la stadiul de novice și până când devine fizician, este un proces de construcție identitară. Pedagogia nu este doar despre predarea unei științe, ci despre formarea unor competențe și a unui anumit tip de identitate în raport cu o disciplină. Disciplinele nu sunt doar niște domenii de studiu, ci niște organisme vii, care ne influențează identitatea. Un profesor de fizică este un expert, capabil să-i conducă pe novici într-un proces de formare. 

O competență metodologică importantă este pedagogia domeniului, care este altceva decât didactica predării, este înțelegerea profundă a structurii domeniului și a felului în care disciplina respectivă ne influențează modul de a gândi și de a acționa”, explică Lucian Ciolan.

O altă zonă de competență vizează crearea unui design de învățare.

„Această zonă e foarte interesant adresată, nu doar în studiul de impact pe care l-a lansat CEAE, ci și cumva în toate activitățile Centrului de Evaluare și Analize Educaționale  sunt prezente aceste elemente. A doua zonă de competențe e cea pe care aș denumi-o learning design, proiectarea procesului de învățare. În domeniul științelor, designul experiențelor de învățare este principala competență a unui profesor. Capacitatea de a face learning design și de a face design de experiențe de învățare pe investigație este o abilitate esențială și cred că inclusiv datele din studiul de impact de astăzi arată cât de mult se poate transforma raportarea copiilor la disciplinele științifice atât timp cât intrăm în zona aceasta de design autentic al experiențelor de învățare. Mai rămâne o a treia componentă pe care eu o consider, de asemenea, importantă pentru formarea profesorilor și cadrul lor de competență – competența de management al clasei sau al grupurilor de elevi. Competența de a face învățare socială. Învățarea nu este un proces care se produce în izolare, învățarea e un proces social, iar în domeniul științelor, chiar dacă rigurozitatea și standardizarea sunt mai mari decât în științele sociale și în umanioare, asta nu incumbă în niciun fel scoaterea învățării din vocația ei socială.

În momentul în care noi vrem să facem un design autentic de experiență de învățare, este ca și când ne-am transforma dintr-o dată în regizori și scenariști”, crede profesorul.