Lăcrimioara Cojoianu: La ora de fizică, trebuie să îl lăsăm pe copil să caute, să investigheze, să descopere

By May 7, 2019Blog

Foto: O lecție despre dispozitive la clasa a IX-a/„Roboți mecanici”

Lăcrimioara Cojoianu predă fizica la Colegiul „Mihail Cantacuzino” din Sinaia și a văzut cât de mult le plac elevilor orele „altfel”. „Dacă mergem pe lecțiile tradiționale, în care profesorul vorbește și ei scriu, îi pierd. Sunt atenți ce sunt atenți, apoi se vede din privirile lor că le scade interesul”, explică profesoara, care la sfârșitul anului trecut a urmat cursul de predare a științelor prin metode inductive, organizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale. 

Acesta s-a potrivit cu stilul său de predare, prin care încearcă să îi facă pe toți elevii să participe și să lege informațiile de la clasă cu experiențele lor din alte domenii.

Foto: Lăcrimioara Cojoianu, împreună cu o elevă

Merg foarte mult cu elevii pe proiecte, mi-a plăcut dintotdeauna să le dau câte un proiect de realizat. Acesta poate presupune ori un joc de rol sau o simulare de participare la o conferință științifică pe o anumită temă, ori  realizarea unei machete”, explică ea. Atunci când a predat mișcarea browniană, și-a dus mai întâi elevii în laborator, unde au observat distribuția particulelor de polen deasupra apei și au făcut fotografii prin microscop. „Peste două zile, au fotografiat din nou și au observat că distribuția s-a modificat. În urma discuțiilor, au ajuns la concluzia că moleculele sau atomii substanței respective se află într-o mișcare continuă, haotică, numită mișcare termică sau mișcare browniană, de la Brown, cel care a observat-o pentru prima dată. Și, pe marginea acestei mișcări browniene, fiecare clasă a făcut o scenetă, dar pe profilul ei. Clasele de mate-info, intensiv informatică, au făcut un filmuleț și un program de simulare a mișcării browniene, clasele de mate-info intensiv engleză au făcut o scenetă de simulare a unei conferințe internaționale a fizicienilor. Bucătarii de la profesională au făcut un tort cu bucățelele de ciocolată distribuite sub forma particulelor”, explică ea.

Foto: O lecție despre magnetism la clasa a X-a

Programul „Fizica Altfel” derulat de CEAE le oferă profesorilor resursele necesare prin care să își ajute elevii urmeze traseul pe care îl face un cercetător spre o descoperirea, de la observarea unui fenomen și lansarea unor ipoteze de lucru, până la formularea propriilor concluzii. „M-a atras modul acesta de predare. La fizică trebuie să îl lăsăm pe copil să caute, să investigheze, să descopere și noi doar să îl coordonăm prin întrebări. Acest lucru stimulează gândirea”, spune Lăcrimioara Cojoianu.

Lecția oferită de un copil cu autism care a adus la școală baloane albastre cu buline albe

Foto: O lecție despre presiune la clasa a X-a

În opinia sa, astfel de metode sunt potrivite inclusiv pentru copiii care au cerințe educaționale atipice. Iar unul dintre elevii săi, diagnosticat cu o formă de autism, a impresionat-o, reușind să aducă la ore un detaliu relevant, la care ea nu s-ar fi gândit. „Este un copil chiar interesat și, dacă facem experimente e foarte încântat. Odată l-am rugat, pentru o oră de Fizica Altfel, să aducă baloane, pentru că nu aveam. A adus niște balonașe, despre care eu nu m-am gândit că ne-ar putea fi chiar așa folositoare. Erau albastre cu buline albe și acele buline ne-au ajutat să observăm ce se întâmplă cu diametrul lor când crește presiunea”, povestește Lăcrimioara Cojoianu.  

I-ar plăcea să poată preda mai multe ore prin metoda investigației. Însă programa încărcată de la liceu și timpul scurt în care trebuie făcută materia nu le permit profesorilor întotdeauna să îi lase pe copii să urmeze traseul descoperirilor. „Dacă nu am fi totuși presați de programa aceasta prin care trebuie să tropăim, cred că s-ar putea realiza toate lecțiile așa”, este de părere profesoara.

Sursa imaginilor: Lăcrimioara Cojoianu, arhivă personală