De la „Fizica Altfel” la „Chimia Altfel”. „Cum aș putea să le declanșez elevilor mei curiozitatea?”

By April 3, 2017Blog

Când Crina Ostaci, profesoară la Liceul Teoretic „Ioan Cotovu” din Hârșova, a început să își schimbe viziunea asupra predării lecțiilor de chimie, a pornit de la un lucru mic, elementar. Ceva ce stă la baza realității noastre și totuși e atât de greu de perceput și înțeles încât pare aproape ireal. Atomul.

„Noțiunea de atom este foarte greu de înțeles pentru copii. Până și în cazul unei celule este mai ușor. Nu o văd cu ochiul liber, dar o dată, când sunt în școală, tot ajung să o vadă la un microscop. Dar un atom nu o să îl vadă niciodată, oricât de mult s-ar strădui. Și nu o să înțeleagă cât este atomul ăla și nu o să-i înțeleagă frumusețea și complexitatea și toate lucrurile care derivă din asta. Cum să îi fac să înțeleagă?”. După peste 20 de ani la catedră, Crina Ostaci își punea această întrebare. Și în ea începea să vadă un drum.

„Acum, când intru în clasă le pun pe tablă numărul 10 la puterea 18: 1 urmat de 18 zerouri. Și îi întreb dacă este un număr mare sau un număr mic. Ei își dau seama că este un număr mare. Și atunci le spun: Atingeți cu vârful creionului foaia de hârtie. Doar atingeți, nu apăsați. În acel punct mic sunt 10 la puterea 18 atomi”, povestește profesoara.

 

De la „Fizica Altfel” la „Chimia Altfel”

În acea vreme, colega sa profesoară de fizică, Daniela Țepeș începuse să predea la clasă prin metoda investigației, folosită în cadrul programului „Fizica Altfel” derulat de CEAE. Crina Ostaci a observat ce efecte are asupra elevilor. „Chimia este o disciplină extrem de grea pentru că la nivel elementar este destul de greu de legat de viața de zi cu zi. Dana îmi spunea că încep lecția cu o întrebare declanșatoare. Ce întrebare declanșatoare aș putea să le pun eu însă copiilor ca să le trezesc curiozitatea?”, își spunea ea. Încet, încet a început să adapteze elemente din „Fizica Altfel” la chimie. „Tot timpul am încercat să găsesc noi modalități să îi ajut pe copii să înțeleagă chimia. Am încercat de la an la an să fac lucrurile altfel. Dar din momentul în care am discutat cu colega mea, am văzut ce se întâmplă la orele ei, am făcut-o mai conștient și mai ordonat. Dacă îi pun pe copii să facă anumite lucruri și eu doar le explic pe ici pe colo unde e absolut necesar, acestea le rămân mai degrabă în minte decât prin simpla memorare. Să luăm denumirile alcanilor cu catenă ramificată. Până acum le dădeam eu totul de-a gata. Acum, le dau regulile și îi pun pe ei: Gândiți-vă un sfert de oră și denumiți-mi o ciudățenie din asta ramificată în toate direcțiile. Deja este altceva”, explică profesoara. Știe că este pe drumul cel bun atunci când elevii rămân în clasă și în pauze să găsească soluția la o problemă sau sunt dornici să afle de la ea mai multe lucruri.

La cinci ani de la demararea programului „Fizica Altfel”, prin care Centrul de Evaluare și Analize Educaționale propunea ca modalitate de predare metoda investigației, aceasta a fost introdusă în noua programă pentru gimnaziu, aprobată de Ministerul Educației în luna martie.

 

„Chimia Altfel” pentru 200 de profesori și 6.000 de elevi

Începând cu luna aprilie, CEAE își propune să schimbe modul în care este predată chimia în România, prin intermediul proiectului „Chimia Altfel”. Proiectul urmărește schimbarea modului de învățare a chimiei, prin utilizarea metodelor inductive (de exemplu, metoda învățării prin investigație, a cărei utilizare și-a dovedit deja eficiența la fizică). În cadrul acestuia, vor fi organizate cursuri de formare pentru 200 de profesori de chimie și  workshopuri pentru realizarea unităților de învățare și a fișelor de lucru, 6.000 de elevi urmând să beneficieze de experiența pe care o vor acumula dascălii lor.

„Sper să împărtășesc ceea ce fac la clasă cu mai mulți colegi de-ai mei. Să descopăr alte metode, folosite de alți colegi la care eu nu m-am gândit și care dau rezultate”, spune Crina Ostaci.