Ce s-a întâmplat când profesorii de fizică au început să utilizeze la clasă instrumente noi: „Când facem experimente virtuale și folosim fișe dinamice, lucrează toți copiii”

By mai 24, 2022Blog

La școala din Vaslui în care predă fizica, Pavelina Tăune este cunoscută de colegii săi drept „omul cu cutia”. În ea, profesoara, cu 31 de ani de experiență de predare, le aduce adesea elevilor săi „ceva bun” pentru minte: materiale și instrumente necesare pentru experimentele care să-i ajute să înțeleagă mai bine lumea în care trăiesc. De ceva vreme, Pavelina Tăune a început să folosească la clasă metode noi. 

Este unul dintre profesorii care a urmat la Vaslui cursul „Fizica Altfel”, organizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). În timpul lui, cadrele didactice au învățat să folosească metode moderne de predare a fizicii, precum metoda investigației, care presupune ca elevii să treacă de rolul de spectatori în fața tablei și să fie stimulați să își asume un rol activ în studierea noțiunilor științifice. După curs, CEAE a pus bazele unui mecanism de sprijin pentru profesorii din Vaslui, în timpul căruia aceștia să facă schimb de experiență, să ceară și să primească sfaturi din partea colegilor și să își împărtășească bunele practicie. Mai mult decât atât, CEAE a creat în parteneriat cu Fundația Vodafone România cu sprijinul Romanian-American Foundation și GTS Telecom o serie de experimente filmate și fișe dinamice de lucru, care să îi ajute pe profesori în activitatea de predare și care sunt disponibile pe site-ul fizicaaltfel.ro

Mai putem face noi față cu creta și markerul când copiii ating cu un deget ecranul telefonului și au acces imediat la lucruri frumoase, care îi încântă?

Am început deja din timpul cursului să aplic la clasă lucruri pe care le-am învățat și am văzut că le place. După 31 de ani de predare la gimnaziu sunt dispusă încă să învăț, pentru că generațiile s-au schimbat și nu mai poți să-i faci pe copii să înțeleagă fizica și chimia ca și până acum, trebuie să vadă că sunt atractive. 

Mai putem face noi față cu creta și markerul când copiii ating cu un deget ecranul telefonului și au acces imediat la lucruri frumoase, care îi încântă?”, se întreabă retoric Pavelina Tăune. 

A făcut mereu experimente cu copiii, însă ceea ce a învățat în timpul cursului „Fizica Altfel” o ajută astăzi să facă experimente într-un fel care îi face pe copii să se implice mai mult, să înțeleagă mai ușor fenomenele discutate și să mai rețină mai ușor. „Înainte, foloseam experimentul dându-le exact etapele, rețeta pe care trebuiau să o urmeze și la ce trebuie să ajungă. Acum, după ce am aflat la curs, am început să îi las pe ei să descopere singuri. La o lecție despre densitate, la clasa a șasea, le-am adus diferite corpuri, din diferite materiale, și cântare electronice și au trebuit singuri să cântărească, să afle dimensiunile, să calculeze volume etc. A durat mult, nu și-au dat seama de la început ce trebuie să facă, în plus, elevii de astăzi nu mai au o manualitate așa de bună… Dar au reușit și am văzut că, atunci când descoperă ei fără să îi ghidez, țin mai bine minte și au o satisfacție mai mare”, arată Pavelina Tăune. Altădată, a venit în clasă cu niște cutii de chibrituri cărora elevii să le calculeze masa și volumul. Altădată, a adus o cutie de becuri de la reciclare, i-a rugat pe elevi să citească ce scrie pe ele și le-a cerut să construiască probleme pornind de la ceea ce au citit. În scurt timp, elevii de la diferitele clase la care predă au început să se întrebe: „Oare nouă ce ne-o aduce astăzi doamna?”

„Când facem experimente virtuale și folosim fișe dinamice de lucru lucrează toți copiii”

În cancelarie eu nu prea stau, că nu prea am timp, iar colegii mă știu omul cu cutia. Îmi iau materialele după mine, pentru că n-am laborator și fac experimentele cu copiii”. Astăzi însă, are, prin intermediul site-ului fizicaaltfel.ro, acces la experimente digitale și fișe dinamice de lucru care îi permit cu ușurință să le ofere și mai mult elevilor săi.

„Când facem experimente virtuale și folosim fișe dinamice de lucru lucrează toți. Sunt foarte încântați când le spun că pot să-și ia telefoanele și să lucreze pe el. Am făcut la clasa a opta o lecție despre circuite și mi-am dat seama că am reușit să îi fac să lucreze pe toți, chiar și pe cei care nu scriu aproape niciodată în caiete. Le-am cerut să îmi trimită ce au lucrat, iar un elev care nu e activ, de obicei, la ore mi-a trimis și el și a exclamat: În sfârșit, am reușit și eu să termin ceva la fizică!”, povestește Pavelina Tăune. 

Fișele îi permit să facă experimente care ar fi dificil de făcut în clasă. La lecția despre scripeți, de exemplu, elevilor le este greu să facă măsurători clare, chiar dacă profesoara le aduce scripeți în clasă. Situația se schimbă în cazul fișelor dinamice de lucru, care le permit tuturor elevilor să facă acest lucru. Fișele virtuale le permit elevilor să lucreze individualizat, să folosească valori diferite și să vadă cum se schimbă rezultatul în funcție de acestea, să revadă experimentele. Mai mult, profesorii pot să observe cât și cum a lucrat fiecare copil. „Pot să-mi dau, seama, de pildă, dacă au urmărit sau nu un experiment până la sfârșit, pentru că au de completat și niște tabele în urma lui și, dacă datele sunt greșite, îmi dau seama că este din cauză că nu au urmărit tot”, explică ea. 

„Doamna, am aflat că lucrați cu niște fișe dinamice. Dar de ce nu face același lucru și profesoara de la școala băiatului meu?”

Faptul că există un mecanism de sprijin le permite profesorilor să discute despre problemele pe care le au la clasă și să găsească împreună soluții. „Ne consultăm ce să facem, cum să facem. Ne-am aliniat materia, la un moment dat, ca să putem face fișele dinamice la clasă și să putem vorbi aceeași limbă. Sunt profesori din județ pe care nu îi cunoșteam, dar pe care i-am cunoscut acum și cu care pot discuta. Ar trebui să ne întâlnim o dată sau de două ori pe lună, dar noi avem o corespondență continuă pe WhatsApp: Ce ai făcut, pe unde ești, cum ți s-a părut fișa… Eu la școală lucrez cu fișele și într-o zi îmi zice un coleg, profesor de sport: Doamna, am aflat că lucrați cu niște fișe dinamice. Dar de ce nu face același lucru și profesoara de la școala băiatului meu? Și atunci mi-a venit ideea să-i spun de ele și colegei mele de la acea școală, care nu a făcut cursul „Fizica Altfel”, mai ales că sunt foarte ușor de folosit”, spune Pavelina Tăune, care conduce unul dintre grupurile de lucru din cadrul mecanismului de sprijin.

Elevii își dezvoltă abilități de colaborare, cu ajutorul fișelor dinamice

Și colega sa, Elena Andone, conduce un grup de lucru. „Este pentru prima dată când particip la un curs de formare care este urmat de ceva, pentru că până acum se făceau cursuri de formare, dar nu mai știa nimeni dacă profesorii aplică sau nu. Mecanismul de sprijin ne ajută să punem în practică ceea ce am învățat, mai ales că avem la dispoziție fișe dinamice pentru aplicarea metodei investigației”, explică Elena Andone, care folosește fișele atât pentru elevii din mediul rural, cât și pentru cei din mediul urban.

Pe mine mă ajută foarte mult aceste fișe. Știu că la acea lecție participă toți elevii. Când le spun: Scoateți telefoanele, azi utilizăm telefoanele în cadrul orei de fizică, deja le-am captat atenția tuturor. La clasele la care nivelul copiilor nu e așa ridicat merge un pic mai greu, dar funcționează bine și acolo. Elevii își dezvoltă abilități de colaborare, cu ajutorul fișelor dinamice, pentru că îi punem să lucreze în perechi, să lucreze pe grupe. Tot ele ne ajută să predăm prin investigație, o metodă care îi face pe copii să cerceteze, le dezvoltă gândirea critică, îi determină să își pună întrebări asupra unui fenomen observat, să formuleze ipoteze, care se pot confirma sau infirma”, explică Elena Andone.

Am observat cu bucurie că doi copii care au dificultăți în a învăța, dintre care unul cu sindrom Down, au reacționat foarte bine la aceste fișe și au reușit să înțeleagă

Și colega sa, Corina Stanciu, folosește fișele dinamice de lucru în predare și a văzut că acestea sunt eficiente și în cazul copiilor care au, de obicei, dificultăți în învățarea fizicii. „Ne-a fost de mare ajutor. Copiii sunt mult mai interesați de aplicațiile interactive și de filmulețe și cred că au înțeles altfel noțiunile. Cu ajutorul lor, unii copii au făcut și acasă experimentele din clasă. Am observat cu bucurie că doi copii care au dificultăți în a învăța, dintre care unul cu sindrom Down, au reacționat foarte bine la aceste fișe și au reușit să înțeleagă. Copiii sunt în general încântați de faptul că le folosim, că lucrează împreună. Într-adevăr, se creează un pic zumzet când lucrează ei pe grupe, dar faptul că înțeleg este cel mai important”, crede Corina Stanciu.