Ca să schimbi educația din România, trebuie în primul rând să schimbi atmosfera din clasă. Profesorii care predau chimia altfel

By November 2, 2018Blog

În urmă cu vreo doi ani, la începutul școlii, câțiva elevi de clasa a șasea i-au spus Danielei Tuțuleasa, profesor la Școala Gimnazială „Gheorghe Țițeica” din Craiova: „Doamna e grea fizica? Că ne e frică…” Daniela Tuțuleasa, care predă fizica altfel, prin metoda investigației, le-a explicat că grele ajung să fie doar lucrurile pe care nu le înțelegi, iar ea îi va ajuta să înțeleagă și să li se pară ușor. După un timp, i-a întrebat: „Vi se pare grea fizica?” „Nuuuuuuu”, i-au spus copiii. Formator cu experiență în predarea științelor prin metoda investigației, Daniela Tuțuleasa a susținut împreună cu Maria Pătru și un curs pentru profesorii de chimie. La cursul realizat cu sprijinul financiar al BASF, au participat 25 de profesori din Dolj, care au învățat să le predea elevilor lor chimia prin metode inductive, care cresc motivația copiilor față de studiul științelor și îi ajută să înțeleagă în profunzime fenomenele. „Cursul a fost primit bine și de profesori și metodele au fost foarte bine primite de copii. Pentru că modul acesta de a aborda lucrurile, a lăsa copilul să descopere, este foarte important pentru ei. Varianta tradițională de a le pune pe tavă niște cunoștințe ca ei să le reproducă nu mai merge”, explică Daniela Tuțuleasa.

„O elevă ne-a transmis mulțumiri că l-am făcut pe profesorul ei să le predea altfel”

Colega ei, Maria Pătru, este profesor de fizică și de chimie în trei unități de învățământ, Școala Gimnazială Damian din Sadova, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară din Craiova și Școala Gimnazială „Gheorghe Bibescu”. Copiii îi spun că o iubesc pentru că predă altfel, iar acum ea îi învață și pe alți profesori să meargă pe acest drum. „La curs a participat și doamna inspector de chimie, pentru că a văzut că este foarte interesant, au venit și profesori de la licee foarte bune din Dolj. Am încercat să îi facem să înțeleagă că, descoperind singuri, copiii vor avea o învățare de durată. Iar copiilor le place – o elevă ne-a transmis mulțumiri că l-am făcut pe profesorul ei să le predea altfel”, spune Maria Pătru.  

CEAE a început în urmă cu aproape opt ani reforma predării științelor în școlile românești reformând mai întâi felul în care este predată fizica. Succesul programului „Fizica altfel” a dus la extinderea abordării și la chimie, în predarea căreia metodele inductive aduc numeroase beneficii.

 

„Profesorul este omul care îi ajută pe copii dacă au ceva de întrebat”

„Se schimbă atmosfera în clasă, nu mai este profesorul care vine așa ca un om dur, care vrea să se impună. Profesorul este omul care îi ajută dacă au ceva de întrebat, alta e atmosfera în clasă, nu mai trăiesc sub presiunea pe care un profesor care abordează clasic poate că o impune în clasă”, spune Daniela Tuțuleasa. Predarea prin metode inductive îi face pe copii să fie atenți la aplicațiile chimiei în viața de zi cu zi și să transforme situații obișnuite în contexte de învățare.

 

„Am văzut bucuria de a fi realizat ceva în ochii cuiva”

„Profesorii trebuie să fie mai apropiați de elevi și e foarte important feedback-ul pe care la sfârșitul orei profesorul trebuie să reușească să îl ia de la copii. Dacă vezi că copilul se duce cu drag la școală este esențial. Noi trebuie să reușim ca profesori să îi facem pe copii să vină cu drag la școală”, spune Daniela Tuțuleasa.

Cu ce a rămas ea, ca formator, după curs? „Am văzut bucuria de a fi realizat ceva în ochii cuiva. Și în momentul în care omul acela îți povestește cu lumina asta pe față ce bine a fost, că și el s-a simțit bine, nu doar tu, asta e o imagine care îți rămâne în minte”, povestește ea.

 

Geanina Chirigiu, profesor de chimie în Dolj, a aplicat la clasă noile metode. „Metodele sunt foarte agreate de copii, le place să facă ei diferite proiecte, să descopere singuri. Le-am aplicat mai ușor la clasele mai mici, unde programa este mai aerisită: Provocarea este însă lipsa timpului și cantitatea mare de materie care trebuie parcursă”, spune ea.

Viorica Dragnea, profesor de chimie, a început la rândul ei să predea altfel după curs. „Cursul a fost foarte bine organizat, iar doamnele formatoare au fost extrem de bine pregătite, am participat la fel de fel de activități pe care, mai departe putem să le facem cu copiii. Sunt metode moderne, metode adaptate copiilor de astăzi. Ei au fost foarte încântați și au reținut mult mai repede”, a văzut ea.