
Tudor Mușat este un nume bine cunoscut în jurnalismul românesc, cu o carieră care se întinde pe mai bine de două decenii în radio și televiziune. A început ca reporter la Mediafax și Radio Pro FM, a fost director general la Radio Total, iar timp de trei ani a lucrat la BBC Londra. De-a lungul anilor, a moderat emisiuni și talk-show-uri la Realitatea TV, B1 TV, Digi24 și alte posturi importante, fiind mereu prezent în mijlocul celor mai relevante dezbateri publice. Este autorul podcastului de interviuri „THIS IS THE STORY” și un fin cunoscător al vieții politice și sociale din România. Dincolo de jurnalism, Tudor este trainer, profesor și un om implicat în proiecte de educație și sprijin comunitar — un profesionist care și-a păstrat curiozitatea vie și respectul pentru dialogul autentic.
Într-un interviu pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, Tudor Mușat vorbește despre cum dezvoltă matematica abilități esențiale chiar și pentru cei care nu profesează în domeniul științelor exacte.
Anul trecut, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a început, cu sprijinul ING Bank România, proiectul Matematica Altfel, care își propune să le ofere profesorilor români de gimnaziu resurse pedagogice prin care matematica să devină mai ușor de înțeles. Adăugată cunoștințelor valoroase pe care aceștia le dețin și experienței lor la clasă, abordarea propusă de CEAE are rolul de a sprijini dezvoltarea abilităților matematice de care copiii au nevoie. În centrul ei, se află învățarea prin investigație, o abordare răspândită la nivelul țărilor din UE.
În timpul acestui interviu, vom face apel la multe amintiri din școală, așa că te invităm să te așezi comod și să-ți amintești ce materii ți-au plăcut cel mai mult în școală? De ce?
Limba română (minus partea cu comentariile obligatorii care circulau de la o generație la alta), în special gramatica, limbile străine – pentru că am avut și am o atracție pentru ele, pentru puterea lor de conectare și pentru că în gimnaziu (pre-1989) plănuiam să mă fac translator și să fug din țară cu ocazia asta.
Ce-ți amintești din matematica? Mai exact, ce ți-a plăcut? Ce ți s-a părut greu de înțeles?
Îmi amintesc destul de bine geometria din gimnaziu, mi se părea că are sens, aplicabilitate, și partea de combinări, în liceu, care la fel mi se părea ceva util, ce poți aplica (un exemplu, numerele de înmatriculare de la mașini). Ce mi s-a părut greu și arid au fost funcțiile (bijectivă, surjectivă etc.)
Ne împărtășești o pățanie/ amintire memorabilă de la ora de matematică?
În clasa a 11-a eram deja la profil Uman și aveam doar o oră de matematică pe săptămână. Nimeni nu avea mari așteptări de la noi, profesorul nostru era foarte relaxat, preda strictul necesar, spuneam bancuri și jucam cărți cu el, dar ne rugase să susținem măcar la o lucrare de control serioasă pe trimestru. La una dintre ele, total nepregătiți, i-am rugat pe colegii de la o clasă de matematică să susțină lucrarea în locul nostru și să se amestece printre noi, pentru că oricum profesorul nu ne vedea des și nu prea ne știa după nume. Fix în mijlocul acestei lucrări a intrat diriginta ca să ne comunice ceva, a aruncat o privire, nu și-a recunoscut elevii, și-a cerut scuze că a intrat la altă clasă, a închis ușa. Peste 10 secunde a intrat din nou, realizând că totuși era clasa ei, a înțeles ce se întâmpla, i-a trimis pe intruși la clasa lor și a început un scandal și cu noi și cu stupefiatul profesor de mate, care susținea sus și tare că se află unde trebuie, cu cine trebuie, în timp ce ea se chinuia de zor să-i demonstreze că a fost păcălit.
Ce părere ai despre învățarea prin investigație?
Din păcate, școala i-a obișnuit pe elevi decenii de-a rândul să scrie după dictare și să învețe pe dinafară, în loc să le arate elevilor strânsa legătură a celor învățate cu situații existente din jurul lor și să le explice aplicabilitatea în situații concrete. Mi se pare că orice racord al informației predate cu situațiile din lumea reală și cu curiozitatea elevilor în a determina cauze și a-și explica fenomene este binevenit.
Ce profil ai făcut în liceu? Cum te-a ajutat asta ulterior în viață?
Am făcut primii doi ani la matematică-fizică și ultimii doi la profil uman, istorie-științe sociale. Istoria, în special cea predată după Revoluție, modulul de istoria culturii și gramatica m-au ajutat în mod special în cariera de jurnalist, dar și în general, în a căpăta un bagaj de lecturi, deschidere spre schimbul de idei și gândire critică.
Ce profesori crezi că au influențat cu adevărat formarea ta ca om? În ce a constat influența lor asupra ta?
Diriginta mea, profesoară de limba română, pentru fenomenalele discuții despre literatură, istorie, religie și pentru stilul deschis, ironie, spirit critic și profesorul de istorie, pentru că a colorat materia din programă cu sute de informații colaterale, detalii și povești interesante despre situații și personaje.
Care crezi că este impactul pe care l-a avut matematica asupra ta, deși nu profesezi în domeniul științelor exacte?
În afara bagajului de informație destinat dezvoltării unor competențe, pe care îl consider absolut necesar oricui și folosirii matematicii pentru a rezolva chestiuni practice, prin anumite formule de calcul, ceea ce cred că îi poate fi util fiecăruia, cred că matematica m-a ajutat în mod special în meticulozitate, în răbdarea de a căuta soluții (rezolvând probleme), în capacitatea de a nu ignora detalii care se pot dovedi esențiale.