
Un curs de formare nu poate aduce, în sine, o schimbare de amploare în sistemul de educație. O intervenție susținută, care să le ofere profesorilor uneltele de care au nevoie și să creeze comunități dedicate dezvoltării profesionale, da. Este lecția pe care Centrul de Evaluare și Analize Educațională a învățat-o în cei peste 14 ani de derulare a proiectului „Fizica Altfel” și pe care își dorește acum să o ducă la nivelul următor.
Utilizarea învățării prin investigație (Inquiry Based Learning – IBL) duce la îmbunătățirea competențelor specifice ale elevilor la fizică, așa cum sunt ele definite de programa școlară, contribuie la o creștere a interesului manifestat de elevi față de această materie și are un impact pozitiv asupra motivației profesorilor. Însă, în ciuda beneficiilor evidente și a percepției pozitive pe care profesorii o au la momentul urmării cursurilor de formare derulate de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, mulți dintre participanți renunțau să își asume pe termen lung noile metode de predare. Ca răspuns la această provocare, CEAE, cu sprijinul Romanian American Foundation, a pus bazele Comunității „Fizica Altfel” (CFA), pe care a gândit-o ca pe o plasă de siguranță pentru profesorii de fizică din toată țara care își doresc să adopte la clasă învățarea prin investigație. Obiectivul principal este acela de a transforma Comunitatea „Fizica Altfel” într-o comunitate sustenabilă, capabilă să sprijine activ consolidarea introducerii IBL în școlile și liceele din România și să găsească soluții la provocările care vor apărea pentru profesorii de fizică pe viitor. Următorul pas ar fi acela ca CFA să capete statut de asociație, care să le ofere reprezentativitate și sprijin profesorilor de științe din toată țara.

Workshop al Comunității „Fizica Altfel”
Gândire orientată spre soluții și planificare strategică
Cu o lungă experiență în domeniul strategiilor de predare-învățare prin investigație, Daniela Nane, profesoară de fizică la Școala Gimnazială „Constantin Parfene” din Vaslui, este unul dintre liderii Comunității „Fizica Altfel” (CFA). Pentru ca aceasta să devină realitate, profesorii au fost nevoiți să găsească soluții la o serie de provocări complexe. „Nu este deloc ușor, pentru că noi, profesorii, ne dorim de cele mai multe ori ca schimbările să vină de sus, de la minister, de la inspectorate, și deseori am fost dezamăgiți în așteptările pe care le-am avut. Și atunci noi, profesorii din Comunitatea „Fizica Altfel”, am considerat că vectori ai schimbării trebuie să fim noi, că schimbarea vine de la firul ierbii, de la profesori. Am încercat, împreună cu colegii din CFA și cu sprijinul CEAE, să facem pași mici, dar siguri, pentru a schimba ceea ce înseamnă predarea fizicii prin investigația științifică la gimnaziu și apoi și la liceu”, explică Daniela Nane.
Membrii comunității Fizica Altfel și-au dezvoltat în timp o gândire bazată pe soluții și au învățat să își planifice strategic fiecare pas. „Lucrurile se coagulează constant, prin eforturile pe care le fac membrii, liderii acestei comunități. Bineînțeles, beneficiem de resursele din proiectele „Fizica Altfel” și „Chimia Altfel”, dar închegarea acestei comunități e o provocare în sine. Am învățat, într-un timp scurt, că putem avea încredere în noi înșine și unii în ceilalți. Am învățat, cu ajutorul CEAE, să ne prioritizăm activitățile, să ne stabilim obiective tangibile și termene realiste și să nu ne asumăm activități pe care nu le putem îndeplini”, povestește Daniela Nane.

Brașov. Reprezentanți ai CEAE și lideri ai Comunității „Fizica Altfel”, după un workshop
O comunitate din ce în ce mai închegată
Dezvoltarea Comunității „Fizica Altfel” se bazează pe preluarea și extinderea la nivel național a bunelor practici dezvoltate la nivel județean în Mecanismul de Sprijin, mai ales în ceea ce privește modul de colaborare între profesori și capacitatea lor de a găsi soluții la provocările cu care se vor confrunta. Mecanismul de Sprijin este numele sub care este cunoscută comunitatea de practică gândită pentru profesorii de fizică de către CEAE, care a fost inițiată până acum în 10 județe. Pentru Daniela Nane toate eforturile făcute de CFA pentru a extinde și consolida folosirea investigației în predarea fizicii la nivel național își vor arăta beneficiile la clasă. „Merită tot efortul când te gândești la ce rezultate ai cu elevii și când vezi mulțumirea acestora în momentul în care tu, ca profesor, faci o schimbare în beneficiul lor. Am văzut cum elevi care erau mai puțin interesați de fizică au început să se implice atunci când am utilizat la clasă investigația în mod predominant. I-am văzut curioși, i-am văzut atrași mai mult spre studiul acestei discipline. Aici este mulțumirea și motivul pentru care ne dorim să ne implicăm și mai mult în Comunitatea „Fizica Altfel” și în extinderea ei”, mai spune Daniela Nane. În ultimii doi ani, comunitatea a devenit din ce în ce mai închegată. „Am reușit prin discuții sincere între noi, printr-o foarte bună comunicare și cooperare, prin întâlniri periodice, printre activitățile pe care le-am avut de team building. Toate acestea au fost foarte importante în ceea ce privește coeziunea grupului și consolidarea încrederii între membrii acestuia. Așa ne-am cunoscut mai bine, așa am reușit să vedem că avem aceleași probleme și să vedem cum le putem rezolva, fără să așteptăm ceva de la alții”, punctează Daniela Nane.
Gândirea antreprenorială a profesorilor
Laurențiu Badea, profesor de fizică la Liceul Sanitar „Antim Ivireanul” din Râmnicu Vâlcea, se numără, la rândul său printre liderii Comunității „Fizica Altfel” și a văzut de cât spirit antreprenorial au dat dovadă profesorii care s-au alăturat acestui demers. „Suntem puși într-un fel să devenim antreprenori, pentru că eu consider că despre antreprenoriat se poate vorbi într-un sens mai larg, nu doar în afaceri. Pentru cei din Comunitatea Fizica Altfel este vorba despre a dezvolta o viziune, a-ți stabili o misiune, a-ți coopta colegii, a atrage resurse și a ști să le gospodărești în beneficiul elevilor. Toate acestea presupun și abilități manageriale, fiecare cadru didactic, în mod normal, trebuie să aibă și abilități manageriale. Dacă nu ești într-o funcție administrativă, nu înseamnă că nu faci management. Ca profesor, faci managementul clasei și ești un lider”, crede Laurențiu Badea. Membrii Comunității „Fizica Altfel” sunt oameni care au înțeles rolul de lider al profesorului, care au avut curajul de a-și asuma o schimbare de mindset și care caută constant soluții la provocările apărute.
Predarea prin investigație: de la lux la necesitate
Una dintre soluțiile pentru a crește nivelul de interes și implicare a elevilor este învățarea prin investigație. Potrivit lui Laurențiu Badea, care are o lungă experiență în aplicarea la clasă a metodelor inductive, predarea prin investigație a devenit în ultimii ani „o necesitate practică”. „Dacă inițial maniera aceasta de predare putea fi considerată de unii un lux pedagogic în învățământul tradițional, a ajuns să devină în timp o opțiune recomandată în paradigma constructivistă, pentru că nu poți face învățare centrată pe elev decât prin asemenea metode. Mai târziu, însă, odată cu integrarea tehnologiilor digitale și mai ales acum, în era inteligenței artificiale, predarea prin investigație a devenit o necesitate. Elevul trebuie pus la treabă – să formuleze ipoteze, să exploreze, să valideze. Altfel, riscă să devină pasiv în fața răspunsurilor gata generate de inteligența artificială”, avertizează Laurențiu Badea. Astfel, metoda investigației nu mai este doar o alegere pedagogică, ci o strategie esențială pentru formarea competențelor complexe, indispensabile în lumea de astăzi.

Brașov. Reprezentanți ai CEAE și lideri ai Comunității „Fizica Altfel”, după un workshop
Spre o asociație națională a profesorilor de științe
Apartenența la o comunitatea profesională te ajută să găsești soluții inovatoare la provocările apărute în timpul activității la clasă și oferă un sistem de suport de care fiecare cadru didactic are nevoie. „În CFA, putem oferi un cadru constructiv de discuție ca antidot la izolarea profesională, aici este încurajată inovația colaborativă. O astfel de comunitate poate deveni un incubator pentru idei noi, prin proiecte interdisciplinare, resurse digitale puse la comun, modele de lecții bazate pe investigație, rezultând de aici o sinergie între membri, care accelerează adoptarea practicilor inovatoare. De asemenea, o astfel de comunitate este un mediu în care are loc o formare continuă și o dezvoltare a adaptabilității. Noi, profesorii, putem să ne antrenăm reciproc, inclusiv pentru a integra instrumente noi, precum inteligența artificială, platforme digitale, strategii pedagogice moderne, astfel încât să ne putem menține relevanți și competenți. O astfel de comunitate ne ajută să dezvoltăm o cultură profesională colaborativă. Prin participarea sa activă la o astfel de comunitate, profesorul contribuie la construirea unui ecosistem în care cunoașterea devine un bun comun, iar colaborarea devine un mecanism natural de rezolvare a provocărilor complexe din educație”, argumentează Laurențiu Badea.
El folosește o metaforă sugestivă pentru a ilustra puterea celor dispuși să își asume o schimbare asupra unui întreg sistem. „În comunitatea școlară eu, ca profesor, pot avea două tipuri de comportament: unul pasiv și unul activ. Dacă rămânem pasivi, nu suntem luați în seamă de către decidenți. Dar dacă suntem activi, chiar dacă inițiativele nu sunt băgate imediat în seamă, până la urmă ele nu pot fi ignorate. Așa cum se întâmplă într-o casă locuită când un locatar mută mobila prost așezată pentru ca lumea să nu se mai lovească de ea: la un moment dat, toți ceilalți își dau seama că e mai bine așa. Dacă pun umărul la repararea, renovarea casei în care locuiesc, beneficiul de care o să ne bucurăm o să fie pentru toți locuitorii casei. Deci și pentru mine. Până la urmă asta este singura cale. Nu se mai poate altfel”, explică el.
Unul dintre scopurile Comunității „Fizica Altfel” este acela de a evolua către o asociație a profesorilor de științe, capabilă să devină un actor legitim în dialogul cu instituțiile statului și cu parteneri educaționali. „Numai prin dobândirea unui statut de persoană juridică putem spera să avem un impact real asupra politicilor educaționale. O asociație poate avea un cuvânt mai greu de spus în deciziile la nivel național. Este o mișcare de jos în sus, autentică, pornită din nevoile reale ale profesorilor și elevilor”, subliniază Laurențiu Badea.
În ultimii doi ani, membrii CFA au făcut progrese semnificative pe mai multe planuri. La început, au stabilit 3 categorii de activități relevante pentru grup și au conceput planuri de acțiune pentru aceste activități. De modul de derulare a fiecărei activități s-a ocupat câte un grup de lucru.
La începutul lui 2025, nivelul de complexitate a activităților în care s-au implicat a crescut. Mai exact, au început să lucreze la strategia comunității pentru următorii 3-4 ani și la misiunea acesteia. Acum câteva luni, au început să se gândească la cele mai potrivite soluții pentru extinderea CFA; acest demers va conduce și la creșterea numărului membrilor acestei comunități. Se pot găsi detalii despre activități aici.
În cazul activităților amintite puțin mai sus este nevoie de gândire strategică și de abilități de problem-solving. Astfel de abilități sunt esențiale pentru ca viitoarea asociație să fie funcțională.
