Proiect „Fizica Altfel”

 Consolidarea Comunității Fizica Altfel 

Utilizarea învățării prin investigație (Inquiry Based Learning – IBL) duce la îmbunătățirea competențelor specifice ale elevilor la fizică, așa cum sunt ele definite de programa școlară, contribuie la o creștere a interesului manifestat de elevi față de această materie și are un impact pozitiv asupra motivației profesorilor. În ciuda beneficiilor evidente și a percepției pozitive pe care profesorii o au la momentul urmării cursurilor noastre de formare, mulți dintre aceștia renunță să își asume pe termen lung noile metode de predare.

Ca răspuns la această situație, am pus bazele Comunității Fizica Altfel (CFA), pe care am gândit-o ca pe o plasă de siguranță pentru profesorii de fizică din toată țara care își doresc să adopte la clasă învățarea prin investigație.

În acest proiect, obiectivul nostru principal este să transformăm Comunitatea Fizica Altfel într-o comunitate sustenabilă, capabilă să sprijine activ consolidarea introducerii IBL în școlile și liceele din România și să găsească în mod autonom soluții la provocările care vor apărea pentru profesorii de fizică pe viitor.

Dezvoltarea Comunității Fizica Altfel se bazează pe preluarea și extinderea la nivel național a bunelor practici dezvoltate la nivel județean în Mecanismul de Sprijin, mai ales în ceea ce privește modul de colaborare între profesori și capacitatea lor de a găsi soluții la provocările cu care se vor confrunta.

Mecanismul de Sprijin este numele sub care este cunoscută comunitatea de practică gândită pentru profesorii de fizică de către CEAE. Acest mecanism a fost derulat până acum în 10 județe.

Soluția pe care am găsit-o pentru a transpune modul eficient de colaborare de la nivel județean la nivel național a fost formarea mai multor grupuri de lucru tematice, în cadrul cărora profesorii din CFA să lucreze împreună la temele importante pentru ei.

Primul grup de lucru, format din profesori care au avut roluri cheie în județele unde am derulat Mecanismul de Sprijin, și-a început activitatea în martie 2024.

Până în martie 2025, pe lângă activitățile desfășurate în principalul grup de lucru, am organizat atât întâlniri ale comunității (față în față și/sau online), cât și workshop-uri și training-uri. Pentru ca profesorii au nevoie de sprijin și de resurse metodologice pentru a utiliza în mod eficient învățarea prin investigație.

În aprilie 2025, grupul de inițiativă a finalizat primul draft al strategiei CFA pe următorii 4 ani.

În următoarele luni, CEAE va acorda sprijin comunității pe ceea ce ține de activitățile strategice. Ulterior,  se va implica și în înființarea Asociației profesorilor de științe. Totodată, CEAE va mijloci punerea în legătură a membrilor  CFA cu stakeholderi relevanți.

Alte activități

  • Derularea unui curs de formare pentru profesori – Vor fi abordate teme mai dificile din programă; este vorba de cele unde elevii au dificultăți de înțelegere.
  • Demersuri pentru a introduce IBL în procesul de formare inițială – Vor fi derulate discuții exploratorii cu profesori din mai multe universități cu scopul de a introduce IBL în procesul de formare inițială în una sau două dintre acestea.

Perioadă: aprilie 2024 – decembrie 2025

Finanțatori: Romanian-American Foundation

(Grant Agreement 461-2024) și GTS Telecom

Buget: 151.000 USD

Contribuția RAF: 90.000 USD

Contribuția CEAE: 61.000 USD