În anul școlar care a trecut, 500 de profesori de fizică și chimie au fost formați pentru a le preda „altfel” copiilor. Ce urmează

By September 17, 2019Blog

Anul școlar a început de curând, iar părinții care își trimit copiii la școală se gândesc la cum se vor descurca cei mici la lecții și la teste, la manuale și programele încărcate, la cât de pregătiți și motivați le vor fi profesorii, la cât de atractive sau, dimpotrivă, neatractive vor fi metodele folosite la ore.

Într-un an, un profesor cu o normă didactică obișnuită poate, în funcție de numărul de ore pe care le predă săptămânal și de cât de mari sunt efectivele de elevi, să ajungă să vorbească, în mod constant, în fața a peste 200 de copii. Lor le va transmite dăruirea sau dezinteresul său, le va trezi curiozitatea sau le va stârni plictiseala, le va oferi încredere sau neîncredere, îi va învăța să învețe cu adevărat sau îi va presa să memoreze. De-a lungul anilor, mesajele sale vor ajunge la mii de copii și de aceea este atât de important felul în care își face meseria.

O meserie ale cărei secrete se învață în timp, odată cu acumularea de experiență și însușirea de metode eficiente de predare. În ultimii ani, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a reformat felul în care sunt predate științele exacte în România, derulând un program susținut de formare a profesorilor și îndrumându-i să-și schimbe modul de a lucra cu elevii la clasă cu ajutorul unor metode didactice testate deja în sisteme de educație performante.

În anul școlar 2018-2019, CEAE a format 391 de profesori de fizică și 100 de chimie pentru a folosi investigația, dar și alte metode active, la orele pe care le predau. În total, numărul profesorilor de fizică pe care CEAE i-a format de-a lungul anilor în cadrul programului dedicat lor – „Fizica Altfel”, a trecut de 2.400, iar numărul profesorilor de chimie formați în cadrul programului „Chimia Altfel”, început mai recent, a trecut de 270. Am putut ajunge aici datorită susținerii financiare oferite de companiile private care ne-au acordat încredere și a partenerului nostru strategic, Romanian American Foundation, care ne-a fost alături de la bun început.

Harta cu procentul profesorilor de fizică formați în fiecare județ

Toți profesorii care beneficiază de programele CEAE au acces pe platforma online dedicată lor. Aici găsesc instrumentele metodice ce le permit să predea unitățile de învățare din programă într-un mod atractiv pentru elevi, care să le dezvolte, într-un climat sigur, abilități precum gândirea critică, capacitatea de a rezolva probleme, capacitatea de a formula ipoteze, de a le testa și de a găsi soluții, capacitatea de a lucra în echipă. 

Însă chiar și așa, profesorii au nevoie de mai multă susținere pentru a-și schimba modul de predare și pentru a trece de la stilul în care ei transmit informații, iar copiii trebuie să le înmagazineze la cel în care îi provoacă pe elevi prin întrebări care să le stârnească curiozitatea, iar apoi îi sprijină să găsească singuri răspunsul. Pentru ca profesorii să ajungă să predea din ce în ce mai multe lecții „altfel” am creat mecanisme de sprijin care să le ofere profesorilor un cadru în care să se întâlnească, să vorbească despre provocările la clasă și să găsească împreună soluții. Anul trecut, acest mecanism a fost activat în 3 județe – Dolj, Olt și Sibiu, „Poate cea mai puternică schimbare pe care o întrezăresc – atât în conversațiile dintre profesori ei, cât și în sălile de clasă – este trecerea de la “a spune” la “a întreba”. Această mică schimbare are puterea extraordinară de a reforma cultura unui spațiu, inclusiv a spațiului de învățare din școli. Întrebările mențin vie curiozitatea, deschid perspective noi, oferă spațiu propice de reflecție, fac că profesorii și elevii să învețe în ritmul propriu. Este în același timp o tranziție foarte dificilă, într-o cultură că a noastră în care multă lume vrea să-și impună punctul de vedere și își folosește poziția de putere pentru a conduce procesele de învățare sau procesele de colaborare”, spune Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest, partenerul de încredere împreună cu care CEAE derulează programe de pregătire a profesorilor și formatorilor.

În următorul an ne propunem să formăm cel puțin 350 de profesori de fizică și chimie, să extindem mecanismul de sprijin în încă 5-6 județe și să consolidăm ceea ce am construit, astfel încât schimbarea să dureze. Vrem să facem mai puternică rețeaua schimbării pe care am construit-o în ultimii ani, o rețea a cărei singură menire este să le ofere o educație de calitate de calitate elevilor români. Este singura lor șansă și singura noastră șansă la un viitor mai bun.