„Investigăm și înțelegem fizica”. Resurse digitale „la cheie” pentru profesorii care predau fizica prin metoda investigației

By septembrie 21, 2021Blog

Văzute la început ca o sursă de anxietate de către profesori, dispozitivele mobile pot deveni cu puțin efort adevărate cutii magice din care poți scoate, unul după altul instrumente, altminteri greu accesibile, care îi fascinează pe copii. Fenomene abstract descrise într-un manual prind viață pe ecran prin intermediul unui documentar de câteva minute. Experimente pe care nu le-ai fi putut face decât după pregătiri minuțioase în laborator sunt accesibile virtual din câteva click-uri și pot fi vizionate sau chiar făcute de elevii înșiși. Iar o definiție pe care ar fi trebuit să o cauți în carte poate fi descoperită rapid dacă iei urma link-ului indicat de profesor.

Însă nu e ușor să alcătuiești această cutie magică, potrivită pentru programa românească, mai ales când trebuie să predai fizica prin metoda investigației. 

„Investigăm și înțelegem fizica”

De aceea, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a început, cu sprijinul Fundației Vodafone România, un proiect prin care le pune profesorilor la dispoziție resurse digitale „la cheie” pe care să le poată folosi cu ușurință. În proiectul „Investigăm și înțelegem fizica”, profesori cu experiență în proiectul „Fizica Altfel” pregătesc fișe dinamice de lucru și experimente filmate, gândite pentru a preda această materie prin metoda investigației.

„În timpul școlii online, problema mare pe care au invocat-o profesorii a fost lipsa resurselor digitale care să slujească activitatea lor didactică de zi cu zi. Așa că ne-am decis să creăm resurse digitale pe care să le poată folosi la cheie, pentru a nu pierde timp să scotocească prin platforme, să adapteze tot felul de conținuturi făcute pentru curriculumuri din alte țări și așa mai departe. Fișele dinamice de lucru conțin activități  concrete cu elevii, pe care  profesorul le face la ore prin intermediul unei platforme digitale foarte răspândite precum Google Workspace, care poate fi folosităîn orice școală din România și este gratuită. Am zis: Haide să dezvoltăm conținut pentru profesori și elevi, care poate fi folosit la o oră de fizică obișnuită, folosind platforme digitale cu care profesorii români sunt deja familiarizați și care are puse la punct elemente de interactivitate. Copiii pot lucra pe grupe. Fiecare grupă are problema ei, ipoteza ei, cu experimentul ei, poate să colecteze date și să se pronunțe cu privire la ipoteză”, spune Andreea Eșanu, manager de proiect la CEAE.

„Prin felul în care dezvoltăm noi conținutul fișelor digitale, aceste investigații pot fi făcute și acasă”

Fișele dinamice sunt construite pe baza programei pentru fiecare clasă de gimnaziu și pot fi folosite atât în predarea la distanță, cât și atunci când școala se desfășoară în format fizic. „Prin felul în care sunt concepute, acestea le permit în continuare profesorilor să predea fizica prin investigație și de la distanță. Totodată, ele pot fi gândite ca sarcini de lucru pentru acasă. Dacă te uiți la manualele noi de fizică pentru gimnaziu concepute pe metoda investigației, cum e cazul celor de la ART, la teme pentru acasă găsești uneori mici investigații. Prin felul în care dezvoltăm noi conținutul fișelor digitale, astfel de investigații pot fi făcute și acasă. Putem aplica filosofia clasei răsturnate: îi lași pe copii să facă o investigație pe o anumită temă și după ce strângi feedback-urile lor atunci începi lecția. Și în felul acesta îi implici în învățare și când sunt acasă și, desigur, le poți oferi sprijin în timp real, pentru că profesorul se poate uita oricând la ce lucrează elevii săi”, explică Andreea Eșanu.

Alături de fișele dinamice de lucru, CEAE va crea o serie de experimente filmate, care să poată fi accesate online. „Există anumite părți dintr-o unitate de învățare, cum ar fi prima parte, care trebuie să stârnească curiozitatea, să creeze conflictul cognitiv și atunci ai nevoie să îi arăți copilului un fenomen care se întâmplă în lumea reală, ca să îi trezești interesul pentru tema respectivă. Apoi sunt experimente pe care e important ca el să le vadă atunci când lucrează la o anumită sarcină. Poate că e important să  vadă și niște becuri legate în paralel, un ampermetru, un voltmetru, un circuit. Aceste experimente filmate sprijină procesul de învățare în diferitele etape ale lecției”, arată Andreea Eșanu.

„Nu a fost ușor să-i imprimăm acest stil activ, interactiv elevului, să îi trezim curiozitatea, motivația internă, dorința de a căuta”

Profesorul Laurențiu Badea, directorul adjunct al Liceului Sanitar „Antim Ivireanu”, din Râmnicu Vâlcea, lucrează la realizarea fișelor dinamice de lucru pentru clasa a VIII-a și a reușit să le transmită câteva colegilor săi, care le-au testat la clasă. Atât reacțiile elevilor, cât și cele ale profesorilor au fost foarte bune. 

Elevul trebuie să găsească în fișa dinamică ce are nevoie pentru setul de sarcini de lucru: extrase de teorie, formule, imagini sugestive, acces direct la film tematic, acces la aplicații interactive pe care el să lucreze, cu instrucțiuni aferente, acces la laborator interactiv”, spune Laurențiu Badea. Fișele conțin o serie de secțiuni editabile, unde copiii pot scrie răspunsurile sau unde pot propune propriul lor demers investigativ, în baza unor întrebări.

Într-un sistem de educație bazat pe memorare și reproducere, predarea prin metoda investigației a reprezentat, de la bun început, o provocare. Intensitatea acesteia a crescut atunci când învățământul s-a mutat în online. 

„Metoda investigației a ridicat o serie de probleme și înainte de pandemie, în ceea ce privește implementarea. Nu a fost ușor să-i imprimăm acest stil activ, interactiv elevului, să îi trezim curiozitatea, motivația internă, dorința de a căuta. Exista provocarea legată de schimbarea stilului și obișnuirea elevului care a intrat deja pe un făgaș școlar să resimtă nevoia învățării prin investigație. În pandemie, în perioadele de învățare exclusiv online, provocarea a devenit mai dificilă. Pentru că una e să lucrezi pe grupe cu elevii prezenți fizic și alta să ai controlul acestor grupe când elevii sunt la distanță”, povestește profesorul. 

De aceea, fișele sunt făcute pentru a crește cât mai mult nivelul de implicare a elevului, de la întrebarea de început care îi stârnește curiozitatea, până la lansarea și verificarea unor ipoteze.

Laurențiu Badea își stimulează întotdeauna elevii să caute mai multe informații pe cont propriu. „Eu îi invit: Ia, mai întreabă-l pe nea Google! Elevii trebuie obișnuiți să caute, trebuie să își dea seama de ce informații au nevoie, să știe pe unde să le caute, să știe de ce tip de informație au nevoie, să știe cam ce tipuri de site-uri să acceseze, să decidă care sunt informațiile relevante și să știe cum să le folosească după aia”, explică el.

Resursele din „Investigăm și înțelegem fizica” vor putea fi găsite, cel mai probabil, în termen de aproximativ o lună  pe un nou site, unde vor fi organizate eficient și vor putea fi găsite cu ușurință și integrate ulterior în Google Workspace. 

Proiectul se derulează până în februarie 2022 și este  finanțat de Fundația Vodafone România cu 112.000 lei.