Cum a introdus directorul adjunct al unui liceu din Râmnicu Vâlcea predarea la distanță în școala lui: „Pe WhatsApp, nu poți să faci mai nimic care să sune a lecție”

By aprilie 22, 2020Blog

La începutul izolării provocate de pandemia de coronavirus, mulți profesori au început să țină legătura cu elevii lor sau cu părinții acestora prin intermediul grupurilor de WhatsApp, unde trimiteau teme și dădeau spre rezolvare fișe. Unii au continuat să facă acest lucru, în timp ce alții au început să intre în legătură video cu elevii lor și să își țină lecțiile într-un mod cât mai apropiat de cel de la clasă.

Profesorul de fizică Laurențiu Badea, directorul-adjunct al Liceului Sanitar „Antim Ivireanul” din Râmnicu Vâlcea, a căutat o soluție unitară de predare online pentru toți cei în jur de 100 de profesori din instituția sa de învățământ. „Ce poți să faci pe WhatsApp, că nu poți să faci mai nimic care să sune la lecție? Trebuia să găsesc o altă soluție de predare online, pe care să o putem aplica toți, ca să putem colabora”, povestește el.

Licențe gratuite G-Suite și Microsoft Office pentru școli

Și-a dat seama că, pentru procesul de învățământ, cele mai eficiente instrumente sunt Suita G de la Google, care înglobează platfoma de videoconferințe Meet, și Microsoft Office 365 A1, care înglobează platforma de colaborare Microsoft Teams. Prin ambele te poți conecta video cu elevii, poți încărca resurse educaționale, poți partaja ecranul, astfel încât copiii să vadă ce scrii. Ambele sunt gratuite pentru instituțiile de învățământ și au fost reunite de către EduApps, o companie românească din zona digitalizării educației, într-o soluție agreată de Ministerul Educației și Cercetării. Laurențiu Badea a intrat pe EduApps, unde pentru a putea face cont a trebuit să demonstreze că reprezintă în mod legal o școală. „Apoi, gratuit a fost activată licența G-Suite, precum și licența de la Microsoft pentru suita de aplicații Microsoft Office 365 A1”, spune Laurențiu Badea. EduApps permite crearea unei baze de date cu toți profesorii și elevii școlii, așa cum apar ei în  Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIR), pentru a facilita crearea claselor și a cancelariei virtuale. 

„Foarte mulți profesori și elevi și-au dat seama imediat de potențialul acestei soluții”

Directorul adjunct s-a ocupat de construcția arhitecturii virtuale a școlii și le-a trimis profesorilor tutoriale despre cum pot ține lecții în G-Suite, soluția de predare la distanță aplicată în acest moment la Liceul Sanitar „Antim Ivireanul” din Râmnicu Vâlcea. „Foarte mulți profesori și elevi și-au dat seama imediat de potențialul acestei soluții. Prin aplicația Classroom din cadrul G-Suite, cadrele didactice pot colabora cu elevii. Fiecare profesor propune un curs, care devine spațiul lui, exact ca și când ar fi în sala de clasă. Rămâne la latitudinea lui dacă mai invită alți colegi sau nu”, explică directorul adjunct. Pe zi ce trece, numărul activităților din Classroom-ul școlii a început să crească, ajungând, într-o zi de vârf, la 289. 

Laurențiu Badea este unul dintre formatorii programului „Fizica Altfel”, derulat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale: folosește la clasă metoda investigației – care îi încurajează pe copii să găsească singuri soluții la problemele din clasă și îi antrenează să gândească, și învață și alte cadre să o aplice. Mai mult de atât, profesorul utiliza instrumentele digitale încă de dinainte de începutul pandemiei și închiderea școlilor. În trecut, a făcut un proiect online în care explica noțiuni de fizică. Avea de multă vreme cont pe Google Classroom – varianta de bază, și ținea legătura cu elevii săi și în afara orelor de curs. 

„Online, poți să faci activități cu elevii și înainte, și după întâlnirea de la clasă”

În opinia sa, instrumentele digitale sunt utile în aplicarea metodei investigației la clasă. Iar acum, când școlile sunt închise, metoda investigației poate fi aplicată cu ajutorul instrumentelor digitale. „Online, poți să faci activități cu elevii și înainte, și după întâlnirea de la clasă – eu am ținut legătura pe Classroom cu copiii și în weekend. În Classroom poți să împarți elevii în echipe de câte 3 sau 5 și să le dai diverse sarcini. Apoi, exact ca la clasă, fiecare echipă poate să prezinte restului clasei ce a făcut”, precizează Laurențiu Badea. 

Specificul metodei investigației este acela că elevii nu mai sunt tratați drept simpli receptori de informație, cărora li se citește o lecție din manual și li se scriu formule pe tablă. Ei încearcă să ajungă singuri la soluții, să testeze ipoteze și apoi să le verifice. Acest proces ia mai mult timp și, de aceea, Laurențiu Badea este de părere că instrumentele digitale pot fi folosite pentru a le transmite elevilor, înainte de lecții, teme de gândire, informații și detalii organizatorice. Vrea să facă acest lucru și după deschiderea școlilor. „În acest fel, îți rămâne timp pentru activitățile efective de la clasă.”