
Călin Biriș este specialist în marketing online, antreprenor și trainer, cu o experiență de peste 16 ani în domeniu. Fondator al programului Online Mastery și autor al cărții și podcastului Antrenamentul de Marketing, a lucrat cu peste 170 de companii și a susținut sute de workshopuri pentru mii de antreprenori și profesioniști. A fost director de marketing la Trilulilu și Zonga, senior partner la Loopaa Marcom și a condus IAA YP Cluj. În 2015, revista Forbes l-a inclus în topul „30 under 30” al celor mai remarcabili tineri din România.
„Dacă vorbim despre business și marketing, cunoștințele de bază de matematică nu sunt doar utile, ci esențiale. Fără ele, nu am putea analiza date, lua decizii corecte sau construi strategii sustenabile”, spune Călin în interviul pentru blogul nostru, în care a vorbit despre rolul matematicii în viața de zi cu zi.
De anul trecut, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale derulează proiectul Matematica Altfel, care își propune să le ofere profesorilor români de gimnaziu resurse pedagogice prin care matematica să devină mai ușor de înțeles. În centrul acestuia, se află învățarea prin investigație, o abordare răspândită la nivelul țărilor din UE. Iar acest interviu face parte din campania de comunicare a proiectului Matematica Altfel.
Ce profil ai făcut? Cum te-a ajutat asta ulterior în viață?
Era ora zece seara, iar mama introducea facturile clienților în programul de contabilitate EVA. Eu așteptam cu nerăbdare momentul în care să pot intra pe internet prin linia de dial-up a telefonului. Rămâneam împreună la birou chiar și până la miezul nopții. Îmi amintesc cum camera era mereu plină de dosare și hârtii.
Mama m-a învățat să citesc o factură și să redactez un contract la calculator, însă atunci mi-am spus clar: nu vreau să devin contabil, ca ea. Totuși, contactul cu lumea cifrelor și a documentelor mi-a trezit interesul pentru o carieră în business. La început mă gândeam la turism, unde clienții par mereu zâmbitori și relaxați.
În cele din urmă am ales să merg la liceul economic, apoi la facultatea de marketing și, mai târziu, la un masterat în publicitate. Iar datorită acestor studii, dar și experienței de voluntariat în AIESEC, am ajuns astăzi să fiu consultant, trainer, autor și expert în marketing.
Ce materii ți-au plăcut cel mai mult în școală? De ce? Ce-ți amintești din matematică? Ce ți-a plăcut? Ce ți-a ridicat probleme?
Întâi mi-au plăcut profesorii, apoi materiile. Dacă profesorul știa să ne capteze atenția și să ne transmită pasiunea lui, inevitabil ajungeam și noi să iubim materia.
În școala generală am avut norocul să învăț cu aceeași învățătoare care îi fusese dascăl și mamei mele. După generația mea, s-a pensionat. Era cunoscută pentru exigența ei și, da, uneori ne mai certa, dar totul pornea din dorința ca noi să înțelegem mai bine. Ce am apreciat la dânsa a fost felul în care ne încuraja creativitatea. La matematică, de pildă, ne provoca să găsim metode alternative de rezolvare a ecuațiilor. Așa am reușit să iau multe note de 10 și să iubesc matematica până la finalul liceului.
În gimnaziu, am avut norocul de a avea un profesor de matematică care a continuat aceeași abordare. Ne încuraja să găsim soluții diferite și, în plus, ne chema la tablă să rezolvăm probleme și să explicăm colegilor pașii. Acolo am făcut primele exerciții reale de vorbit în public.
Pentru că mă descurcam bine și eram printre cei mai buni din clasă, colegii apelau des la mine pentru teme. Îi ajutam cu explicații, dar nu le făceam temele în locul lor. De cele mai multe ori le arătam metoda, iar ei rezolvau singuri. Așa am început, fără să-mi dau seama, să exersez abilități de predare.
Astăzi pot spune că, deși matematica nu este percepută ca o materie a creativității sau a pedagogiei, pentru mine a fost exact asta. Mi-a dezvoltat ambele arii mai mult decât orice altă disciplină. Meritele le datorez învățătoarei Franchievici Maria și profesorului Costea Dragomir, cărora le mulțumesc!
Ai avut profesori care să fi avut impact puternic asupra formării tale ca om? Dacă da, cum te-au influențat ei în alegerile ulterioare?
Pe lângă profesorul de matematică, un rol important l-a avut și domnul Virgil Chendrean, dirigintele meu din liceu. El mi-a oferit ocazia să fiu DJ în pauza mare și m-a învățat cât de valoros este să fii descurcăreț și să nu te lași limitat de reguli sau șabloane.
De la domnul Pop, antrenorul de baschet, am deprins disciplina antrenamentelor și am descoperit bucuria sportului, care m-a însoțit toată viața. În cele din urmă, această combinație de experiențe m-a inspirat să scriu o carte despre marketing, folosind ca metaforă chiar un campionat de baschet.
Dacă ar fi să schimbi ceva ACUM, ce ai schimba în educația din România, în special în predarea matematicii? (mai ales că ești tată și te gândești și la copil)
Am o fetiță mică, ce încă nu merge la școală, așa că nu știu cum se predă astăzi matematica. Dacă ar fi să susțin o direcție în metodologia de predare, aș pune accent pe stimularea gândirii creative și pe încurajarea elevilor să găsească mai multe modalități de rezolvare a problemelor. Pe mine această abordare m-a ajutat enorm.
În plus, cred că ar fi foarte util ca, începând cu gimnaziu – atunci când materia devine mai abstractă – profesorii să ofere mereu exemple concrete de aplicabilitate a noțiunilor în viața de zi cu zi sau chiar în afaceri. Astfel, matematica ar fi nu doar o provocare intelectuală, ci și un instrument practic pentru viitor.
Ai auzit de metoda investigației? Ce crezi despre metoda în sine?
Da, am auzit de ea. Mi se pare o abordare foarte bună, pentru că încurajează gândirea critică și descoperirea soluțiilor prin explorare. Cred că astfel de metode, bazate pe efortul personal de a căuta și experimenta, duc atât la o consolidare mai puternică a informațiilor, cât și la dezvoltarea reală a gândirii critice.
Exista o matematică a scrisului? Ai nevoie de matematică și dacă nu urmezi apoi un profil real/facultate de profil?
Matematica face parte din viața noastră de zi cu zi. O folosim în cele mai simple activități – de la calculele pentru a construi un raft, până la gestionarea finanțelor personale sau înțelegerea unui credit bancar.
Iar dacă vorbim despre business și marketing, cunoștințele de bază de matematică nu sunt doar utile, ci esențiale. Fără ele, nu am putea analiza date, lua decizii corecte sau construi strategii sustenabile.
Autor, trainer și consultant de marketing – pare ca ai o matematică foarte bună a timpului. Ai știut dintotdeauna ce vrei să faci? Te ajută matematica în marketing?
Marketingul a fost pentru mine o alegere conștientă, nu un talent înnăscut. La fel ca orice alt concept de business creat de oameni pentru a ne îmbunătăți viața, marketingul se învață și se practică riguros, cu cifre, indicatori și mult exercițiu.
Am ales marketingul în momentul în care am realizat că turismul îmi limita orizontul de carieră. Timpul a demonstrat că a fost o decizie bună. Creativitatea și pedagogia cultivate în școală, la orele de matematică, m-au sprijinit să construiesc pas cu pas cariera pe care o am astăzi.
