Testele PISA 2018. Cum a crescut în doar trei ani decalajul la matematică pe care România îl are față de țările OECD

By decembrie 12, 2019Blog

Rezultatele testelor PISA 2018 au tras un semnal de alarmă pentru România și au arătat starea îngrijorătoare a învățământului românesc. Media obținută de elevii români a scăzut semnificativ în comparație cu anul 2015, iar decalajul față de țările OECD, din care fac parte cele mai mari economii ale lumii, s-a mărit vizibil. Cea mai gravă situație se înregistrează la matematică, unde media este mai mică cu 14 puncte față de testarea PISA din 2015. Potrivit precizărilor PISA, scăderea la matematică este semnificativă statistic pentru populația de elevi și nu poate fi considerată un efect aleatoriu al eșantionării. Totodată, scorul României este mai mic cu 59 de puncte față de media înregistrată la matematică în țările OECD – (430, față de 489). 

CEAE a analizat cu cât s-a mărit, la matematică, decalajul României față de țările OECD, în comparație cu 2015. Am considerat relevant să împărțim, în funcție de rezultate, populația de elevi pe procente, de la cei mai slabi 5%, până la cei mai buni 5%.

În anul 2015, decalajul dintre punctajul maxim al celor mai slabi 5% dintre elevii români la proba de matematică a PISA și punctajul maxim al celor mai slabi 5% elevi din țările OECD era de 35 de puncte. În doar trei ani, decalajul a crescut la 60 de puncte. Cea mai mare discrepanță s-a înregistrat, în 2018, în cazul elevilor de nivel mediu – 64 de puncte, în creștere de la 50 de puncte. Iar în cazul celor mai buni 5% dintre elevi, decalajul a rămas relativ constant – 46 de puncte în  2018, față de 44 de puncte în 2015. 

Un lucru de remarcat este că România înregistrează cel mai mic decalaj față de țările OECD la rezultatele de la matematică obținute de elevii foarte buni. Acesta este de 46 de puncte, însă o ipoteză plauzibilă poate fi aceea că aproape toți părinții pentru care educația contează își trimit copiii la meditații la matematică, pentru a fi siguri că vor lua note cât mai mari la Evaluarea Națională (cei mai mulți elevi din eșantion erau în clasa a IX-a când s-a dat testul PISA). Așadar, meritul este posibil să le aparțină mai degrabă părinților decât sistemului de educație. Această ipoteză va putea fi testată ulterior prin analize pe datele secundare (precum cele strânse în chestionarele administrate copiilor și părinților).

Un lucru important de subliniat într-o țară căreia îi place să se laude cu elevii săi geniali: 90% dintre elevii români au avut punctaje mai mici decât punctajele a 75% dintre elevii din țările OECD, după cum arată graficul întocmit la matematică pe baza rezultatelor PISA.

În ceea ce privește decalajul elevilor români față de cei din țările OECD la proba de citire, putem constata că acesta a înregistrat variații mult mai mici în raport cu anul 2015. Cel mai mult a crescut în rândurile celor mai slabi elevi (7 puncte) și a celor mai buni elevi (6 puncte). Însă în cazul elevilor de nivel mediu, diferența față de țările OECD a scăzut cu patru puncte. 

O situație interesantă se înregistrează la științe, unde primii 25% dintre elevi, primii 10% și primii 5% au redus, în comparație cu anul 2015, față de handicapul din țările OECD. Însă acesta s-a adâncit în cazul elevilor cu rezultate mai slabe.

Ceea ce este cert este că, per total, rezultatele României la toate probele sunt mai slabe decât cele din anii anteriori și că distanța față de țările OECD este considerabilă. Mai jos găsiți reprezentate decalajele față de mediile OECD la toate cele trei probe date de elevii Români la PISA 2018 – citire, matematică și științe.

Notă: Statisticile de mai sus sunt descriptive, reprezentând doar un prim nivel de analiză al rezultatelor PISA 2018.