Studiu Deloitte: Mai mult de jumătate din tinerii lumii riscă să nu se adapteze pe piața muncii în cea de-a patra revoluție industrială

By December 4, 2018Blog

Deloitte a dat recent publicității un studiu în care atrage atenția că mai mult de jumătate din cei 1,8 miliarde de tineri din întreaga lume, care au astăzi vârste cuprinse între 15 și 29 de ani, nu vor avea, în anul 2030, aptitudinile sau calificările necesare pentru a participa activ pe piața muncii. O piață a muncii care, datorită tehnologiilor emergente, se schimbă la nivel global mai repede decât evoluează sistemele de educație, se arată în raportul „Pregătirea forţei de muncă de mâine pentru cea de a patra revoluţie industrială”, efectuat împreună cu Global Business Coalition for Education. Una dintre concluziile studiului relevă că este nevoie ca mediul de business să se implice mai activ în pregătirea forței de muncă. „Liderii de afaceri din întreaga lume, inclusiv din România, sunt îngrijoraţi pe bună dreptate că forţa de muncă nu va putea ţine pasul cu ritmul şi cu magnitudinea schimbării, întrucât Industria 4.0 transformă munca. Reducerea decalajului de competenţe şi găsirea unor metode de a accesa energia şi creativitatea tinerilor par provocări majore, iar studiul nostru cuprinde numeroase recomandări pentru a aborda aceste provocări. Încurajăm liderii din toate industriile să privească Industria 4.0 ca pe o oportunitate, şi nu ca pe o ameninţare, şi să profite de avantajele sale, inclusiv prin regândirea modului în care atrag, recrutează, integrează şi își dezvoltă talentele”, a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România.

Cercetarea a pus în evidență faptul că pentru a avea succes pe piața muncii în deceniile viitoare este nevoie, pe lângă un anumit grad de pregătire profesională, de abilități tehnice, de abilități antreprenoriale și de abilități „soft” care duc la dezvoltarea de relații interpersonale și la o bună colaborare cu ceilalți.

Automatizarea, o soluție tentantă pentru companii

Sunt exact calitățile pe care școala românească, bazată pe reproducerea de informații, pe obediență și pe competiția sterilă cu ceilalți, eșuează să le formeze. La nivel internațional, există statistici care arată că aproximativ jumătate dintre joburi vor dispărea în viitorul nu foarte îndepărtat din cauza automatizării, iar dintre statele europene România se află în cea mai vulnerabilă situație.

Pentru companii, automatizarea reprezintă o opțiune extrem de tentantă. Un alt studiu Deloitte, Deloitte Global Robotics, care analizează tendințele pieței și practicile emergente în folosirea de roboți software și automatizarea cognitivă, a arătat faptul că organizațiile care au implementat soluții de tip RPA (Robotic Process Automation) au declarat în proporție covârșitoare, de 95%, că tehnologia le-a îmbunătățit productivitatea. Deocamdată, gradul de implementare a tehnologiei RPA rămâne încă foarte de redus. Însă aceasta se bucură de mai mult sprijin în rândul companiilor care deja au implementat sau extins astfel de soluții, 81% dintre liderii acestor organizații sprijinind acum utilizarea de roboți software, față de 72%, în 2017.

În deceniile ce vor veni, avertizează World Economic Forum, abilitatea de a efectua sarcini rutiniere nu va mai reprezenta nimic, iar pe piața muncii își vor găsi locul doar cei care vor avea abilitățile pe care roboții nu le vor dezvolta niciodată. Este vorba despre creativitate, despre abilitatea de a lucra în echipă, despre capacitate de a găsi soluții neașteptate la probleme complexe. Aceasta este provocarea la înălțimea căreia încearcă acum să se ridice cele mai bine cotate sisteme de învățământ din lume, care nu-și mai privesc de multă vreme elevii drept beneficiari pasivi ai unor informații transmise de profesori pe care trebuie să le reproducă întocmai.

 

Aproape jumătate dintre elevii români nu s-ar putea descurca nici măcar pe piața muncii așa cum o cunoaștem noi astăzi 

Este o provocare căreia școala românească nu are voie să îi întoarcă spatele, mai ales în contextul în care 42% dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional (CEAE a publicat un raport pe această temă în iunie 2016), iar 38% sunt analfabeți științific. Aceasta înseamnă că nu pot înțelege cu adevărat informațiile dintr-un text, deși știu să citească, că nu își pot explica fenomene simple și că nu pot face raționamente elementare, ceea ce va marca profesională pe termen lung, limitându-le accesul pe piața muncii și limitându-le posibilitatea de a-și însuși în viitor noi cunoștințe. Altfel spus, aproape jumătate dintre elevii români aflați la început de liceu nu ar putea face față nici măcar pieței muncii așa cum arată ea astăzi, cu atât mai puțin unui sistem profesional aflat într-o evoluție rapidă, bazată pe automatizare.

Acesta este motivul pentru care CEAE și-a făcut, prin proiectele pe care le derulează, o misiune din combaterea analfabetismului funcțional și a analfabetismului științific. Pentru noi, a reuși să faci educație înseamnă să le dezvolți copiilor acele calități care să le permită să reușească în societatea în care își vor trăi viața adultă: gândirea critică, creativitatea, capacitatea de a rezolva probleme complexe, abilitatea de a lucra în echipă.