Profesorul Sorin Borodi, despre proba de matematică de la Evaluarea Națională: „Doar 4 din cei 18 itemi au legătură cu viața reală”

By iunie 25, 2021Blog

Subiectele din acest an de la proba de matematică a Evaluării Naționale sunt primele făcute după noua programă, introdusă în urmă cu patru ani. Însă, crede profesorul Sorin Borodi, ele nu respectă spiritul clar enunțat al acesteia: ca exercițiile pe care le au de rezolvat copiii să aibă legătură cu viața reală.

Potrivit lui, pașii făcuți nu sunt încă în măsură să conducă spre o schimbare a rezultatelor elevilor români la testele PISA.

În urmă cu trei ani, la Evaluarea Națională, erau 2 subiecte care aveau legătură cu viața reală. Acum sunt 4, la un însă crescut de itemi – 18. „Din nefericire, găsim aceleași subiecte în afara realității. Din acei patru itemi, doar doi se mulează pe ce se dorește la testarea PISA: problema aceea în care elevilor li se cere să calculeze un procent și problema în care li se cere să decidă diferența de temperatura. Ceilalți doi au o legătură forțată cu viața reală”, subliniază Sorin Borodi, care predă matematica la Liceul „Al. Papiu Ilarian” din Dej.

Spre deosebire de alți ani, subiectele au fost mai echilibrate din punct de vedere al dificultății. „Într-adevăr, în acest an va fi asigurată o diferențiere mai evidentă între elevi, plaja pe care se vor întinde notele va fi mai largă, nu o să fie așa o aglomerare de note uriașe în preajmă valorii de 9.50 – 10. Tot geometria rămâne piatra de încercare”, observă profesorul.

„Nu merge să pregătești doar savanți. Matematica e pentru toată lumea”

Profesorul Borodi insistă pe faptul că matematica trebuie predată pentru toți elevii, nu doar pentru un număr mic de copii cu rezultate deosebite. În caz contrar, ea își ratează caracterul formativ. „Rămânem într-un cerc vicios. Predarea este făcută pe măsura evaluării, pe de altă parte cei care formulează subiectele spun că nu au decât varianta să se muleze pe ce s-a predat. Dar programa practic impune ca tot ce se învață să fie ancorat în realitate. 

Trebuie dat tonul de sus. Trebuie curaj. Trebuie să fie formulate subiecte în spiritul acestor ani și în spiritul a ceea ce vedem în alte state. Alte state care demult au tranșat problema asta, că nu merge să pregătești doar savanți. Matematica e pentru toată lumea. Trebuie introdus un mult mai mare procent de cerințe de tip PISA la examene, cel puțin jumătate și nu din acelea forțat „trase la tema”. Altfel e un demers inutil, matematica își pierde caracterul formativ. E pierdut caracterul formativ al matematicii, dacă nu arătăm concret la ce ne servesc acele cunoștințe”, conchide profesorul.