Profesorii și predarea online. Ce a scos la iveală un chestionar despre instrumentele digitale folosite în școlile românești în timpul predării la distanță

By iunie 30, 2020Blog

Închiderea școlilor a mutat educația în online, iar profesorii au fost nevoiți să se adapteze rapid noilor condiții. Mulți dintre profesorii din programul „Fizica Altfel” au continuat să țină legătura cu elevii lor și să le predea la distanță.

Am vrut să aflăm de la ei ce instrumente online au folosit în timpul pandemiei pentru a-şi ţine orele, cum au comunicat cu colegii de cancelarie şi cu copiii, dar și dacă elevii lor au avut dispozitivele necesare pentru a participa la cursurile online.

Astfel, am trimis chestionare către 262 de cadre didactice implicate în mecanismul de sprijin derulat de CEAE în țară.

I-am întrebat ce platformă online au folosit în predarea la distanță și le-am oferit posibilitatea să aleagă dintre următoarelele variante de răspuns: GSuite, Microsoft Teams, Edmodo, Easy Class, niciun fel de platformă și alta. În jur de 100 de profesori au spus că au folosit GSuite, aproape 20 Microsoft Teams, aproape 20 au declarat că nu au folosit niciuna. Opțiunea cel mai des întâlnită  a fost „alta”.

Ulterior, i-am rugat pe o parte dintre  profesorii care au răspuns “Alta” să detalieze ce platforme au folosit, iar cel mai des întâlnit răspuns a fost Zoom, urmat de WhatsApp, Digitaliada, Adservio, Messenger. Aici este de remarcat, însă, că nici WhatsApp, nici Facebook Messenger nu pot fi considerate platforme de învățare și nu pot folosi ca suport tehnologic pentru un act didactic de calitate. De asemenea, platforma Zoom este utilă pentru că reușește să îi pună pe profesori și elevi față în față. Însă ea trebuie însoțită de alte instrumente de învățare online, care să permită, între altele, împărtășirea de resurse de învățare și feedback pe sarcini de lucru. Printre opțiuni s-au mai aflat eTwinning, platforma Edu, rețeaua școlii și Moodle. 

În comunicarea cu colegii, cel mai des instrument folosit a fost WhatsApp, urmat de Zoom și Google Meet.

Majoritatea profesorilor chestionați au predat la distanță de pe un laptop, un număr mai mic dintre dascăli apelând la telefon în acest scop, iar un număr infim tableta.

Lipsa dispozitivelor de pe care elevii se pot conecta

Peste 90 de profesori, care înseamnă cam o treime dintre cei care au răspuns, au estimat că până la 15% dintre elevii lor nu au avut acces la un dispozitiv inteligent pentru a putea participa la orele online, iar 35 au spus că între 16% și 30% dintre elevii lor s-au aflat în această situație. 10 profesori au estimat că între 30 și 50% dintre copii nu au beneficiat de dispozitive de pe care să se conecteze, 27 de profesori au apreciat că procentul este de 50-75%, iar aproape 10 că, în școala lor, procentul trece de 75%. Doar 6 profesori au răspuns că toți elevii au dispozitive de pe care se pot conecta pentru a participa la orele online. 

Rezultatele chestionarelor au arătat limitele în procesul de predare online din perioada pandemiei. Pe de-o parte, un procent semnificativ de elevi nu au acces la dispozitive care să le asigure participarea la ore, rămânând astfel în afara procesului educativ. Pe de alta, profesorii folosesc o diversitate de  instrumente tehnologice, dintre care unele improprii pentru transmiterea de cunoștințe și dezvoltarea de abilități. Din acest motiv Centrul de Evaluare și Analize Educaționale vine în întâmpinarea cadrelor didactice prin organizare de sesiuni online pentru a le oferi informații despre utilizarea platformelor de e-learning.