Profesor de fizică, despre subiectele de la Bac: „Cei care dau proba la fizică sunt pe nedrept dezavantajați față de alți colegi de-ai lor care aleg biologia sau geografia”

By iulie 5, 2021Blog

 

În fiecare an, la proba de fizică al examenului de Bacalaureat, elevii au de rezolvat, la alegere, două module din cele patru din programă – Mecanică, Electricitate, Termodinamică și Optică. La fiecare dintre cele două module, absolvenții de liceu trebuie să rezolve câte un test grilă și câte două probleme, fiecare cu câte patru subpuncte. Aceste cerințe reprezintă un volum foarte mare de muncă, greu de terminat de un elev în trei ore, este de părere Laurențiu Badea, profesor de fizică la Liceul Sanitar „Antim Ivireanul” din Râmnicu Vâlcea.

„Ca dificultate, subiectele au fost potrivite, au fost și părți mai accesibile, dar și părți care pot departaja elevii. Mie mi se pare că cei care dau proba la fizică, și asta e o bubă veche, sunt pe nedrept dezavantajați față de alți colegi de-ai lor care aleg biologia sau geografia. Volumul de lucru este incomparabil mai mare față de celelalte discipline, asta este părerea mea. Și este nedrept și este inconsecvent la nivel mai general. Trebuie să ai o anumită consecvență și echitate și între discipline. Trebuie să vedeți cât trebuie să scrie cei care dau Bacul la biologie, în timp ce la fizică copiii scriu uneori mai mult decât la proba de limba română. Și sunt numai formule și calcule. Nu poate spera să termine și să facă de 10 decât un elev care are cunoștințe, dar e și bine exersat, foarte bine exersat ca viteză de lucru”, spune Laurențiu Badea. 

Subiectele sunt disproporționate ca volum și dificultate, mai ales pentru absolvenții liceelor tehnologice, unde puține sunt notele de trecere. „Pe termen lung, efectul este că atractivitatea fizicii la liceu scade”, avertizează profesorul. 

Trebuie schimbată urgent programa pentru liceu

Și în acest an, tipologia subiectelor a rămas identică cu cea din anii trecuți și nu include itemi care să stimuleze creativitatea elevilor. „Nu este absolut nicio schimbare în formularea subiectelor, nu e nimic care să pună elevul să investigheze ceva în timpul examinării. Eu nu am văzut de nu știu cât timp o problemă în care elevilor să li se pună la dispoziție niște elemente de circuit, un raport între mărimile de intrare și cele de ieșire și să li se ceară să facă o schemă de circuit. Poate doar la olimpiadă”, spune Laurențiu Badea, care predă fizica prin metoda investigație. Totodată, Laurențiu Badea este coordonator al mecanismului de sprijin dedicat profesorilor vâlceni din programul „Fizica Altfel”.

Profesorul spune că ar trebui schimbată programa pentru liceu, astfel încât aceasta să includă metoda investigației, așa cum s-a întâmplat la gimnaziu. Trebuie schimbată urgent programa de fizică pentru liceu. Vă dau un exemplu concret. La clasa a zecea,  se intră se intră direct în electricitate, cu producerea și utilizarea curentului electric, dar fără să se mai amintească măcar o boabă din electrostatica din gimnaziu. Însă numai din electrostatică tu poți să revii cu noțiunea numită tensiune electrică. Ce fel de circuit funcțional ai tu, dacă nu ai undeva o tensiune electrică, care să își asigure un curent electric? Nu este prevăzută în programă deloc o tematică de noțiuni de electrostatică. Și totuși trebuie să reiei, măcar să discuți cu elevii despre câmpul electric, despre ce e tensiunea, ce e potențialul. Fiindcă folosim termenii”, explică Laurențiu Badea.

Totodată, noțiunile de electrostatică sunt mai ușor de înțeles pe cale intuitivă de către elevi și pot folosi drept o punte înspre acumularea de noi cunoștințe. Un principiu pe care profesorii care predau „Fizica Altfel” îl folosesc adesea, pentru a-i ajuta pe copii să-și dezvolte gândirea și să se folosească de cunoașterea anterioară pentru a găsi soluții la problemele nou apărute.