Profesoara Daniela Manolea: „Creativitatea nu e ceva păstrat la dospit, de care te folosești atunci când ai nevoie. Creativitatea are nevoie de antrenament”

By July 19, 2018Blog

„Să fiu profesoară a fost singurul meu vis. Fac meseria asta cu pasiune de 37 de ani pentru că iubesc copiii, mă fac să mă simt mereu tânără și utilă”, spune Daniela Manolea, profesoară de fizică și formatoare în cadrul programului „Fizica Altfel”, derulat de CEAE.

A început să își dorească să devină profesoară în clasa a VI-a, după primele ore făcute cu diriginta ei de atunci. De curând, o elevă de clasa a VI-a a venit la ea și i-a spus că vrea să se facă profesoară de fizică. „M-a bucurat nespus, mai ales că foarte puțini își mai doresc să predea astăzi. Simt că s-a închis cercul”, zâmbește ea.

„Înainte, când un copil greșea îi spuneam: Nu e bine și îl dirijam înspre răspunsul corect”

Dintotdeauna s-a simțit bine în prezența copiilor și a fost apropiată de ei și dintotdeauna și-a construit orele astfel încât elevii să rămână cu mai mult decât este cuprins în paginile manualelor. Îi plăcea să îi încurajeze să pună întrebări și să găsească explicații, își dorea să îi învețe să gândească. Însă de abia când a urmat programul de formare „Fizica Altfel” a descoperit un element esențial care îi ajută pe copii să învețe mai ușor și le sporește încrederea în ei înșiși. „Înainte, când un copil greșea îi spuneam: Nu e bine și îl dirijam înspre răspunsul corect. Am învățat să nu le mai spun copiilor nu e bine și să îi încurajez tot timpul. Ideea este că din orice greșeală învățăm. Trebuie să creezi o atmosferă relaxată, să le dai posibilitatea să își spună gândurile și să nu aibă impresia că e cineva care râde de ei sau îi judecă. Astfel îi stimulezi să participe, dar și să reflecteze și cred că acesta este unul dintre cele mai bune lucruri din program”, explică profesoara.

 

„Atunci când descoperi singur rămâi cu mai multe lucruri decât dacă ți-ar da cineva pe tavă”

Dacă în urmă cu câțiva ani le dădea copiilor pașii exacți care trebuie urmați în cazul unui experiment, de când predă lecții prin noua metodă și-a schimbat abordarea: le pune copiilor totul la dispoziție, însă îi lasă să descopere singuri. „Atunci când descoperi singur rămâi cu mai multe lucruri decât dacă ți-ar da cineva pe tavă. Ceea ce înveți de la altul se uită, atâta vreme cât nu faci tu în mod direct”, spune Daniela Manolea.

Unul dintre beneficiile învățării prin investigație este că încurajează creativitatea. „Creativitatea nu e ceva păstrat la dospit, de care te folosești atunci când ai nevoie. Ea trebuie pusă la treabă, creativitatea are nevoie de antrenament. Nu azi sunt creativ, mâine nu. Creativitatea înseamnă ca zi de zi, oră de oră să faci ceva”, îi învață Daniela Manolea pe elevi, dar și pe profesorii incluși în programul de formare. Oameni de la care a învățat la rândul ei foarte mult – acesta este chiar unul dintre scopurile declarate ale programului „Fizica Altfel”, să creeze o comunitate profesională în care oamenii să se sprijine și să învețe unii de la ceilalți. „Noi am luat mult unii de la alții. Dacă am văzut ceva interesant am spus: trimite-mi și mie filmulețul ăsta sau experimentul ăsta sau pozele astea. Avem, de asemenea, foarte multe resurse pe platforma care ne este dedicată. Există mulți profesori extrem de creativi și atunci experiența lor te ajută. E mai ușor atunci când nu faci tu totul singur – avem multe modele, exemple și în cadrul cursului, și pe platformă.  Mi s-a părut cel mai bun curs de formare pe care l-am făcut. Iar elevii sunt dispuși să folosească metodele astea, care chiar le plac foarte mult”, spune Daniela Manolea.