Profesoara care transformă lecțiile online de fizică în ore de bucurie: „Cum putem să scoatem o monedă dintr-un pahar cu apă fără să ne udăm?”

By mai 5, 2020Blog

„Cum putem să scoatem o monedă dintr-un pahar cu apă fără să ne udăm?”, i-a întrebat profesoara de fizică Aneta Mihalcsik pe elevii săi. Dacă altădată răspunsurile ar fi venit din băncile din clasă, de această dată răspunsurile au venit din pătrățelele ecranului în fața căruia profesoara își ține lecțiile la distanță.

Aceasta predă fizica în două unități de învățământ din Arad, Liceul Teologic Baptist „Alexa Popovici” și Școala   Gimnazială „Aron Cotruș”, iar în ultimele două luni și-a văzut, cu regularitate, elevii pe Zoom.

Coordonator județean al programului „Fizica Altfel”, derulat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, Aneta Mihalcsik continuă să folosească și în cadrul lecțiilor online metoda pe care o aplică la clasă – cea a investigației, și le pune copiilor întrebări care să le aprindă curiozitatea.

„Eu, personal, merg pe metoda investigației în continuare. Lecțiile sunt structurate în 5 pași. Le concep copiilor fișe de lucru, pornind clasic de la formularea întrebării de investigat și de la la explorarea întrebării. Încerc să le propun experimente cu materiale la îndemână, din casă, pentru că nu poți să scoți acum părintele la cumpărături. Dacă este vorba despre experimente prea complicate, le atașez un link cu un experiment sau un experiment filmat cu altă ocazie de către mine. Analizăm datele experimentale, explicăm fenomenele iar, în final, fiecare oră are și o parte de aplicare a cunoștințelor, nu foarte dificilă”. povestește profesoara. 

Materialele necesare: baloane, rigle, sfere de vată, monede și magneți

Înainte de întâlnirea video, le postează copiilor în platforma Microsoft Teams fișele de lucru și materialele de folosit la experimente. „Copiii trebuie să știe ce vom lucra, ca să se pregătească, să nu întrebe chiar atunci: Mama unde ții folia de bucătărie sau unde sunt baloanele fratelui cel mic?”, spune ea. Printre materialele folosite se numără baloane și rigle, biluțe din hârtie și mici sfere de vată, un capăt de ață și bețe de chibrit, pahare, monede și magneți. Iar dacă le adaugi puțină curiozitate și întrebările potrivite, lecția se transformă în magie, care funcționează, garantat, și la distanță. 

De-a lungul timpului, metoda investigației a fost apreciată pentru felul în care reușește să stârnească interesul copiilor, să le stimuleze curiozitatea naturală și să îi determine să se implice în rezolvarea sarcinilor. Elevii își dau seama că descoperirea felului în care funcționează lumea poate deveni o călătorie palpitantă, nu un drum anost prin conţinuturile din programă, așa cum se întâmplă adesea în cazul predării orelor prin metode tradiționale. Aneta Mihalcsik a văzut că bucuria copiilor se păstrează și atunci când metoda investigației este folosită online.

La întrebarea: „Cum putem să scoatem o monedă dintr-un pahar cu apă fără să ne udăm?”, unii copii și-au dat seama că pot folosi un magnet pe interiorul recipientului, iar ceilalți le-au urmat sugestia. 

„Ne-am mai jucat cu un magnet alături de care au pus una sau mai multe monede, iar elevii au suflat, astfel încât să creăm o iluzie de sferă la moneda respectivă. La electrizare am electrizat biluțe de vată, ne-am ridicat părul, am ridicat foile din caiet sau biluțe din folie de aluminiu. Am găsit clase foarte active și acest lucru m-a bucurat. Copiii sunt  încântați de predarea la distanță”, explică Aneta Mihalcisk. 

Despre pești electrici și scoica-discotecă

Folosirea mijloacelor digitale în învățare nu este pentru elevii ei o noutate, la fel cum nu este nici predarea interdisciplinară. La școală, are la dispoziție televizoare conectate la internet, iar înaintea pandemiei și-a întrebat elevii, la o lecție despre tensiunea electromotoare, dacă există, în lumea vie, surse de tensiune ? Apoi le-a arătat filme despre pești precum țiparul sau torpila electrică. „A fost impresionant pentru ei, pentru că această parte nu este cuprinsă la biologie. Ei au fost obișnuiți cu acest lucru, că la ora de fizică putem privi lucrurile altfel. Încerc să îmi păstrez obiceiul și pe online și încerc tot timpul să le dau ceva picant, ceva interesant. La puterea electrică, tot la clasa a opta, a ieșit o frumusețe de aplicație, pornind de la mașinile electrice. Le-am dat câteva exemple de mașini electrice și, pur și simplu, am văzut toată clasa implicată, au căutat filmulețe. Toți au avut o opinie, a început o bătălie între Tesla și Faraday. Cred că așa îi cucerim”, povestește profesoara, care caută mereu în biologie exemple care să îi facă lecțiile de fizică mai interesante și să le arate cât de interconectate sunt lucrurile în lume. Le povestește, de pildă, cum submarinul și batiscaful au avut ca sursă de inspirație pește-balon. Și le arată videoclipuri cu scoica-discotecă atunci când le vorbește despre reflexia luminii. 

Un ajutor în predare îl reprezintă instrumentele digitale, pe care va continua să le folosească și atunci când își va întâlni elevii în carne și oase. „Un lucru am învățat clar: elevilor le place și lucrează altfel când ești de acord să lucrezi și cu elementele lor preferate. Dacă le spui: Haideți să căutăm în dicționar ce este galvanoplastia!, nu sunt foarte entuziasmați. În momentul în care am spus: Haideți să intrăm pe internet să vedem ce este galvanoplastia, toată lumea a butonat și a găsit exemple și toți au fost încântați că au identificat exemple în viața de zi cu zi”, explică Aneta Mihalcsik.

Profesoara spune că atât ea, cât și colegii săi din școlile în care predă vor folosi, după deschiderea școlilor, lecțiile pe care le-au încărcat în platformă pentru clasele care vin din urmă și vor să creeze materiale noi în perioada verii. „La finalul orelor online toată lumea este încântată și ne dăm seara că ne dă afară Zoom-ul și noi nu știm când a trecut timpul”, spune Aneta Mihalcsik.