Profesoara care predă fizica la distanță în perioada în care școlile sunt închise și își încurajează elevii să facă experimente în bucătărie

By aprilie 9, 2020Blog

După ce școlile s-a închis, Cristina Nicolăiță, profesoară de fizică la Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru”, din Caracal, s-a gândit cum își poate continua online cursurile cu elevii săi. Și-a făcut planuri și a căutat resurse digitale, iar din a doua săptămână a început să creeze clasele virtuale în care și-a invitat elevii. Profesoara, care este și formator în cadrul programului „Fizica Altfel”, derulat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, a reușit să facă cu elevii săi experimente la distanță și să îi încurajeze să deruleze mici investigații științifice.

„Mi-am făcut întâi platforma pe eTwinning, am încărcat materiale pentru copii, am lucrat cu câțiva colegi din  țară și chiar cu o colegă din Republica Moldova la gândirea platformei respective. Am primit ajutor din partea Institutului de Științe ale Educației, care gestionează plaforma eTwinning și care ne-a aprobat imediat proiectul”, povestește profesoara, care predă fizica la șapte clase de gimnaziu și informatica la o clasă a V-a, la care este și diriginte.

Videoconferințe pe Zoom

Parte integrantă a Erasmus+, Programul UE pentru Educație, Formare, Tineret și Sport, E-twinning oferă personalului didactic (profesori, directori, bibliotecari etc.) din ţările europene o platformă de comunicare, colaborare, demarare proiecte şi schimb de informaţii. Coordonată la nivel european de la Bruxelles, iar în România de la București, de către Institutul de Științe ale Educației, platforma permite încărcarea de resurse educaționale pentru elevi și oferă opțiunea de chat și cea de conferință online, aceasta din urmă însă doar pentru profesori. Pentru a reuși să își vadă elevii și să aibă cu ei o comunicare directă, Cristina Nicolăiță a organizat videoconferințe pe Zoom. A reușit să se întâlnească astfel o dată pe săptămâna cu copiii cărora le predă fizica, iar în timpul Săptămânii Altfel chiar zilnic cu elevii de clasa a cincea la care este dirigintă.

„Copiilor le-a plăcut cel mai mult să facă experimente cu materiale la îndemână”

„M-am întâlnit cu ei online și i-am îndrumat spre cum trebuie să interpreteze materialele pe care le-am pus acolo. Au primit și teme să-și facă experimente de acasă, să mai caute și altele, să discute. Nu am trecut mai departe cu materia, am lucrat pe ceea ce făcuserăm deja”, a explicat Cristina Nicolăiță.

Faptul că și-au putut vedea colegii și că au primit de făcut pentru acasă experimente i-a bucurat pe cei mici. „Au reacționat foarte bine, au fost fericiți să iasă din starea de izolare și să își întâlnească colegii. Cel mai mult le-a plăcut să facă experimente cu materiale la îndemână”, povestește ea. 

Cel mai de succes experiment făcut de copii a fost legat de dilatarea gazelor: pe gâtul unei sticle de plastic este așezat un balon, iar apoi sticla este introdusă într-un vas cu apă fierbinte. Încurajați de profesoară, copiii au făcut experimentul în bucătăriile lor și au fost fascinați să vadă cum balonul se umflă. Apoi au căutat ei înșiși explicația pentru care acest lucru se întâmplă. „Le-a plăcut foarte mult, s-au filmat, iar fiecare a explicat cum a procedat”, spune ea.

În unele cazuri, în experimente s-au implicat și părinții, care lucrează în această perioadă de acasă. Cu ajutorul tatălui său, o elevă de clasa a opta a realizat câteva experimente cu legarea în serie și în paralel a becului. 

Surse de inspirație pentru profesori

Cristina Nicolăiță a creat o platformă cu idei de lecții,  experimente, laboratoare virtuale, proiecte și canale de YouTube cu explicații ale fenomenelor naturii, care le pot fi de folos și altor profesori. Tot acolo, a încărcat și testele pe care le-a creat în Kahoot și pe care le-a folosit atât în timpul școlii, cât și la distanță. „Sunt teste pe care le-am făcut de-a lungul timpului, de vreo 3-4 ani lucrez pe Kahoot. Sunt foarte interesante, pentru că au o funcționalitate, pot fi date ca și provocări elevilor. Fiecare copil le poate lucra de acasă singur și, la final, Kahoot-ul dă un punctaj și face un podium”, spune ea. 

Sunt mulți profesori care țin legătura online cu elevii lor în această perioadă, fiecare după propriile metode. Resursele online sunt pentru a-i ajuta pe cei mici să învețe și când școlile sunt închise. 

Însă ele sunt utile și când procesul didactic se desfășoară în sala de clasă. „Chiar dacă ne vom întoarce la școală, eu voi continua proiectul și voi continua să folosesc instrumente digitale la clasă”, precizează Cristina Nicolăiță.