
Absolvent al Facultății de Matematică, Marius Gavrea este Sustainability Manager la ING Bank România și se folosește, atât la job, cât și în viața personală, de abilitățile pe care această materie i le-a dezvoltat pe parcursul școlii. „Te modelează de timpuriu matematica și hai să enumerăm câteva aspecte concrete. Cred că matematica m-a făcut să fiu foarte structurat. Atunci când avem o problemă – și aici nu vorbesc doar de problemele de matematică, vorbim de probleme la modul general – începi să îți structurezi ceea ce ai de rezolvat. Cu cât pui mai multă structură pe ceva ce construiești, pe ceva ce ai de rezolvat, cu atât mai mult reușești să fii mai concret și să ajungi la rezultat”, spune Marius Gavrea.
Abilitățile matematice te ajută să evaluezi lucid diverse situații, să rezolvi probleme complexe, să iei decizii raționale. „Matematica te ajută să ai o gândire în profunzime, analitică, să nu pierzi din vedere toate ipotezele pe care le ai și, foarte important, să-ți formulezi concluzii singur. Iar dacă este cumva să mergem pe o metodă a mersului invers, putem, pornind de la situații concrete pe care le avem în viață, să ne formulăm singuri problema. Aceasta ne ajută să ne ținem mintea tot timpul antrenată și să vedem, atunci când ne lovim de obstacole în viață, cum le putem trece și cum le putem rezolva”, subliniază Marius Gavrea.
Începând de anul trecut, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale derulează, cu sprijinul ING Bank România, proiectul Matematica Altfel, care să le trezească elevilor curiozitatea față de această materie și să îi ajute să o înțeleagă în profunzime. Marius Gavrea a vorbit despre motivul pentru care a decis ING Bank România să susțină proiectul dezvoltat de CEAE.
„Prosperitatea unei țări depinde de prosperitatea fiecărui individ, iar prosperitatea fiecărui individ ține și de modul în care își gestionează banii. Și aici vorbim de noțiuni precum bugetul, vorbim de noțiuni precum cheltuielile pe care le are, vorbim de economiile pe care le face și alte noțiuni necesare în gestionarea banilor. Pentru aceasta, noțiunile de matematică sunt fundamentale. (…) Educația financiară este unul dintre pilonii noștri strategici, în care ne implicăm foarte mult și pe care ne dorim foarte mult să îl dezvoltăm pentru societatea noastră și de care credem că este nevoie în societate. Iar matematica este una dintre componentele de bază pentru o educație financiară sănătoasă, prin conceptele pe care le dezvoltă matematica. Prin programul „Matematica Altfel”, înțelegem că partenerii noștri se duc spre un alt tip de învățare, în care se stârnește curiozitatea copiilor, în care se încearcă implicarea lor mult mai activă în procesul de învățare. Practic, ei încearcă să sedimenteze cunoștințele de matematică prin metode care să le stârnească curiozitatea într-un mod interactiv”.
Una dintre componentele principale ale programului Matematica Altfel este învățarea prin investigație. În timpul acesteia, profesorul pleacă de la o situație-problemă care le stârnește curiozitatea copiilor și îi provoacă să găsească o rezolvare. În timpul investigației copiii sunt motivați să găsească soluția, învață din greșeli, argumentează și comunică.
Pentru Marius Gavrea, investigația are un rol esențial în deprinderea abilităților matematice. „Încearcă să privești matematica ca pe o investigație, o cercetare, ce trebuie să faci tu ca să rezolvi problema respectivă; să nu ai neapărat în minte formule. Sau chiar dacă știi soluția, te ajută foarte mult să vezi cum ai ajuns la această soluție; acest cum este foarte important și asta ajută la dezvoltarea unei gândiri matematice”, subliniază el.
Experiența lui Marius Gavrea evidențiază impactul profund pe care studiul matematicii îl are nu doar în carieră, ci și în viața de zi cu zi. Prin proiectul „Matematica Altfel”, sprijinit de ING Bank România, se urmărește cultivarea curiozității și înțelegerii profunde a matematicii în rândul elevilor, prin metode interactive și investigație activă. Astfel, matematica devine un instrument esențial nu doar pentru performanță academică, ci și pentru formarea unei gândiri autonome, logice și critice, necesare în orice domeniu al vieții.
