„Lucrând în acest fel, lecția merge mai ușor, iar copiii nu mai sunt apatici”. Resursele didactice care îi ajută pe profesorii de fizică să facă ore atractive

By noiembrie 1, 2022Blog

Profesorii au nevoie nu doar de talent pedagogic, ci și de resurse moderne pentru a preda fizica într-un stil atractiv, care să corespundă felului de a învăța al copiilor de astăzi.

Iar resursele trebuie, firește, adaptate programei școlare și realităților de la clasele din România. Pornind de la această necesitate, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a realizat, cu susținerea financiară a Fundației Vodafone România, o bancă valoroasă de resurse educaționale online, care îi ajută să predea materia prin metoda investigației, la standardele secolului 21. Pe site-ul fizicaaltfel.ro, profesorii pot găsi peste 50 de experimente filmate și fișe dinamice de lucru, care pot fi folosite atât în clasă, cât și ca teme pentru acasă. În plus, fișele dinamice conțin simulări de experimente și aplicații digitale care le dau posibilitatea elevilor să deruleze experimente virtuale, asemănătoare cu cele reale, din laboratorul de fizică. Fișele de lucru, pentru care CEAE a beneficiat de sprijin și din partea Romanian-American Foundation și GTS Telecom, au fost accesate până acum de peste 13.000 de ori de către profesori.

Printre cei care le utilizează la clasă se află și Artemiza Răducan, care predă fizica la școala gimnazială din Satchinez, județul Timiș. Una dintre problemele pe care le rezolvă fișele este lipsa truselor experimentale, de care suferă cele mai multe școli din mediul rural. „La acest capitol stăm nu prost, ci foarte prost”, mărturisește profesoar. „Am obținut niște materiale pentru laborator în 2008. Dar acele truse, de electricitate și mecanică, aveau în ele 90% plastic. Rulându-le în atâția ani, s-au deteriorat, deși elevii nu au vrut să le strice”, povestește ea. Pentru unele dintre experimente, sunt suficiente un pahar și puțină apă, o minge de ping-pong sau o ruletă. Pentru altele, este nevoie de mai mult. „Când trebuie să vezi fenomenul în sine și că vezi de ce crește o forță și alta se micșorează, aceste fișe dinamice îmi sunt de mare ajutor, pentru că au, pe lângă parte teoretică și filmulețe și experimente. Sunt foarte bune simulările de experimente. Pentru că forțele sunt colorate diferit, se poate vedea care crește și care scade, de ce apar diferențe la un moment dat. Astăzi, făceam experimente la forța elastică, iar copiii puteau vedea: Constanta este aceeași pentru fiecare material sau diferă? De ce?”, arată Artemiza Răucan. Fișele dinamice de lucru o ajută să le explice mai bine copiilor legătura dintre conceptele studiate și viața reală. Mai mult a văzut că implicarea lor a crescut. 

„Cu noile generații, trebuie să găsim tot felul de instrumente pe care să le manevreze foarte ușor, dar să le manevreze pentru a învăța ceva”

„Lucrând în acest fel, lecția merge mai ușor, iar copiii nu mai sunt apatici. Și nu le e frică să răspundă. Chiar ei spun: doamna, vreau și eu să încerc să simulez un experiment. Apoi, dacă unul dintre ei prezintă, ceilalți spun dacă sunt sau nu de acord și ce au observat ei înșiși. Astfel copiii sunt mai relaxați”, explică Artemiza Răducan. Totodată, ea apreciază calitatea resurselor online. „Sunt foarte bine structurate, ceea ce este de mare ajutor. Cu noile generații, trebuie să găsim tot felul de instrumente cu care ei să se simtă în largul lor, pe care să le manevreze foarte ușor, dar să le manevreze pentru a învăța ceva”, conchide profesoara.

Lucia Boldea, profesoară de fizică în județul Timiș, a făcut simulări de experimente la toate clasele de gimnaziu. „Mi s-au părut foarte interesante, la la fel ca experimentele filmate, făcute cu mare profesionalism. Fișele de lucru sunt pe înțelesul tuturor copiilor și sunt foarte utile, având în vedere că nu avem ceea ce ne trebuie pe bancul de lucru, nu avem suficiente materialele ca ei să lucreze în paralel. Sunt binevenite, am discutat despre ele și cu colegii mei și le-am recomandat să le folosească cu încredere”, spune Lucia Boldea.

„Majoritatea elevilor vor astfel de fișe interactive care să îi provoace să gândească”

Elevii Iulianei Marin, de la Liceul Tehnologic nr. 1 din Fundulea, se temeau la începutul clasei a VI-a de fizică, despre care credeau că este o materie dificilă. A lucrat cu ei fișele de la unitatea de învățare mărimi fizice, iar percepția li s-a schimbat.  „Fișa era proiectată pe ecran și am măsurat, am făcut diferența dintre a măsura și a determina – am determinat volum, arie, am măsurat lungimi,. S-au descurcat foarte bine, le-a prins foarte bine să poată urmări modul de lucru și să găsească în ele tot ce au nevoie”, crede profesoara.

Marina Ciocoi, care predă fizica în Călărași, spune că a folosit fișele dinamice inclusiv la inspecția de grad. „Eu am urmat cursul Fizica Altfel și mi s-a părut foarte interesant. Am folosit fișele chiar și când am făcut prezentarea pentru gradul I la inspecție, Acestea au fost mult mai dorite de elevi, majoritatea vor astfel de fișe interactive care să îi provoace să gândească, să se pună în diferite situații, să își exprime păreri”, explică profesoara. 

Materialele didactice de pe site-ul „Fizica Altfel” sunt gratuite și le stau la dispoziție profesorilor, dar și părinților pe termen nelimitat,