Laurențiu Badea: Dacă vreau ca elevii mei să dobândească gândire critică, creativitate, disponibilitate pentru investigație, trebuie mai întâi să îi inspir ca dascăl

By aprilie 12, 2022Blog

De-a lungul carierei lor, profesorii participă la nenumărate cursuri de formare profesională, însă multe dintre acestea nu au niciun fel de finalitate în afara unei diplome de atașat la dosar.

Este și motivul pentru care nu puțini dascăli au început să considere o astfel de activitate drept un fel de formalitate plictisitoare prin care trebuie să treacă din timp în timp. Nu așa stau însă lucrurile cu cursul de formare „Fizica Altfel”, care le oferă profesorilor instrumente și resurse educaționale pe care le pot aplica cu ușurință la clasă. Dar, mai mult decât atât, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a conceput în completarea cursului, cu sprijinul Romanian-American Foundation și GTS Telecom, un mecanism de sprijin, care să faciliteze dialogul profesional și schimbul de experiență între cadrele didactice.

Profesorul de fizică Laurențiu Badea a fost coordonator județean al mecanismului de sprijin din județul Vâlcea, un adevărat model de bune practici și o sursă de inspirație la nivel național. 

„Așa cum eu vreau ca elevii mei să dobândească gândire critică, creativitate, disponibilitate pentru investigație, așa trebuie să fiu eu, în primul rând, ca dascăl, ca formator, ca responsabil sau coordonator, pentru a-mi inspira elevii, colegii”, a spus Laurențiu Badea într-un dialog cu profesorii de fizică din Vaslui, unde mecanismul de sprijin este la început. 

Profesorul a vorbit despre cum a început implicarea sa în proiectul „Fizica Altfel”. „Și eu, ca foarte mulți dintre noi am făcut formări, paraformări. În urmă cu câțiva ani, încă eram exasperați că se făceau cursurile, se lua certificatul și atât, nu exista o finalitate. Pentru mine a fost șansă enormă să fiu contact cu acest proiect, în sfârșit îmi găseam o comunitate, nu mai eram singur”, spune Laurențiu Badea.

Când a început să predea altfel, folosind la fizică metoda investigației, elevii au fost încântați, iar implicarea lor la ore a crescut. Asta l-a motivat să facă lecții din ce în ce mai atractive. „Dacă i-ai cucerit pe elevi, vin ei și te trag de mânecă, vin ei și îți dau exemple din viața lor cotidiană sau îți povestesc ce au aflat de pe net. Odată ce ei sunt câștigați, trebuie să faci față”, povestește Laurențiu Badea. 

 

Când a aflat de inițierea mecanismului de sprijin, Laurențiu Badea și-a dat seama de valoarea demersului. Dar a simțit, în primele momente, o reticență din partea colegilor. „M-am confruntat cu o reticență inițială –  că pierdem timpul, că și așa nu avem comisiile metodice la nivel de școală, ce mai e și cu asta? Nu au fost foarte multe voci, dar destule. A fost necesară o primă întâlnire. Ca de obicei prima întâlnire e cea mai grea, pentru ca, reintrând în spiritul cursului „Fizica Altfel”, oamenii să înceapă să devină mai interesați, mai sinceri în a-și împărtăși nereușitele, dar și reușitele”, spune Laurențiu Badea. 

La prima întâlnire, coordonatorul județean le-a propus profesorilor să își seteze câteva obiectiv ușor de atins, cum ar fi să abordeze într-un fel anume o temă din programă. Iar la următoare au discutat în mod deschis ce a mers bine, dar și ce nu a mers. Încet, încet, după alte câteva asemenea întâlniri barierele au început să dispară. „Am început să devenim o comunitate profesională în adevăratul sens al cuvântului. Nu mai există la colegele sau colegii mei o reticență sau o problemă, o rușine și cerem sfatul. Nu a existat situație la care împreună să nu găsim o soluție”, spune profesorul.

Un rol extrem de important îl joacă coordonatorul județean. „Eu, în calitate de coordonator de Comisie, trebuie să inspir. Nu neapărat să spun, că de spus poate să spună oricine, dar să conving, să transmit încredere. Foarte mult depinde de colegii de comisie să fie persuasivi, dar să fie ceva adevărat, pornit din fibra lor”, crede el.

Cea mai evidentă dovadă că mecanismul de sprijin funcționează îl reprezintă faptul că profesorii țin cont de sfaturile colegilor și le pun în practică în timpul predării. „La un moment dat au început să povestească despre ideile reușite venite de la alți colegi și să le recunoască meritele.

Deși mecanismul de sprijin s-a încheiat în județul Vâlcea, profesorii de fizică din județ continuă să colaboreze și să își împărtășească experiențele.