Gabriela Deliu: Ce încerc să transmit în fiecare oră e faptul faptul că fizica este ceva ”tangibil”, ce poate fi înțeles de fiecare copil

By martie 21, 2022Blog

Profesorii buni pot să le transmită elevilor lor pasiunea față de o materie pentru că au găsit-o mai întâi în ei înșiși. Am vrut să aflăm de la dascălii cu talent pedagogic cu care am colaborat de-a lungul timpului în programele noastre, cum a început pasiunea lor pentru știință. Și cum s-au hotărât să o transmită mai departe.

Gabriela Deliu predă de o viață fizica în Brașov și este unul dintre primii profesori din România care au folosit la clasă metoda investigației, ajunsă astăzi parte a programei școlare pentru gimnaziu.

I-a plăcut dintotdeauna să învețe și își amintește că a fost o elevă studioasă, pasionată de mai multe materii în același timp. „Îmi plăcea să aflu lucruri, să citesc despre orice, literatură, istorie, fizică, chimie, orice. Momentele mele de a-ha erau legate de faptul că frânturile acestea de cunoaștere, din diferite domenii, ajungeau la un moment dat să se îmbine ca un puzzle. Începeam să înțeleg cum sunt legate diferite aspecte ale realității, iar asta îmi crea momente de intensă bucurie. As putea spune, că adolescența mea a stat sub semnul bucuriei cunoașterii, a bucuriei momentelor în care mi se revela înțelegerea unor lucruri”, povestește Gabriela Deliu.

De-a lungul timpului, a avut noroc de profesori buni care i-au stimulat curiozitatea și i-au dar încredere în forțele proprii. Este exact ceea ce face la rândul său astăzi, când este în fața elevilor. 

„Drumul acesta, al cunoașterii, nu l-am parcurs singură. Au fost cu mine toți profesorii mei. În relațiile profesor-elev, ca în orice interacțiune, nimic nu este fără efecte și sub acest aspect, fiecare profesor m-a modelat într-o oarecare măsură. Dar, în mod profund și decisiv mi-au marcat existența câțiva dintre ei, mă gândesc aici la profesoara de limba română, d-na Rodica Chira, la profesoara de matematică d-na Justina Manole, la diriginta și profesoara de fizică, mentorul meu, d-na Elisabeta Vasu. Îmi plăceau în mod deosebit discuțiile inițiate la ora de limba română, îmi amintesc de blândețea și răbdarea cu care ne îndruma profesoara de matematică și iubeam pasiunea d-nei diriginte în încercarea ei de a ne face să înțelegem fenomenele fizice. Nu făceam foarte multe experimente, vorbim despre anii ‘82-’86, dar atunci când aborda o discuție despre un fenomen fizic avea o claritate, o coerență în explicații și o capacitate de adaptare la nivelul nostru de înțelegere, fascinantă! Când o ascultam nimic nu mi se părea greu, sau de neînțeles! 

Parcă la fiecare oră îmi punea în față o oglindă și îmi spunea POȚI! În același timp, la fiecare oră, parcă îmi deschidea o fereastră și îmi spunea: asta e lumea, uite ce minunat sunt alcătuite și legate lucrurile! EXPLOREAZĂ! Cred că acesta e darul pe care mi l-a făcut! Este ceea ce am luat cu mine, ca profesor de fizică, este ceea ce încerc să transmit în fiecare oră, de când am intrat prima oară în clasă ca profesor, faptul că fizica este ceva ”tangibil”, ceva ce se adresează oricărui copil, ceva ce poate înțelege orice copil!”, explică profesoara.

Cea mai importantă preocupare a sa este să îi ajute pe copii să învețe cu bucurie. „Ce mă preocupă azi? Un aspect de care, cred, că sunt preocupați foarte mulți profesori. În fiecare zi încerc să mai adaug ceva răspunsului la întrebarea: cum trebuie să procedez pentru a facilita copiilor înțelegerea fenomenelor fizice și pentru a le stimula bucuria cunoașterii.  Cred că în absența celor două elemente, înțelegerea și bucuria pe care ti-o oferă cunoașterea, învățarea poate fi o sarcină greu de dus, mai ales  în contextul contemporan”, spune Gabriela Deliu.