De ce sunt importante fișele dinamice de lucru în predarea fizicii

By octombrie 21, 2022Blog

„Bine, bine, dar cum?” Când am început să vorbim despre reformarea felului în care se predau științele în România, am fost conștienți din capul locului de nevoia profesorilor de resurse metodologice care să îi ajute pas cu pas în predarea lecției prin metoda investigației.

Am creat la acea vreme un ghid metodologic detaliat pentru toate unitățile de învățare din programa școlară la fizică. Odată cu pandemia, au devenit necesare și resursele care să le permită permită profesorilor să predea la distanță prin investigație. Aceasta nevoie a fost însă legată de o alta, actuală și după ce școlile s-au deschis – accesul constant la instrumentele online  pentru a-i ajuta pe elevii nativi digital să învețe fizica. Mai putem face noi față în predare cu creta și markerul când copiii ating cu un deget ecranul telefonului și au acces imediat la lucruri frumoase, care îi încântă?”, se întreba profesoara Pavelina Tăune din Vaslui.

Astfel am pornit, în parteneriat cu Fundația Vodafone România, cu sprijinul Romanian-American Foundation și GTS Telecom,  proiectul „Investigăm și înțelegem fizica”. Pe lângă realizarea a zeci de experimente filmate, proiectul a presupus elaborarea de fișe dinamice de lucru, care pot fi folosite atât în predarea la clasă, cât și în cea la distanță. Mai mult decât atât, profesorii le pot da ca teme elevilor anumite secțiuni din fișe. Profesori cu experiență au creat în ultimul an 90 de fișe dinamice de lucru, care acoperă marea majoritate a unităților de învățare din programa de fizică pentru gimnaziu. Dintre acestea, 75 sunt deja disponibile pe site-ul fizicaaltfel.ro și sunt folosite de profesorii din toată țara. 

De ce sunt atât de utile fișele dinamice? Elevul găsește în fișa dinamică tot ce are nevoie pentru setul de sarcini de lucru: extrase de teorie, formule, imagini sugestive, acces direct la film tematic, acces la aplicații interactive pe care el să lucreze, cu instrucțiuni aferente, acces la laborator interactiv”, explică profesorul Laurențiu Badea din Râmnicu Vâlcea, unul dintre realizatorii instrumentelor digitale și printre cei care au contribuit la găsirea acestei soluții. Fișele conțin o serie de secțiuni editabile, unde copiii pot scrie răspunsurile sau unde pot propune propriul lor demers investigativ, în baza unor întrebări. Dar le permit profesorilor să și blocheze anumite câmpuri de lucru. O secțiune foarte utilă a fișelor este reprezentată de simulările de experimente. Aceste sunt aplicații digitale care le dau posibilitatea elevilor să deruleze experimente virtuale, asemănătoare cu cele reale, din laboratorul de fizică. Mai mult decât atât, cu ajutorul simulărilor elevii pot modifica valorile diferiților parametri implicați în derularea fenomenului studiat sau pot observa și analiza modul de desfășurare a fenomenelor. 

„Când facem experimente virtuale și folosim fișe dinamice de lucru lucrează toți elevii”

Profesorii au văzut rapid beneficiile utilizării acestor noi instrumente la clasă. „Când facem experimente virtuale și folosim fișe dinamice de lucru lucrează toți elevii. Sunt foarte încântați când le spun că pot să-și ia telefoanele și să lucreze pe ele. Am făcut la clasa a opta o lecție despre circuite și mi-am dat seama că am reușit să îi fac să lucreze pe toți, chiar și pe cei care nu scriu aproape niciodată în caiete. Le-am cerut să îmi trimită ce au lucrat, iar un elev care nu e activ, de obicei, la ore mi-a trimis și el și a exclamat: În sfârșit, am reușit și eu să termin ceva la fizică!”, povestește Pavelina Tăune. 

Fișele îi permit să facă și experimente care ar fi dificil pus în practică în clasă. La lecția despre scripeți, de exemplu, elevilor le este greu să facă măsurători clare, chiar dacă profesoara aduce la oră scripeți. Situația se schimbă când sunt utilizate fișele dinamice și toți elevii pot face măsurători. Fișele dinamice le permit copiilor să lucreze individualizat, să folosească valori diferite și să vadă cum se schimbă rezultatul în funcție de acestea, să revadă experimentele. Mai mult, profesorii pot să observe cât și cum a lucrat fiecare. „Pot să-mi dau, seama, de pildă, dacă au urmărit sau nu un experiment până la sfârșit, pentru că au de completat și niște tabele în urma lui și, dacă datele sunt greșite, îmi dau seama că este din cauză că nu au urmărit tot”, explică Pavelina Tăune.

Colega sa, Elena Andone, a folosit la rândul său fișele la clasă. „Pe mine mă ajută foarte mult aceste fișe. Știu că la acea lecție participă toți elevii. Când le spun: Scoateți telefoanele, azi utilizăm telefoanele în cadrul orei de fizică, deja le-am captat atenția tuturor. La clasele la care nivelul copiilor nu e așa ridicat merge un pic mai greu, dar funcționează bine și acolo. Elevii își dezvoltă abilități de colaborare, cu ajutorul fișelor dinamice, pentru că îi punem să lucreze în perechi, să lucreze pe grupe. Tot ele ne ajută să predăm prin investigație, o metodă care îi face pe copii să cerceteze, le dezvoltă gândirea critică, îi determină să își pună întrebări asupra unui fenomen observat, să formuleze ipoteze, care se pot confirma sau infirma”, explică profesoara.

Profesoara Corina Stanciu folosește fișele dinamice de lucru în predare și a văzut că acestea sunt eficiente și în cazul copiilor care au, de obicei, dificultăți în învățarea fizicii. „Ne-a fost de mare ajutor. Copiii sunt mult mai interesați de aplicațiile interactive și de filmulețe și cred că au înțeles altfel noțiunile. Cu ajutorul lor, unii copii au făcut și acasă experimentele din clasă. Am observat cu bucurie că doi copii care au dificultăți în a învăța, dintre care unul cu sindrom Down, au reacționat foarte bine la aceste fișe și au reușit să înțeleagă. Copiii sunt în general încântați de faptul că le folosim, că lucrează împreună. Într-adevăr, se creează un pic zumzet când lucrează ei pe grupe, dar faptul că înțeleg este cel mai important”, crede Corina Stanciu.

Până acum, fișele dinamice de lucru de pe site-ul fizicaaltfel.ro au fost accesate de peste 13.000 de ori.