„Dacă predai cu lehamite, lehamite obții. Dacă predai cu entuziasm, obții entuziasm”

By August 29, 2018Blog

De foarte multe ori educația românească oscilează între două extreme: pe de-o parte avem de-a face adesea cu dezinteresul față elevi, pe de alta avem de-a face standarde nerealiste, ce pot fi atinse de foarte puțini. Cu privirile prea plecate, ori țintind performanțe prea înalte eșuăm în a-i întâlni pe copii exact acolo unde au mai multă nevoie de noi, în acel punct de unde ei să poată începe să crească și să își dezvolte abilitățile pe termen lung. Este o situație care are legătură atât cu școala, cât și cu familia.

„Eu am avut surpriza ca atunci când am intrat pentru prima oară în clasă, copiii să mă întrebe: ce culegere cumpărăm?”

Laura Onose, profesor și inspector de fizică în cadrul Inspectoratului Școlar din Galați, a văzut de multe ori presiunea pe care chiar părinții o pun asupra copiilor. „Sunt părinți care vor ca ai lor copii să fie olimpici la cât mai multe discipline, matematică, informatică, eventual și la română sau alte discipline. Părinți care își împing copiii de la spate și îi forțează cumva să facă performanță. Un copil nu poate face performanță la patru materii. Eu am avut surpriza ca atunci când am intrat pentru prima oară în clasă copiii să mă întrebe: Ce culegere cumpărăm? Și lucrul ăsta nu venea de la copii”, spune Laura Onose. În școlile românești, accentul cade de foarte multe ori exclusiv pe partea teoretică, iar predarea fizicii presupune adesea foarte multe cunoștințele matematice.  „Atunci partea practică este lăsată cumva deoparte, la olimpiada județeană nu există subiect de partea experimentală. Sunt unii profesori care lucrează la clasa a șaptea și fac probleme de clasa a noua, Și atunci, pentru unii dintre colegii noștri este destul de greu să accepte că ne-am putea juca puțin, ne-am putea relaxa un pic, am putea vedea lucrurile și altfel”, crede ea. Împreună cu Aurora Sava, profesor de fizică și metodist la Casa Corpului Didactic din Galați, Laura Onose a susținut recent un curs de formare care să le arate profesorilor din județ cum le pot trezi copiilor interesul față de științe prin metode moderne devenite standard în predarea fizicii și chimiei la nivel european. Cursul, realizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale cu sprijinul financiar al KFC România, le oferă profesorilor instrumentele necesare pentru a aplica eficient învățarea prin investigație. O metodă  care le stârnește copiilor fascinația față de științe și care reușește să îi implice în mod activ pe toți elevii dintr-o clasă.

„Colegii au fost foarte încântați și au spus: merge extraordinar de bine sunt lucruri care prind la copii – reacționează extrem de bine la această metodă, copiii sunt cel mai bun aliat al nostru. Mie îmi place foarte mult să lucrez cu copiii. Faptul că laboratorul nu este la dispoziția mea nu mă împiedică să fac ore de laborator. Dacă le-am spus copiilor mergem la anexă să luăm materiale, e fericirea de pe pământ. Neavând ceea ce ne trebuie, mai improvizăm și e nevoie de un pic de disponibilitate, dar ies lucruri foarte frumoase”, spune formatoarea.

La ultima întâlnire pe care a avut-o cu participanții la curs o doamnă profesoară mai în vârstă i-a spus cât de mult se bucură că participat la acest curs de formare. „Era un curs la care și-a dorit foarte mult să participe, a învățat foarte multe și era foarte dornică să aplice ce a învățat”, povestește Laura Onose.

 

„Un mare avantaj al cursului este că are acel ghid de planificare a unităților de învățare”

Aurora Sava spune că metoda investigației îi implică pe copii în propria învățare și că, în aplicarea ei, există niște reguli de aur: nimeni nu este judecat pentru ceea ce spune, orice idee este încurajată, copiilor trebuie să li se lase timp pentru a răspunde și a găsi o soluție la o anumită problemă. A convenit cu laboranta sa, ca atunci când copiii greșesc în timpul experimentelor să nu fie niciodată „puși la zid”. „Este o vorbă românească, „omul din greșeli învață” și pe aceasta ar trebui să o aplicăm mai mult”, spune ea. Una dintre provocările acestui mod de predare este faptul că necesită mai mult timp să îi lași pe copii să experimenteze și să descopere pe cont propriu față de cât durează o lecție „clasică”, în care profesorul dictează, iar elevii scriu. Acest aspect este luat însă în calcul în timpul cursurilor de formare, dar și al sistemului de sprijin pentru profesori. „Un mare avantaj al cursului este că are acel ghid de planificare a unităților de învățare, cu toate modelele, îi ajută foarte mult. Cel mai important lucru pe care am încercat să îl transmit în timpul cursului este că  nu mai poți să-i ții aliniați pe copii, ochi-ceafă. Trebuie să îmi schimb metoda, ca profesor, trebuie să îi implic în propria învățare pentru că altfel nu o să îi mai aduc de partea mea niciodată, cel puțin nu pentru învățarea fizicii”, explică Aurora Sava.

 

„Întrebările profunde pot veni și atunci când ai 30-40 de ani, cu condiția ca atunci când ai fost mic să fi fost încurajat să gândești cu propria minte”

A avut recent să ocazia de a vedea rezultatele a două abordări diferite și a putut face o comparație. A asistat la orele a două profesoare, de la două clase paralele, care au avut de predat aceeași lecție. Una dintre clase era considerată „mai bună”, iar cealaltă „mai slabă”. „Culmea este că la clasa la care elevii erau cotați ca fiind mai slabi a ieșit o lecție extraordinar de bună, pentru că profesoara a reușit să realizeze conexiunea emoțională cu clasa și a aplicat metodele inductive cu mare lejeritate. La cealaltă clasă, profesoara, care avea un stil academic, nu a reușit să realizeze conexiunea cu clasa și rezultatele nu au fost atât de îmbucurătoare”, a observat formatoarea.

În urmă cu mult timp, a învățat o lecție importantă. „Dacă predai cu lehamite, lehamite obții. Dacă te duci cu entuziasm și realizezi conexiunea cu clasa și propui niște metode care să încurajeze și valorizeze elevul, obții entuziasm. Întrebările profunde pot veni și atunci când ai 30-40 de ani, cu condiția ca atunci când ai fost mic să fi fost încurajat să gândești cu propria minte”, atrage atenția Aurora Sava.

Profesoara de fizică Emanuela-Maria Pangrati, unul dintre primii formatori pe gândire critică, a participat la cursul realizat de CEAE cu sprijinul KFC la Galați. Spune că mulți dintre elevii săi se confruntă cu provocări legate de situația din familie. „Cred că următoarea ședință cu părinții o să o fac la Madrid”, spune ea făcând aluzie la faptul că mulți elevi au părinții plecați la muncă în străinătate. Această situație își pune amprenta asupra lor și le afectează performanțele școlare. Însă lecțiile „altfel” de fizică reușesc să le trezească interesul. „Am învățat la curs lucruri noi, lucruri interesante pe care le pot aplica la clasă. La noi disciplinele STEM sunt considerate a fi undeva la margine. Experimentele îi atrag foarte mult pe copii și le place foarte mult să se implice”, explică profesoara Emanuela-Maria Pangrati.