„Cum să îl fac pe elev să aplice ceea ce învață la școală?” Cursul care îi ajută pe profesorii de fizică să răspundă la această întrebare

By august 20, 2024Blog

Profesorul Cristian – Silviu Petcu, de la Colegiul Național Pedagogic „Dumitru Panaitescu Perpessicius” din Brăila, merge deseori dincolo de filele cărții pentru a-și ajuta elevii să-și explice singuri fenomenele naturii. „Eu nu am fost niciodată genul de profesor care să le spună elevilor: învățați de la pagina X și nu care cumva să nu știți cuvânt cu cuvânt că e vai de voi. Dimpotrivă, caut mereu lucruri care să îi atragă. De exemplu, dacă la clasa a VI-a sau a VII-a studiem măsurarea masei sau noțiuni elementare dinamică pentru gaze și lichide, îi pun să construiască un avion de hârtie, să îl lanseze și să vedem care dintre avioane ajungem mai departe și de ce. Sau ieșim, pe grupe, în curtea liceului și înălțăm baloane cu aer cald, să vedem care dintre ele ajunge mai mai sus, supraveghindu-i, bineînțeles să nu se ardă la mânuțe, că asta ar fi grav”, povestește profesorul.

Încearcă să țină mereu pasul cu nevoile elevilor săi și caută resurse pentru a folosi la clasă strategii pedagogice eficiente, precum învățarea prin investigație. Tocmai de aceea a participat recent la cursul  „Învățarea centrată pe competențe – de la proiectare la evaluare”, organizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale cu sprijinul financiar al companiei Tenneco Shared Services Center. Susținut de formatorii  Maria Corcoveanu, profesor de fizică la Colegiul Național ”Radu Greceanu”, Slatina, și Laurențiu Marin-Badea, profesor de fizică la Liceul ”Antim Ivireanul”, Râmnicu Vâlcea, cursul a fost destinat precădere profesorilor din județul Brăila, însă a putut fi urmat și de cadre didactice din alte zone ale țării. Anul acesta CEAE a organizat, tot cu sprijinul Tenneco Shared Services Center, și un curs cu aceeași tematică pentru profesorii din Bacău și Vrancea, formatori fiind Laurențiu Badea și Daniela Nane, profesor de fizică la Școala Gimnazială ”Constantin Parfene”, Vaslui.

În opinia profesorului Petcu, unul dintre atuurile cursului a fost reprezentat de felul în care pot fi folosite tool-urile online în predarea științelor exacte. „Tehnologia este foarte utilă și am fost foarte încântat de lucrurile pe care ni le-a arătat profesorul Laurențiu Badea. „La liceu avem un laborator destul de bine utilat, cu videoproiector, cu tablă interactivă pe care o avem deja de 15 ani. Folosim un soft foarte intuitiv, care ajută la explicarea formulelor, a fenomenelor. De exemplu, dacă desenezi un arc, un resort, poți să îl întinzi, ca și când de el ar fi atârnată o masă oarecare sau să-l comprimi, ca și cum o forță ar apăsa asupra lui. În cazul formulelor,  pot să le arăt elevilor cum evoluează lucrurile, ce se întâmplă când o mărime fizică se micșorează sau crește, care este efectul acelei aceste variații”, spune Cristian – Silviu Petcu.

Unul dintre cele mai importante misiuni ale unui profesor care predă științele exacte este să își încurajeze elevii să pună întrebări. „Copiii sunt doritori să știe, au întrebări despre natură în general și,  la fiecare sfârșit de semestru, îmi rezerv o oră sau două în care ei îmi pun întrebări și eu răspund. Cele mai des ridicate sunt chestiunile pe care le văd pe TikTok, iar eu le răspund, le dau exemple din viața lor, din felul în care se joacă”, spune profesorul.

Cum să dezvolți competențele la fizică 

Adriana Iacob predă la Colegiul Național ”Emil Racoviță”, din Cluj – Napoca, și crede că unul dintre aspectele – cheie ale cursului de formare constă în faptul că se concentrează pe formarea de competențe. „A fost foarte folositor, prin prisma faptului că s-a concentrat pe competențe, nu pe a trece în revistă un set de lecții dintr-o tematică binecunoscută. A oferit o privire cumva din afara unui cadru  foarte centrat pe conținut și mai mult centrat pe ceea ce este capabil elevul să facă. Mi-a plăcut această schimbare de perspectivă, iar în ceea ce privește livrarea cursului, mi-a plăcut plăcut modul în care a fost instrumentată activitatea interactivă practică cu grupele”, explică Adriana Iacob. Învățarea centrată pe competențe și învățarea prin investigație sunt și mai dificil de pus în practică la liceu, unde nu a fost elaborată încă o nouă programă care să vină în continuarea celei de la gimnaziu. „Cursul acesta ne-a oferit șansa să dezvoltăm noi lecții în această manieră, adică să facem un exercițiu de  crearea unor lecții bazate pe investigație. Investigația este foarte utilă la liceu, pentru că la liceu valorificăm mult mai bine competențele dobândite de elevi în tot felul de contexte de viață. Astfel, ei se simt mândri să vadă felul în care lucrurile pe care le știu sunt valorificate la școală”, este de părere Adriana Iacob.

La cursul organizat de CEAE, a luat parte și Narciza – Paraschiva Topor, inspector școlar de fizică în județul Constanța și profesor de fizică la Liceul Teoretic „Decebal” din Constanța. „Ce mi s-a părut util pentru pentru profesori este faptul că, în cadrul cursului,  s-a ținut cont de nouă programă pentru gimnaziu, cea în care sunt exprimate competențele în funcție de profilul absolventului. Și atunci toate activitățile care s-au făcut s-au canalizat pe cum dezvoltăm aceste competențe la fizică. Miza este cum să îl faci pe elev să facă”, a explicat inspectoarea. În anii în care a observat la clasă profesori, a văzut că mulți dintre cei care predau fizica au o doză de entuziasm care provine din curiozitatea față de natură hrănită de-a lungul timpului. Pentru a putea să le-o trezească și copiilor în timpul limitat pe care îl au la clasă, au nevoie atât de metode pedagogice, cât și de o logistică mai bună, chiar și atunci când lucrează cu materiale la îndemână. Din păcate însă, foarte multe școli nu mai au laboratoare școlare, care au fost transformate în săli de clasă. „În momentul în care ai nevoie de mai multe materiale, ai nevoie și de o sală specială. Nu vreau să zic neapărat laborator de fizică, dar ai nevoie când să ții materialele într-un loc, nu poți tot timpul să le cari prin școală dintr-o sală într-alta și să le așezi în 10 minute de pauză. Cred că o importanță deosebită în aplicarea investigației la clasă este  menținerea acelor  săli speciale pentru științe. Dar să nu fie și săli de clasă  din care trebuie tot timpul să scoți copiii. Cred că, dacă elevii ar veni într-o sală gata pregătită de așa ceva, ar fi setați de dinainte”, este de părere profesoara. 

Cum poți ajuta copiii să învețe fizica? „Eu încerc să îi atrag făcându-i mai întâi curioși. Apoi încercăm să descoperim ceva împreună, fără a neglija să le povestesc și cât de importantă e matematica în găsirea unor răspunsuri. Pentru că un lucru deosebit pe care îl facem noi, oamenii, este că reușim să punem fenomenele naturii în ecuații”, explică Narciza – Paraschiva Topor.