„Așa ar trebui predată chimia în România!” Așa ESTE PREDATĂ chimia în unele școli din România

By February 14, 2019Blog

Experiment de chimie la Romanii au talent

Săptămâna trecută, un tânăr de 19 ani, student la Chimie, a făcut spectacol la „Românii au talent”, aducând pe scenă o serie de reacții chimice. Dacă cineva ar fi citit formulele care vorbeau despre felul în care se comportă elementele atunci când se întâlnesc, probabil ar fi făcut-o fără să îi tresară nici un mușchi pe față. Însă vederea reacțiilor a ridicat sala în picioare și a făcut nenumărați telespectatori să exclame „Wow!” în fața televizoarelor. „Așa ar trebui predată chimia în școlile din România”, au spus în câteva rânduri jurații, vorbind despre prestația tânărului student.

„Am avut în gimnaziu un profesor de chimie care ne fermeca la fel”

Jurnalistul Vlad Petreanu a comentat la rândul său numărul pe Facebook, amintindu-și de anii în care era elev și avea un profesor care îi fermeca cu amestecuri chimice. „La Românii au talent a venit un puști care face spectacol cu amestecuri chimice. Am avut în gimnaziu un profesor de chimie care ne fermeca la fel. Eram înnebunit după materia aia, învățam pe rupte. Cred că mai am și acum, pe undeva, un extemporal de “10 (zece) cu felicitări!” de la el. Foarte mândru eram. Mă tenta să mă fac chimist. Dar proful ăsta a emigrat, la un moment dat (a plecat din raiul nostru comunist taman la antipozi, în iadul capitalist din Australia). În locul lui a venit o profă d-aia model dictare-până-la-epuizare. Experimente nu mai făceam. Era prea mult de scris în caiete ca să mai rămână timp și pentru experimente. De la 10 cu felicitări am ajuns la corijență. Nici azi nu sunt prea convins că a fost vina mea, deși asta-mi tot spunea”, a scris Vlad Petreanu.

Desigur, școala nu este un show de televiziune și nimeni nu se așteaptă de la profesori să fie entertainerii elevilor lor. Însă este de datoria profesorilor să îi ajute pe copii să înțeleagă cu adevărat adevărurile lumii în care trăiesc. Iar asta înseamnă să îi facă ajute să perceapă fenomenele exprimate prin formule în complexitatea lor. Procesul de învățare nu este un demers care provoacă, frustrează, epuizează – saltul de la necunoaștere la cunoaștere presupune întotdeauna un efort. Pentru a putea susține acest efort este nevoie de motivație: de un DE CE atât de puternic încât să pună în funcțiune un proces temeinic de gândire și să genereze perseverență în căutarea răspunsului, în ciuda eșecurilor de pe parcurs. Poate o formulă aruncată în fața copiilor, fără niciun fel de referire la realitatea pe care o exprimă, să servească drept scânteie care să inițieze un astfel de demers? Realitatea din școlile românești ne demonstrează că nu.

Chimia altfel: metode care îi fac pe copii să se simtă precum Sherlock Holmes

Din acest motiv, CEAE a început o reformă a predării științelor în școlile românești. Parte din ea este programul Chimia altfel care promovează metodele inductive în predarea acestei materii, considerată pe nedrept plictisitoare. În loc să turuie formule și citească lecția din manual, sute de profesori de chimie au învățat, în cadrul acestui program, cum să le stârnească copiilor curiozitatea la începutul orei, prezentându-le un anumit fenomen și ghidându-i apoi astfel încât să găsească singuri explicația pentru el. Unii dintre ei au început să folosească în mod susținut metodele inductive la clasă, cu rezultate spectaculoase pentru copiii care au început să iubească această materie. „La ora de chimie, fiecare dintre noi este propriul său profesor. Investigăm, descoperim și ne explicăm singuri, utilizând multe metode captivante, inovative, ce te fac să te simți ca un mic Sherlock Holmes ce încearcă să descopere cheia misterului”, spune Mario Pican, elevul profesoarei Rodica Răcășanu de la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din Moreni. „Primul lucru pe care elevul îl învață la ora de chimie este acela că greșeala poate fi o sursă de învățare. Când elevilor nu le mai este teamă de greșeli, devin extrem de activi și creativi. Lucrând împreună, elevii învață să se asculte unii pe alții, să-și susțină punctele de vedere. Când găsesc împreună răspunsul corect, fiecare știe că  a avut o contribuție. Profesorul trebuie să găsească sarcini de învățare care să valorizeze fiecare elev”, spune aceasta.

Pe scena de la „Românii au talent” un student le-a arătat tuturor cum ar trebui să fie începută o oră de chimie, care este scânteia care să susțină ulterior un proces de descoperire care să ducă la cunoaștere. „Așa ar trebui predată chimia în școlile din România”, au exclamat jurații. Așa ESTE PREDATĂ chimia în UNELE școli din România. Scopul nostru este ca acest lucru să se întâmple în cât mai multe dintre ele.