Sistemul de educație: ce merge, ce nu merge?

By aprilie 11, 2016Blog

Invitația primită de la ‪#‎fundatiafriendsforfriends‬, de a oferi o bila albă si una neagră sistemului de educație din România, am transmis-o mai departe colaboratorilor din proiect. Vom prelua răspunsurile pe acest blog. Începem cu ce a scris Gabriela Deliu (foto), profesor de fizică la Colegiul de Științe ale Naturii „Emil Racoviță” din Brașov.

*

Vă voi povesti despre o mică discuție pe care am avut-o cu un puști din clasa a VI a, un copil tare isteț și vioi, blogger pasionat, care mi-a spus într-o zi: „e tare greu sa fii copil, pentru adulți e mult mai simplu,  ei știu tot timpul ce trebuie sa facă, eu nu știu. În plus, în fiecare zi merg la școală și nu îmi place deloc! Când merg la școală mă plictisesc!” Andrei e unul dintre elevii noștri, care la nivelul lui de înțelegere își spune supărarea. Pentru că e devărat: copiii noștri, în marea lor majoritate, sunt dezorientați și plictisiți de o școală care nu le permite să  (se) descopere, nu îi valorizează, nu le stârnește curiozitatea cunoașterii!

Bila neagră este legată de perpetuarea la clasă  a unui mod de lucru depășit, care ucide în copil sau adolescent curiozitatea, bucuria cunoașterii. Vor fi mulți cei ce vor spune: „dar noi așa am învățat și uita-te la noi!….” Nu vreau sa fac comentarii pe marginea acestei afirmații, ci doar sa spun un lucru evident pentru noi toți: copiii noștri sunt victimele neputinței noastre de a pune în corelație vremurile cu școala.

Bila albă (una din bilele albe) este legată de existența unor proiecte care urmăresc schimbarea modului de predare. În 2013 am intrat în proiectul de reformare a predării fizicii inițiat de Cristian. Aplic la clasa metodele de predare promovate de proiect (nu spun ca e simplu, dar asta e o alta discutie), iar plictiseala, toropeala, mimarea atenției dispar de pe chipul copiilor, în locul lor apare forfota în clasă, apar întrebările copiilor, apare curiozitatea. Asta trăiesc și asta va spun ca se întâmplă.