Sistemul de educație: ce merge, ce nu merge? partea a II-a

By mai 20, 2016Blog

După ce ne-a fost lansată de către Friends for Friends invitația de a da o bilă albă și una neagră sistemului de educație, am transmis-o și noi mai departe. S-au strâns câteva răspunsuri interesante. Două dintre ele, cele mai detaliate, le-am publicat deja. Acum, a venit rândul celorlalte.

Mai întâi, răspunsurile date de colaboratorii noștri (profesori și parteneri).

Viorel Panaite

Managing partner Human Invest & Ken Blanchard România

BILA ALBĂ

Credibilitatea LEADERSHIPULUI

LEADERSHIP-ul unor oameni (profesori cu funcție în sistem, directori de școală, de catedră, diriginți, îndrumători de doctorate, autorități, etc)

INFRASTRUCTURA din învățământ

Procese care urmăresc revitalizarea rolului Comisiilor Metodice, Procese care urmăresc o cooperare mai bună între inspectoratele generale județene și unitățile de învățământ locale, Metodologii moderne și atractive de predare etc.),

Calitatea CONTACTELOR

– în zona calității și frecvenței ocaziilor de a crea CONTACTE dintre actorii care sunt parte din sistemul de educație;
– o înmulțiree fără precedent a unor astfel de inițiative, iar tendința este în creștere.

BILA NEAGRĂ

Valori, Protocoale și Mijloace care leagă încă fragil între ele elevul, școala, comunitatea, familia, aspirațiile societății.

O infrastructură incipientă care să susțină și să conveargă conversațiile, dialogurile și acțiunile născute din aceste contacte.

Mihai Gîrțu

Prorector Universitatea Ovidius din Constanța, membru în boardul Societății Române de Fizică

BILA ALBĂ

Ar fi potrivită societății civile, care ne trezește și pe noi, cei din sistem, și pe administratori și politicieni.

BILA NEAGRĂ

Se cuvine în primul rând politicienilor care au sabotat sistematic învățământul.

Emilia Ștefan

Profesor de fizică Liceul Teoretic „Mircea Eliade” Întorsura Buzăului, CV; formator al cursului „Metode eficiente de învățare a fizicii”

BILA ALBĂ

Pentru cei care se străduie să schimbe sistemul construind și nu distrugând și pentru pregătirea elevilor capabili de performanță.

BILA NEAGRĂ

Pentru:

1. supraîncarcare – vrem să facem din fiecare elev academician la fiecare obiect de studiu, dacă se poate din clasa I; este ca și cand am trăi într-un oraș cu 1000 de case și în loc sa le dăm cheițe și să îi învățăm să își facă cheițeîi purtăm cu sila prin fiecare colțisor al fiecărei case;

2. birocrație – îmi amintesc cu stupoare ca în CA am scris decizia de numire a comisiei care să scrie decizia de numire a comisiei de verificare a subiectelor propuse de comisia …

Carmen Rus

Profesor de fizică la Liceul Pedagogic „Dimitrie Țichindeal”, Arad

BILA ALBĂ

Elevilor care au învățat / învață să spună ce este important pentru ei!

BILA NEAGRĂ

Sistemului care ar trebui:

– să promoveze valorile;
– să schimbe programa care este prea încărcată cu informații și prea puțină aplicabilitate;
– să doteze laboratoarele ( este învechită iar în unele școli lipsesc!);
– să introducă în școli cercurile științifice (să intre în norma profesorului!) pentru elevii cu abilități practice și pasionați de știință;
– să înființeze tabere de știință, literatură, istorie, care să fie dotate în specificul domeniului.