„E pur si muove!” Profesorii care pot misca de jos in sus un intreg sistem

By aprilie 12, 2016Blog

de Adela Iepure

Bistrita, 8-9 Ianuarie 2016

Prima saptamana din an, e inca vacanta si Bistrita pare pustie. Strazi goale, abia daca vezi vreo masina trecand.

Si totusi ceva se misca: un grup de profesori de fizica s-au strans intr-o sala de colegiu, parca pregatiti pentru o conspiratie. Suprinzator pentru cei care ii invidiaza pe profesori pentru multiplele vacante, nu-i asa? Da, profesorii acestia invata, isi dedica timpul liber pentru a impartasi unii cu altii provocarile din clasa si pentru a intelege cum pot colabora si cum se pot sustine reciproc in demersul de a integra noi metodologii de predare care sa ii faca pe elevi sa gandeasca critic, sa inteleaga lumea din jur, sa isi puna intrebari si sa isi dea raspunsuri.

Emotiile sunt amestecate. Unii sunt entuziasti si dornici sa impartaseasca ce functioneaza. La altii razbat urme de dezamagire si frustrare. Nu e usor deloc, au testat noile metode si provocarile sunt mari: pregatirea unei lectii presupune timp, baza materiala aproape nu exista iar de laboratoare in unele instututii de invatamant nici nu poate fi vorba: sunt prea multi copii incat sa existe un spatiu dedicat doar fizicii. Unii simt ca lupta singuri impotriva unui sistem intepenit, care a uitat ca fizica nu inseamna probleme si culegeri, ci inseamna mirare, intrebari, testare a realitatii si intelegerea lumii din jur.

Si totusi, ei sunt aici pentru a incearca sa miste lucrurile, sa impartaseasca ce a mers si sa se incurajeze reciproc sa continue.

Locul asupra caruia au cu totii control este clasa, iar acolo ei sunt magicienii. In ora pe care o au la dispozitie pot alege sa testeze noile metodologii propuse de un grup de visatori de la Centrul de Evaluare si Analize Educationale: o fisa de lucru creata de un coleg de breasla, un experiment cu materiale la indemana sau chiar mai mult decat atat, un an intreg dedicat unui nou mod de a preda fizica:

Un profesor de la un liceu sportiv ne povesteste cum s-a luptat anii anteriori sa capteze atentia elevilor. Anul trecut, dupa cursul de formare in noile metodologii a decis sa le testeze la clasa a IX-a: handbalisti de performanta. Stia ca nu are cum sa le ceara elevilor sa aloce timp pentru teme sau invatat, aveau antrenamente in fiecare zi, iar fizica nu ocupa vreun loc de cinste printre preocuparile lor. Singura sansa era ca timpul petrecut impreuna in clasa sa fie fructificat la maximum. Prima ora, prima incercare, prima reusita: cativa baieti si-au ridicat contrariati ochii din telefoane. Ceva neobisnuit se intampla in jurul lor. Impartiti in 4 echipe, sunt pusi sa descopere singuri lucruri pe care trebuie sa le noteze pe o fisa. Profesorul e printre ei, dar intervine putin. Vizioneaza apoi impreuna o scurta secventa de desen animat, primesc cateva intrebari, dar nu si raspunsurile la ele. Lectia se termina mai repede decat si-ar fi dorit si ii lasa cu o gramada de dileme si curiozitati pe care le comenteaza chiar si in pauza. Profesorul face o fotografie si le promite ca acesta e doar inceputul. Si asa a fost, intregul an laboratorul de fizica devine un spatiu in care se refugiaza pentru a descoperi lumea. Deseori pretextele folosite pentru discutie provin chiar din jocul de handbal pe care il inteleg acum altfel. Pana la finalul anului, handbalistii sunt fani fizica, iar usa laboratorului este tapetata pe interior de fotografii care ii surprind mirandu-se, jucandu-se, lucrand impreuna pentru a descoperi lumea cu o curiozitate pe care nu ar fi putut-o asocia pana nu demult cu scoala.

Nu, de data aceasta nu e o reforma pe hartie, asa cum ne-am obisnuit de cativa ani buni. E o noua forma care prinde viata cu fiecare profesor care imbratisaza acest nou mod de predare. Acesti profesori sunt sursa si motorul schimbarii, sunt in contact direct cu elevii si le vad reactia: copiii lor devin din nou vii, curiosi, pofticiosi sa guste din ce in ce mai mult din lumea care ii inconjoara, descoperind-o singuri. Noile metode creeaza spatii in care talentele copiilor devin vizibile, in care increderea lor incepe sa creasca, in care colaboreaza si descopera impreuna, in care profesorul devine cu adevarat un facilitator al procesului de invatare si nu simpla sursa de continut.

Ei sunt in prima linie: profesorii care pot misca de jos in sus un intreg sistem. Sunt mai multi decat credeti, sunt deja peste 1400 de profesori din toata tara care au fost formati in noile metodologii de predare a fizicii, mai bine de jumatate dintre ei au incercat cel putin o data noile metodologii la clasa iar rezultatele ii incurajeaza sa testeze iar si iar. Multi devin ambasadori ai metodologiilor si le promoveaza in comisiile metodice si cercurile pedagocice, antrenand noi si noi si noi colegi in aceasta miscare: profesori de fizica, dar si de chimie sau biologie.

Poate ca sistemul nu se misca atat de repede pe cat ne-am dori noi, poate ca marile reforme pe care le asteptam sunt inca departe, dar ma uit la acesti temerari si nu pot sa imi spun decat: “E pur si muove!”

*

Adela Iepure este Associate Trainer Human Invest si are o experienta de peste 7 ani in domeniul bancar, unde a fost responsabila de dezvoltarea si facilitarea programelor de training pe subiecte legate de motivatie, abilitati de comunicare, coaching pentru manageri, oferirea de feedback si managementul conflictelor. Din 2013, Adela este Associate Certified Coach in cadrul International Coaching Federation.

La inceputul acestui an, Adela a sustinut workshopul “Leadership si inovatie in scolile din Romania”, ” organizat de Centrul de Evaluare si Analize Educationale (CEAE) si Human Invest, special conceput ca sa sprijine responsabilii de comisii metodice de fizica din Bistrita-Nasaud, punandu-le la dispozitie metode practice prin care sa faciliteze intalnirile de lucru cu profesorii de fizica din judet.

Inceput cu mai mult de 4 ani in urma, proiectul “Invatarea fizicii prin investigatie” este o inovatie majora pentru intregul sistem de educatie formala din Romania, frecvent numit si prezentat de catre oficiali de la Ministerul Educatiei ca fiind un exemplu de reforma de calitate in cadrul sistemului educational din Romania.

Poti citi mai multe articole scrise de Adela Iepure pe teme de leadership, coaching si educatie pe blog.humaninvest.ro!