„Voi încerca la clasele mele strategiile și metodele prezentate la curs, cu speranța că îi pot determina și pe elevii dezinteresați să iasă din starea latentă iar pe restul să-și elimine inhibiția de a-și exprima propria opinie despre subiectul discutat. Mai mult, sper ca rutina să se diminueze în activitatea mea didactică”, spunea o profesoară la finalul cursului de formare a formatorilor, organizat pe 7 și 8 septembrie la Brașov de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, cu sprijinul Nuclearelectrica şi Human Invest. Scopul lui, să pregătească profesori pentru a le oferi colegilor lor instrumente moderne și eficiente de predare pentru a face științele exacte mai ușor de înțeles pentru copii. „Am predat la clasă folosind metoda investigației și am văzut schimbarea, am împărtășit-o colegilor de cancelarie chiar dacă aceștia nu sunt de specialitate. Au primit-o cu entuziasm. În continuare voi utiliza unitățile de învățare pentru fizică – mi-au fost și îmi sunt de ajutor. Este un pas câștigat în studiul științelor; implică mai multă muncă din partea cadrului didactic, dar și înțelegerea fenomenelor din partea elevilor mei”, a mărturisit o altă profesoară după absolvirea cursului de la Brașov.
Compania Nuclearelectrica s-a alăturat recent eforturilor Centrului de Evaluare și Analize Educaționale de a promova educația STEM în sistemul de învățământ formal din România. Astfel, CEAE a organizat, cu sprijinul Nuclearelectrica, un curs de formare care să pregătească profesori de științe din șapte noi județe pentru a deveni formatori acreditați. Aceștia le vor oferi cadrelor didactice din Cluj, Tulcea, Ialomița, Galați, Dolj, Alba și Dâmbovița instrumente eficiente de predare a științelore exacte prin metode active, care să le trezească elevilor curiozitatea față de lumea înconjurătoare și să le dezvolte mecanismele de gândire și spiritul critic.
Astfel, 11 formatori vor putea îndruma și sprijini peste 550 de profesori să aplice la clasă metoda investigației, o metodă modernă de predare, care pune accent pe ”elevul învață ca să facă”, în loc de ”elevul învață ca să știe”. Profesorii vor putea să renunțe la stilul abstract de predare, bazat pe enunțarea teoremelor, a formulelor și definițiilor și pe rezolvarea de probleme după rețete predefinite. Acestea vor fi înlocuite cu metode interactive, care să-i facă pe elevi să ajungă singuri la explicațiile fenomenelor discutate la ore. Drept urmare, peste 120.000 de elevi, beneficiari ai avantajelor acestei abordări, vor avea șansa să învețe să gândească corect și structurat. „Voi continua să utilizez abordarea constructivistă a programelor școlare la clasă. Fac deja acest lucru și mă simt confortabil, dar mai ales elevii mei sunt încântați. Cred în ideea de schimbare, de la ”firul ierbii” și care se întâmplă pornind de la fiecare”, spune una dintre profesoarele participante la curs.
Educația occidentală pune tot mai mult accent pe studiul și aprofundarea științelor, tehnologiei și matematicii – încadrate sub denumirea generică de educație STEM, care dezvoltă competențele și abilitățile necesare integrării cu succes pe piața forței de muncă pentru generațiile viitoare. În acest context, CEAE formează profesorii de științe din România astfel încât să poată aduce la clasă aceeași abordare ca și profesorii din țările cu sisteme educaționale performante, care aplică cu succes metoda investigației de ani de zile.
Deși pot fi considerate pionierat în România, demersurile CEAE sunt susținute de companiile care au înțeles cât de necesară este promovarea educației STEM și în rândul elevilor de aici și alocă bugete pentru formarea în acest sens a profesorilor, ca parte din programele lor de CSR. Pentru că doar o societate educată poate vorbi de inovație și progres tehnologic, tot mai multe companii se implică în sprijinirea unor intervenții strategice în sistemul de educație, care să le asigure peste câțiva ani o forța de muncă care să aibă competențele de care au nevoie.
În 2020, primele trei abilități de care vor avea nevoie angajații vor fi rezolvarea de probleme complexe, gândire critică și creativitate. Iar aceste abilități pot fi dezvoltate, în special, prin modernizarea metodelor de învățare la clasă a științelor.
”Chiar dacă la început societatea a fost mai refractară în a susține cauze strategice, ar fi de dorit să înțeleagă că miza schimbării în educație trebuie să fie România celor mulți și bine pregătiți. Iar acest lucru nu se poate realiza fără să-i ajutăm pe profesori să utilizeze metode moderne de învățare, cu ajutorul cărora să le retrezească curiozitatea naturală copiilor. Vorbim de abandon școlar, dar acesta nu apare doar din cauze sociale sau financiare. Apare și din lipsa unei relații între ceea ce se predă la școală și viața de zi cu zi a elevilor. În ce măsură aceștia sunt implicați în activitățile din timpul orelor, încurajați să răspundă și să participe, fără frica că vor fi sancționați pentru orice greșeală? Atunci când ei nu pot face corelații și nu-și pot explica fenomenele cu ajutorul a ceea ce au înțeles în timpul orelor, consideră că școala este irelevantă și o abandonează.
Metodele promovate de CEAE îi ajută pe profesori să lucreze și să valorifice potențialul din fiecare elev, nu doar al celor care sunt peste medie”, spune Cristian Hatu, membru fondator CEAE.
Nuclearelectrica este una dintre companiile mari care s-au alăturat recent demersurilor CEAE de a readuce științele în viața copiilor, militând pentru alfabetizarea științifică în rândul elevilor.