Jurnalistul Radu Tudor: „Profesorii mei au funcționat ca exemple”

By August 4, 2017Visurile lor

Jurnalistul și realizatorul de televiziune Radu Tudor vorbește despre ce impact au avut asupra sa profesorii din școală. „Profesorii mei au funcționat ca exemple. Am văzut la unii dintre ei rigoarea, la alții, spiritul ludic, la alții, concentrarea și munca intensă. Aveam un profesor de matematică foarte tânăr care scotea la tablă nu doar copii “dezghețați”, ci și copii mai slăbuți, care înțelegeau greu și de multe ori nu reușeau să țină pasul”, spune el.

 

 

Ce materii ți-au plăcut cel mai mult?


Sportul. Știu că pare predictibil, dar fac parte din generația în care orele de educație fizică, mai ales în gimnaziu, erau înlocuite de ore extra de matematică, limba română sau chimie. Sportul era o bucurie. Iar peste ani a rămas un loc spre care mă îndrept cu certitudinea echilibrului.



Cu ce te-au influențat profesorii în alegerile ulterioare?


Profesorul de educație fizică este cel care “m-a potolit”. Făceam destul de multe năzbâtii, mă plictiseam repede la ore, nu chiuleam dar, dacă nu mi-ar fi afectat situația la final de an, aș fi făcut-o cu plăcere. Aș fi sărit bucuros peste niște ore de matematică sau de fizică ca să mai fac câteva ture de teren, să joc un baschet improvizat sau să mă întrec pe 50 de metri viteză contra-cronometru.


Problema era că, la început, și la educație fizică eram disruptiv. Până când, într-o zi, profesorul m-a lăsat pe mine să coordonez încălzirea orei și să fac ulterior echipele de baschet ale băieților. În plus, m-a pus să arbitrez jocul.


Am luat în serios responsabilitatea și am văzut că îmi puteam supăra colegii cu unele decizii, că trebuia să sancționez faultul pe care cel mai bun prieten al meu l-a făcut asupra altui coleg. Eram în clasa a șasea și a fost prima mea mini-lecție de maturitate.


Prin ce ai fi vrut să fie diferită maniera de predare a materiilor care te-au preocupat?


Mi-ar fi plăcut ca sala de sport să aibă mai multe dotări, să avem la dispoziție un teren de joc acoperit, să existe echipe ale școlii și campionate locale. O mai bună “organizare” a ideii de competitivitate sportivă.


Cum te-au inspirat profesorii să fii mai bun, să aspiri la mai mult, cum ți-au deschis orizontul?


Profesorii mei au funcționat ca exemple. Am văzut la unii dintre ei rigoarea, la alții, spiritul ludic, la alții, concentrarea și munca intensă. Aveam un profesor de matematică foarte tânăr care scotea la tablă nu doar copii “dezghețați”, ci și copii mai slăbuți, care înțelegeau greu și de multe ori nu reușeau să țină pasul. Nu se lăsa până când nu îi făcea să înțeleagă. Le explica totul într-un limbaj accesibil, intrând în universul lor, în zona lor de confort, personalizând numerele întregi, mulțimile.


Dacă ar fi să schimbi ceva ACUM, ce ai schimba în educația din România?


Aș găsi o modalitate de a recompensa și de a pregăti mai mult profesorii. Aceștia sunt, până la urmă, pârghiile prin care valorile intră în viața copiilor.