Daniea Sacarelis: Dacă aș putea schimba ceva aș începe cu profesorul. Aș crea un profesor care intră în clasă cu inima pentru elevi

By November 16, 2017Visurile lor

 Daniela Sacarelis are o experiență de 27 de ani în predarea fizicii și chimiei, dintre care 26 în mediul rural. Este formator atât în programul „Fizica Altfel”, cât și în „Chimia Altfel”, oferindu-le profesorilor instrumente eficiente pentru predarea acestor discipline la clasă prin metode inductive. „În prezent foarte mulți elevi consideră fizica și chimia două discipline foarte grele și neatractive. Prin aplicarea sistematică a metodei investigației la clasă, fizica a devenit o disciplină mai ”deschisă”, mai apropiată de elevi. Elevii au fost mai apropiați prin  experimentele realizate, prin metodele folosite sau abordarea ”altfel” a lecțiilor, de viața reală, de fizica prezentă acasă, pe stradă, în autobuz sau timpul liber. Unii elevi, retrași, foarte greu de mobilizat în timpul unei ore obișnuite au ieșit din carapace, au emis ipoteze, au participat la dezbaterea asupra unei probleme împreună cu ceilalți colegi. Alți elevi care din cauza suportului matematic insuficient stăpânit erau retrași și-au învins teama și au început să fie activi la ore, să caute informații în echipă, să-și susțină punctul de vedere în fața colegilor, să iasă din rutina lecțiilor clasice”, spune Daniela Sacarelis.

 

Ce materii v-au plăcut cel mai mult în școală? De ce?

În ciclul gimnazial, limba franceză. În gimnaziu, în visele mele am colindat întreaga Franță prin intermediul orei de limbă franceză.  Ce m-a influențat? Doamna dirigintă, profesoara de limba franceză. Modul de predare, obiectivitatea dânsei față de toți elevii. Conversațiile dintre noi, traducerile și exercițiile gramaticale pentru mine au fost pentru mine o plăcere. Deși nu existau videoproiectoare sau smart board-uri, orele erau animate de vederile cu imagini din Franța, poveștile despre eroi (ex.D’Artagnan) sau cântece tradiționale franceze.

Cum v-au influenţat profesorii în alegerile ulterioare?

Din păcate, pasiunea mea pentru franceză a scăzut în timpul liceului (pot spune că orele au mai fost mai puțin atractive, fiind o altă abordare a orelor de limba franceză).

Dar a fost înlocuită cu mult succes de chimie, disciplină care continuă să fie pe primul loc alături de fizică. Doamna profesoară de chimie, o doamnă micuță, severă în unele cazuri, ne-a îndrumat cu grijă pașii astfel încât chimia să nu fie o pacoste, ci o plăcere, să promovăm  examenul de bacalaureat sau examenul de admitere la facultate fără meditații.

 

Cum v-au inspirat profesorii să fiţi mai bună, să aspiraţi la mai mult, cum v-au deschis orizontul? Aţi avut profesori care v-au stimulat încrederea în dumneavoastră?

La terminarea facultății de chimie, specializarea chimie-fizică, fiecare aspirant la cariera didactică are anumite așteptări, care de cele mai multe ori nu se regăsesc în viața reală a școlii. În facultate lucrezi în laboratoare dotate, cu aparatură și ustensile de laborator. Ai la dispoziție caiete de lucrări, care îți ghidează activitatea practică.  Există laboranți care pregătesc toate experimentele. În cele mai multe școli nu există aceste lucruri. Și atunci ești pus în postura să improvizezi, să îți adaptezi activitatea din mers. Am avut norocul ca, odată ajunsă profesor de chimie-fizică, să cunosc oameni minunați printre colegii mei de fizică, chimie și biologie. Oameni care au crezut în mine și mi-au dat șansa să merg pe drumuri la care nu m-am gândit niciodată, care mi-au arătat o altă față a profesorului. Am fost extrem de fericită când, începătoare fiind, am fost desemnată să organizez Concursul de fizică și chimie pentru elevii din mediul rural, etapa județeană. Și a fost bine. Cred că acesta a fost primul pas în schimbarea mea ca profesor. Și da, cursurile de formare în specialitate pe care le-am făcut de-a lungul anilor. Fiecare a mai deschis o fereastră către elev. Bineînțeles, important este să participi cu adevărat, nu doar să obții acea bucățică de hârtie.

 

Care sunt cele mai importante schimbări pe care le-ați observat la elevi în urma aplicării metodei investigației la clasă?

În prezent foarte mulți elevi consideră fizica și chimia două discipline foarte grele și neatractive. Prin aplicarea sistematică a metodei investigației la clasă, fizica a devenit o disciplină mai ”deschisă”, mai apropiată de elevi. Elevii au fost mai apropiați prin  experimentele realizate, prin metodele folosite sau abordarea ”altfel” a lecțiilor, de viața reală, de fizica prezentă acasă, pe stradă, în autobuz sau timpul liber. Unii elevi, retrași, foarte greu de mobilizat în timpul unei ore obișnuite au ieșit din carapace, au emis ipoteze, au participat la dezbaterea asupra unei probleme împreună cu ceilalți colegi. Alți elevi care din cauza suportului matematic insuficient stăpânit erau retrași și-au învins teama și au început să fie activi la ore, să caute informații în echipă, să-și susțină punctul de vedere în fața colegilor, să iasă din rutina lecțiilor clasice.

 

Ce valori credeți că li se transmit elevilor prin utilizarea la clasă a  învățării prin investigație? Ce alte valori încercaţi, ca profesor, să transmiteți copiilor?

Inițiativă, curaj, respect față de propria persoană, fața de colegi, față de științe, încredere în forțele proprii, spirit critic și autocritic.

 

Ce ați “învățat” predându-le „altfel” copiilor?

Am învățat că elevii prin implicare activă pot fi fericiți la orele de fizică. Am învățat că succesul unei ore depinde doar de mine, de metodele utilizate, de cât de mult îmi doresc ca elevilor să le placă fizica. Am învățat că trebuie să-i asculți pe elevi. Aceștia își doresc să fie ascultați și îndrumați.

 

Care sunt cele mai mari modificări pe care le percepeți cu privire la rolul dvs. ca profesor?

Profesorul nu deține adevărul absolut. Profesorul este doar un ajutor al elevului în dezvoltarea acestuia. Un ghid care le arată elevilor drumul pe care îl pot urma. Profesorul este un formator de caractere, un facilitator al învățării. Învățarea poate deveni o plăcere și nu o corvoadă pentru elevi, mai ales a fizicii.

 

Ce ați schimba dvs. în sistemul preuniversitar de învățământ?

Dacă aș putea schimba ceva aș începe cu profesorul.  Aș crea un profesor care intră în clasă cu inima pentru elevi, alături de elevi, lipsit de prejudecăți și frustrări (unele apărute ca urmare a presiunii continue a societății românești). Aș crea un profesor care să crească stima de sine a elevilor, care să transforme insuccesul elevului în succesul acestuia. Un profesor care este sincer cu el însuși, cu elevii și care critică constructiv elevii . Un profesor care permite fiecărui elev să greșească, fiecărui elev să reușească în ritmul propriu, fără termene.

Aș crea un profesor care să rămână în inima elevului, căruia să nu-i fie frică să scoată elevii din rutina zilnică și să-i ducă pe culmile cele mai înalte ale cunoașterii.