Rolul companiilor din România în dezvoltarea educației STEM

By September 28, 2017Blog

Abilitățile STEM sunt din ce în ce mai importante într-o mare varietate de joburi și multe companii au dificultăți în a găsi absolvenți calificați pentru ele, în ciuda ratei mari a șomajului din rândurile tinerilor din Europa. Acest lucru înseamnă că există o discrepanță între felul în care se face educație în școală și realitățile de pe piața muncii, iar acest fapt este deosebit de îngrijorător în condițiile în care, în viitor, va fi nevoie de abilități și de cunoștințe STEM în marea majoritate a joburilor.

„Evoluțiile rapide din știință și tehnologie fac necesar ca educatorii să realizeze schimbări prompte și uneori radicale, pentru a ține curricululmul STEM conectat la realitățile de business în schimbare. Companiile au un rol major în a crește impactul programelor STEM existente și de a colabora în același timp cu educatorii în ceea ce privește programele STEM, dar și pentru a crește gradul de conștientizare legat de stereotipurile de gen și perspectivele de carieră”, atrage atenția CSR Europe, cea mai mare comunitate europeană a oamenilor de afaceri care se ocupă de CSR. Din ce în ce mai multe companii înțeleg că viitorul lor depinde de gradul de pregătire al viitorilor lor angajați și aleg, prin programele lor de CSR, să își asume un rol activ în îmbunătățirea abilităților STEM în rândul copiilor și tinerilor. Pentru că, uneori, impactul este dificil de măsurat, CSR Europe clarifică acest termen: „impactul este definit drept măsura în care o activitate influențează pozitiv alegerea unei persoane tinere (cu vârste între 3 și 26 de ani) pentru studii în domeniul STEM și susține dezvoltarea abilităților STEM”.

Pentru a susține implementarea strategiilor STEM în statele membre ale Uniunii Europene, mai multe organizații europene s-au reunit într-o coaliție.  EU STEM Coalition organizează ample întâlniri în fiecare an, printre ale căror scopuri se numără schimbul de bune practici în domeniul educației STEM și promovarea abordării elicei triple.

Inițiat în anii ‘90, conceptul de elice triplă are la bază teza că potențialul de inovare și creștere economică poate fi atins, într-o societate a cunoașterii, doar prin colaborarea strânsă și eficientă între mediul academic, industrie și guvern. Experiența a arătat că o astfel de abordare este eficientă în crearea unei strategii STEM și că poate duce, prin implicarea tuturor părților, la creșterea procentului de absolvenți STEM.

 

Cazul României: de ce trebuie companiile să se implice acum

România este un caz aparte în acest tablou, atât prin rata mare a analfabetismului științific, cât și prin lipsa de reforme în sistemul educațional care să ducă la remedierea acestei situații. Rezultatele obținute de către elevii români la testele PISA 2015, administrate la nivel internațional de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, relevă faptul că 38,6% dintre ei sunt analfabeți din punct de vedere științific, adică nu au și nu pot integra în viața lor noțiuni de bază care să le permită să funcționeze, la nivel elementar, în societatea cunoașterii. Alți 35% se află la nivelul imediat următor, care marchează trecerea peste pragul analfabetismului ştiinţific, ceea ce face ca 73,6% dintre elevii români de 15 ani să se afle, conform rezultatelor obținute, la nivelurile cele mai de jos, care nu îi califică pentru a face față într-o economie competitivă. Nicio companie nu va putea face performanță cu angajați situați la acest nivel și, cu atât mai mult, rolul companiilor devine extrem de important pentru dezvoltarea educației STEM în România. Atâta vreme cât statul nu dispune de resurse și nu creează politici coerente în acest domeniu, contribuția companiilor devine crucială în ceea ce privește programele STEM

De-a lungul timpului, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a implicat mediul de afaceri în proiecte strategice de reformă a sistemului de educație formală, iar rezultatele au fost vizibile. Aproximativ 1.700 de profesori de fizică și câteva zeci de profesori de chimie au învățat, în cadrul programelor educaționale CEAE, cum să facă din știință o experiență pasionantă pentru copii. Iar rezultatele nu au întârziat să apară – elevii au devenit mai interesați, au realizat proiecte din proprie inițiativă, au descoperit că fizica și chimia îi ajută să înțeleagă mediul înconjurător și să ia deciziile cele mai potrivite, au învățat să lucreze în echipă și să își prezinte proiectele în fața celorlalți colegi, și-au însușit un mecanism propriu de gândire analitică.  De fapt se pun bazele acelor aptitudini pe care orice angajator și le dorește de la viitorii colaboratori. Faptul că o serie de companii mari au ales să se alăture acestui demers a făcut ca mulți dintre elevii români să aibă șansa la o educație științifică de calitate pe care nu ar fi avut-o altfel. Însă drumul este lung: în școlile și liceele românești învață astăzi trei milioane de copii și fiecare dintre ei are nevoie de o șansă. Pentru că fiecare dintre ei reprezintă o șansă pentru viitorul României.