Rodica Răcășanu: „Elevii mei au înţeles că sunt partenerii mei, că profesoara de chimie este în echipa lor”

By December 20, 2017Blog

 Primul lucru pe care elevul îl învață la ora de chimie este acela că greșeala poate fi o sursă de învățare, spune profesoara Rodica Răcășanu, care predă această materie la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din Moreni. Iar atunci când nu se mai tem de greșeală, copiii devin extrem de activi și creativi, lucrează bine unul cu celălalt, raționează, argumentează.  

Rodica Răcășanu este unul dintre profesorii formați în cadrul proiectului „Chimia Altfel”, derulat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, astfel încât să folosească la clasă metodele inductive, care stimulează curiozitatea copiilor și îi încurajează să găsească explicații. În momentul în care a început să își schimbe abordarea, rezultatele s-au văzut imediat. O spun chiar elevii ei.  „La ora de chimie, fiecare dintre noi este propriul său profesor. Investigăm, descoperim și ne explicăm singuri utilizând multe metode captivante, inovative,ce te fac să te simți ca un mic Sherlock Holmes ce încearcă să descopere cheia misterului”, este de părere Mario Pican, elev în clasa a VII-a.  

Sunteți profesor de chimie de 29 de ani.  Cum a evoluat modul dvs de predare, cum s-a schimbat el mai ales în ultimul an?

Şi  în viaţa de profesor intervine rutina, apare momentul în care, după nişte ani, vrei să schimbi ceva. Cu toate că am participat la multe cursuri de perfecţionare, am constatat că totul este pe hârtie, teoretic, puţin aplicabil sau poate nimic nu mi se potrivea mie. Balonul cu oxigen a venit din implicarea mea în proiecte diverse şi multe, din colaborarea cu câteva fundaţii. Am început să observ calitatea activităţilor acestora, seriozitatea şi profesionalismul celor implicaţi. Și permanent eram atentă la feedback-ul fiului meu, al elevilor mei. În aprilie 2017, am participat la cursul “Învăţarea ştiinţelor – abordări metodologice moderne”, pe scurt Chimia Altfel, curs realizat de Centrul de Evaluare şi Analize Educationale (CEAE). A fost un  curs extraordinar! În sfârşit e ceva nou, ce mi se potriveşte, care mi-a schimbat modul de a lucra cu elevii și mi-a schimbat modul de predare în beneficiul elevilor.

 

Cum arata o lecție de chimie „altfel” predată cu ajutorul metodelor inductive?

Anul acesta  utilizez metodele inductive la clasa a VII-a şi secvenţial la clasele de liceu. Folosesc învăţarea prin investigaţie şi modelarea, astfel  crescând nivelului de înțelegere și  interesul elevilor mei  pentru chimie. Primul lucru pe care elevul îl învață la ora de chimie este acela că greșeala poate fi o sursă de învățare. Când elevilor nu le mai este teamă de greșeli, devin extrem de activi și creativi. Lucrând împreună, elevii învață să se asculte unii pe alții, să-și susțină punctele de vedere. Când găsesc împreună răspunsul corect, fiecare știe că  a avut o contribuție. Profesorul trebuie să găsească sarcini de învățare care să valorizeze fiecare elev.  Elevii îmi dau permanent feedback. Elevii mei din clasa a VII-a au înţeles că sunt partenerii mei, că profesoara lor de chimie este în echipa lor. Ce încerc să schimb în predarea chimiei la liceu? Odată intrat “microbul” chimiei altfel, nu mai există scăpare, vrei să schimbi demersul didactic permanent prin dezvoltarea gândirii critice, stimularea curiozităţii,  dobândirea cunoștințelor prin cercetare proprie și în echipă, autonomie în învățare, formarea unor abilități practice și de aplicare a cunoașterii dobândite în viața de zi cu zi și, ulterior, în viața profesională. La începutul unităţii de învăţare formulez întrebarea declanşatoare. S-a întâmplat să nu fac acest lucru şi am fost atenţionată de elevi, ei au vrut să formulez întrebări la care să găsească răspunsuri pe parcursul lecţiilor. S-au implicat, s-au responsabilizat.

 

Ce s-a schimbat în atitudinea copiilor față de știință? Dar în atitudinea lor față de școală în general?

La această întrebare vor răspunde elevii mei de clasa a VII-a, pe care i-am invitat să își exprime opinia:  

„Pentru mine clasa a șaptea a început cu o nouă provocare: chimia.Toată lumea, părinții și alte persoane din familie, prieteni mai mari mă avertizaseră că nu e glumit. Aveam deja experiența fizicii, o disciplină care presupune efort de concentrare, lucru continuu și învățare serioasă a formulelor. Dar nimeni nu a putut să mă pregătească cu adevărat pentru ceea ce avea să urmeze. Chimia Altfel este pentru mine o ușă deschisă către o lume pe care o descoperi singur în laboratorul de chimie, ghidat de o doamnă profesoară entuziastă, înseamnă lucrul în echipă, bucuria succesului și curiozitatea a ce se va  întâmpla în viitor.” (Cosmin Florea)

„La ora de chimie, fiecare dintre noi este propriul său profesor. Investigăm, descoperim și ne explicăm singuri utilizând multe metode captivante, inovative,ce te fac să te simți (cel puţin pe mine) ca un mic Sherlock Holmes ce încearcă să descopere cheia misterului. Ne folosim mintea mult mai mult decât atunci când profesorul ne-ar oferi „pe tavă”  explicaţia, consolidându-ne capacitatea de a pune sub semnul întrebării ceea ce vedem în viata de zi cu zi. Metodele pe care le folosim, ne captează atenția, ne stârnesc curiozitatea  mult mai mult decât atunci când memoram ceea ce a fost mai întâi pe tablă, apoi în caietele noastre. Vin cu mare drag la ora de chimie, și nu doar eu, toţi colegii mei, pe care îi fascinează metodele de lucru şi ceea ce facem noi la oră. Şcoala din România ar deveni mult atrăgătoare şi, de ce nu, fascinantă, dacă s-ar aplica aceste metode de lucru şi la alte materii, nu doar la ştiințe.” (Mario Pican)

“În chimie, am văzut un nou mod de lucru, ceva nou, ceva care a început, încet, încet, să ne fascineze pe noi toţi. Totul a început anul acesta, anul în care este posibil un nou mod de predare a chimiei, un nou mod de a fascina elevii. Este o materie cu totul deosebită, începând de la modul de predare al doamnei profesoare, pana la exercițiile pe care le facem. Ora de chimie este una din orele la care simt că îmi pot exprima părerea şi ştiu că este luată în considerare.” (Ciunguleţ Amalia)

“Mi-ar plăcea să cred că aceste prime ore de chimie reprezintă începutul unui frumos drum personal în domeniul chimiei.” (Patricia Bratu)

“Pentru unii dintre colegi, ora de chimie este specială  deoarece se şi relaxează, dar şi învaţă ceva nou şi util.  Pentru noi este o oră normală.” (Alex Paise)

“Ora de chimie se desfăşoară diferit: comunicăm, experimentăm, lucrăm individual şi în echipă, ne jucăm uneori. Eu sunt una din elevii care merg de drag la ora de chimie.” (Cosmina Pupezescu)

„Chimia? O materie  atât de interesantă şi de uimitoare, cu fiecare lecţie îmi îmbogăţesc cunoştinţele despre tot ce ne înconjoară!” (Iustin Tiţa)

 

Câțiva dintre elevii dvs. au luat parte recent la conferința „Științele exacte: direcții strategice, bune practici și soluții”, unde au avut ocazia să facă o serie de experimente.

Mi s-au întâmplat lucruri minunate de când am cunoscut echipa CEAE, unul dintre ele fiind invitaţia de a participa  la conferinţa „Științele exacte: direcții strategice, bune practici și soluții”. Am selectat câteva experimente care puteau fi realizate uşor,  împreuna cu colega mea, laborant Dana Georgescu, am început să iniţiem copii. Elevii care au participat la conferinţă au fost:  Manole Medeea,  Pupezescu Cosmina,  Pican Mario,  Paise Alexandru, toţi elevi în clasa a VII-a.

 

Au fost și alți profesori interesați de acest mod de predare? Ce feedback aveți din partea colegilor dvs?

Da, sunt și alţi colegi interesaţi de acest mod de predare, sunt colegi de cancelarie sau din alte şcoli. Totul este ca informaţiile corecte să ajungă la ei. Profesorii de ştiinţe trebuie să ştie ce înseamnă aceste strategii de învăţare, trebuie să ştie că au acces la unităţi de învăţare care folosesc metode inductive.

 

Pornind din acest punct, ce v-ar plăcea să faceți pe viitor?

Aş vrea ca ora de chimie să fie o oră la care elevii mei să vină cu plăcere, uşa laboratorului să fie deschisă permanent învăţării şi ei să simtă asta. Mi-am întrebat elevii de clasa a VII-a cum vor să arate ora de chimie pe viitor? Un răspuns mi s-a părut că este concluzia tuturor, răspunsul lui Mario: “Ce vreau pe viitor de la ora de chimie? Simplu: multe experimente pe care, realizându-le să descoperim lucruri noi și captivante pe care să le trecem apoi într-un „jurnal” propriu de experimente şi descoperiri. În acest „jurnal”, să scriem rezultatele pe care noi le-am făcut pe parcursul unui an/semestru, fie că le-am realizat în clasă cu colegii sau acasă, singuri.  „Jurnalul chimic” ar putea fi pus în practică și vara, când timpul ne permite să analizăm în detaliu fenomenul sau substanța. Așadar, prin acest jurnal creat de noi, devenim din simpli elevi…cercetători!”

Cred că este răspunsul pe care orice profesor și-l doreşte, ca elevul să vrea chimie şi în vacanţă! Îmi doresc realizarea unei Şcoli de vară – “Laboratorul cunoaşterii”. Le mulțumesc elevilor mei pentru tot ce fac la ora de chimie!

 

Ce lecție ați învățat dvs. ca urmare a acestei experiențe?

Munca în echipă, rigurozitatea poate să schimbe multe lucruri! Datorită echipei CEAE, a calității cursurilor inițiate, a profesionalismului lor, încerc emoția și bucuria de a preda din nou chimia.